Nekromanti [Recension] Nya Coriolis

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp;n189642 said:
Du vet själv hur du värderar saker du kämpat för högre än saker du bara fått! :)
Spännande. Jag värdesätter gåvor långt mycket mer än något jag skaffat själv oavsett hur mycket jag kämpade för det.

Men frågan ställd och frågan besvarad.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster;n189653 said:
Spännande. Jag värdesätter gåvor långt mycket mer än något jag skaffat själv oavsett hur mycket jag kämpade för det.

Men frågan ställd och frågan besvarad.
Jag värdesätter också gåvor - men då tänker jag på personliga presenter från vänner.

Inte att en regelbok instruerar min SL att kasta ett rymdskepp på mig innan jag ens hunnit hjälta mig! :)

Mogger

Hipsteranka
Ok, har läst lite mer i Coriolis och gillar det skarpt. Jag kan inte riktigt bestämma mig för om det fantasieggande på gränsen till det frustrerande eller om det helt enkelt är över gränsen att det är så många hintar om så många kittlande händelser i Horisonten. Egentligen är hela settingen en baksidestext typ "det var ett uppdrag som alla andra, men något gick fel. Fruktansvärt fel." Och det är ju där man vill börja. Men det kan man inte nu, och jag både gillar och ogillar det. Det blir intressant läsning, men samtidigt vet jag att det inte kan bli snack om spel förrän jag vet hela hemligheten.

Oavsett vilket så kan det mycket väl vara mitt favvosegel hittills av FL:s alla spel (tror nog att jag har alla).

Coriolis så som det skulle ha varit från början.

Ok, jag har inte kollat reglerna så jättenoga än, men det är ett gott betyg, för oftast tycker jag att setting är ganska trist. Men inte här.

Än så länge ger jag spelet 4 pilgrimer av 5, där reglerna kan ge +/-1 :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mmm, du har en god poäng i att det finns sjukt många mysterier presenterade som saknar lösning. En del av dem är verkligen inspirerande, men med många är det nästan bara sjukt frustrerande att man inte får ett svar på dem.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster;n189921 said:
Mmm, du har en god poäng i att det finns sjukt många mysterier presenterade som saknar lösning. En del av dem är verkligen inspirerande, men med många är det nästan bara sjukt frustrerande att man inte får ett svar på dem.
Jo, men det kryddar ändå läsningen. När man kommer till ett nytt kapitel är det lite "undra vad det finns för ledtrådar här?".

Sedan är det välskrivet med, på ett inspirerande sätt. Tycker att vissa texter/spel har blivit lite sådär rollspelstorra innan, men Coriolis dryper av stämning och kanske mest kärlek. När man verkligen känner att författaren bryr sig om texten. Inte på det där "nu ska det bli pedagogiskt och korrekt"-sättet utan mer "jag vet vad jag vill säga, och hur".

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns;n189943 said:
Jo, men det kryddar ändå läsningen. När man kommer till ett nytt kapitel är det lite "undra vad det finns för ledtrådar här?".
Absolut, det är inte enbart en dålig sak, och på det stora hela är det fortfarande en nettovinst för texten och världen.

Men det är fortfarande väldigt frustrerande att sitta och läsa om alla dessa coola mysterier, och sitta och försöka lista ut vad som kan tänkas ligga bakom dem, och helt enkelt inte komma på en lösning man tycker gör mysteriet rättvisa. I synnerhet när man kommer och tänka på en viss TV-serie (Krank vet precis vad jag pratar om) där skaparna hade med en massa coola mysterier, men (Visade det sig senare) de hade just hittat på mysterier och det fanns inga faktiska lösningar utom vad de hittade på allt eftersom.

Plus att man nu ju alltid har risken att om man faktiskt kommer på något cool om ett av mysterierna, så dyker det om nått år upp en officiell produkt som utforskar just det mysteriet. I bästa fall var ens egen lösning mycket tuffare, i vilket fall man "bara" går miste om en produkt man hade kunnat använda. Men i värsta fall är ju det officiella så mycket tuffare än ens eget så då har man ju gått miste om både produkt och mysterium.

Det är lite av ett dubbeleggat svärd.

Lyckligtvis har jag troligtvis fullt upp på rollspelsfronten i två år frammåt, så med lite tur hinner de tuffaste mysterierna få sina lösningar tills dess innan jag sätter igång på allvar =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster;n189952 said:
Men det är fortfarande väldigt frustrerande att sitta och läsa om alla dessa coola mysterier, och sitta och försöka lista ut vad som kan tänkas ligga bakom dem, och helt enkelt inte komma på en lösning man tycker gör mysteriet rättvisa. I synnerhet när man kommer och tänka på en viss TV-serie (Krank vet precis vad jag pratar om) där skaparna hade med en massa coola mysterier, men (Visade det sig senare) de hade just hittat på mysterier och det fanns inga faktiska lösningar utom vad de hittade på allt eftersom.

Plus att man nu ju alltid har risken att om man faktiskt kommer på något cool om ett av mysterierna, så dyker det om nått år upp en officiell produkt som utforskar just det mysteriet. I bästa fall var ens egen lösning mycket tuffare, i vilket fall man "bara" går miste om en produkt man hade kunnat använda. Men i värsta fall är ju det officiella så mycket tuffare än ens eget så då har man ju gått miste om både produkt och mysterium.
Det kommer en tilläggsbok rätt snart, vad jag förstår, som förklarar... om inte allt, så typ det mesta. Den skulle ha varit ett kapitel i grundboken, men fick inte plats.

