Vimes;n190313 said:
Men beskriv rymdstridsreglerna nån då?! Är det något att ha?
Well, det är typiska "ubåtsstridsregler", gjorda för att hantera dueller mellan två olika skepp.
Man har fem olika positioner (Kapten, Tekniker, Pilot, Sensoroperatör och skytt), och en stridsrunda har sedan en fast turordning där varje position får agera. Man kan ha en rollperson som innehar flera positioner (då blir det svårare att göra saker) och man kan ha flera personer på en och samma position (har missat vad den effekten blir).
Varje position har sedan ett flertal olika handlingar man kan välja mellan, och varje handling kostar "energipoäng". Antalet totala energipoäng beror på skeppet, och de fördelas mellan de olika positionerna av teknikern under dennes handlingsfas (kaptenen behöver inga energipoäng).
Skeppet har sedan "kroppspoäng" som man nöter ner, och dessutom kan man slå ut olika skeppsmoduler eller ge andra effekter genom kritiska skador.
På det stora hela känns det som ett "minispel" i spelet. Jag tror säkert att det funkar bra, men är nog så som spelet säger begränsat till dueller mellan ett fåtal skepp. Den springande punkten tror jag är att det blir rätt bökigt om en och samma person skulle behöva kontrollera mer än ett skepp, däremot tror jag att om rollpersonerna delar upp sig på ett flertal skepp så kan det kanske funka rätt okej.
Som sagt tror jag att det kommer funka bra, men jag tror också det är viktigt att alla har en prydlig, utskriven lista över vilka handlingar som är tillgängliga för deras respektive position, att man använder positionskartan för att hålla koll på skeppens relativa avstånd och har markörer för saker som energipoäng och skadepoäng för att få det att flyta smidigt.