Det är den bok som krävs för att jag ska kunna tycka att Coriolis är en riktigt bra och intressant spelvärld jag verkligen vill spela i. Turligt nog har jag ju kunnat tjuvglutta lite i dokumentet, som backer (nej, jag tänker inte avslöja nåt).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank;n189966 said:
Det kommer en tilläggsbok rätt snart, vad jag förstår, som förklarar... om inte allt, så typ det mesta. Den skulle ha varit ett kapitel i grundboken, men fick inte plats.
This is good news!

krank

Rymdhamster;n189968 said:
This is good news!

Jag hoppas bara att jag inte får smäll på fingrarna nu; när jag tänker efter vet jag ärligt talat inte hur hemlig den infon är...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Right-O, det fick bli ett egenihopsatt "ikonpaket - mini" med grundlåda, SL-skärm och ikonkortlek. Nu blir det ett par dagars otålig väntan =)

Vimes

Sillkung
Men beskriv rymdstridsreglerna nån då?! Är det något att ha?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Vimes;n190313 said:
Men beskriv rymdstridsreglerna nån då?! Är det något att ha?
Well, det är typiska "ubåtsstridsregler", gjorda för att hantera dueller mellan två olika skepp.

Man har fem olika positioner (Kapten, Tekniker, Pilot, Sensoroperatör och skytt), och en stridsrunda har sedan en fast turordning där varje position får agera. Man kan ha en rollperson som innehar flera positioner (då blir det svårare att göra saker) och man kan ha flera personer på en och samma position (har missat vad den effekten blir).

Varje position har sedan ett flertal olika handlingar man kan välja mellan, och varje handling kostar "energipoäng". Antalet totala energipoäng beror på skeppet, och de fördelas mellan de olika positionerna av teknikern under dennes handlingsfas (kaptenen behöver inga energipoäng).

Skeppet har sedan "kroppspoäng" som man nöter ner, och dessutom kan man slå ut olika skeppsmoduler eller ge andra effekter genom kritiska skador.

På det stora hela känns det som ett "minispel" i spelet. Jag tror säkert att det funkar bra, men är nog så som spelet säger begränsat till dueller mellan ett fåtal skepp. Den springande punkten tror jag är att det blir rätt bökigt om en och samma person skulle behöva kontrollera mer än ett skepp, däremot tror jag att om rollpersonerna delar upp sig på ett flertal skepp så kan det kanske funka rätt okej.

Som sagt tror jag att det kommer funka bra, men jag tror också det är viktigt att alla har en prydlig, utskriven lista över vilka handlingar som är tillgängliga för deras respektive position, att man använder positionskartan för att hålla koll på skeppens relativa avstånd och har markörer för saker som energipoäng och skadepoäng för att få det att flyta smidigt.

Lightshy

Hero
Kan personligen tycka att rymdstrid tar upp alldeles för mycket plats i nya Coriolis. Hur många gånger kan man köra rymdstrider utan att det blir tråkigt? Speciellt när Coriolis bjuder på så mycket annat.
Med det sagt tror jag att reglerna kommer fungera jättebra för sitt ändamål.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n190330 said:
Kan personligen tycka att rymdstrid tar upp alldeles för mycket plats i nya Coriolis. Hur många gånger kan man köra rymdstrider utan att det blir tråkigt? Speciellt när Coriolis bjuder på så mycket annat.
Med det sagt tror jag att reglerna kommer fungera jättebra för sitt ändamål.
Well, för ett spel som är byggt kring att man ska spela en rymdskeppsbesättning tycker jag allt annat hade varit fel. Om man däremot vill plocka bort fokus från det och istället köra en grupp lösdrivare utan skepp så kan jag hålla med om att rymdskeppsreglerna känns lite väl utförliga. Å andra sidan tycker jag böckerna är lite för tjocka som de är, så jag hade inte velat ha något annat i deras ställe.

Men jag är väldigt nyfiken på hur reglerna kommer kännas i spel. Hur användbara de kommer vara, och hur ofta man kommer få användning för dem tror jag till stor del kommer att bero på hur lätt det kommer vara att applicera reglerna i andra situationer än just skeppsdueller. På rak arm kan jag tänka mig situationer där man navigerar i kring i ett fält av rymdskrott (En skeppskyrkogård eller dylikt) eller kanske det ikoniska (men helt orealistiska) asteroidfältet. Även strid mot ickerymdskepp (säg folk i skalexon på rymdscootrar eller dylikt) skulle kunna vara en intressant situation.

Men det känns svårt att bedöma hur lätt det vore att applicera reglerna på såna situationer innan man testat på dem lite så man får en bättre uppfattning om hur reglerna hänger ihop.

krank

Rymdhamster;n190335 said:
Well, för ett spel som är byggt kring att man ska spela en rymdskeppsbesättning tycker jag allt annat hade varit fel. Om man däremot vill plocka bort fokus från det och istället köra en grupp lösdrivare utan skepp så kan jag hålla med om att rymdskeppsreglerna känns lite väl utförliga. Å andra sidan tycker jag böckerna är lite för tjocka som de är, så jag hade inte velat ha något annat i deras ställe.
En tanke jag har är att även om man spelar besättning på ett skepp så betyder det inte att man behöver slåss så ofta... Jag menar, skeppet kan ju faktiskt få huvudsakligen fungera som ett mobilt hem som ger spelarna något att forma och hantera och förhålla sig till.

MEN - att man inte slåss så mycket behöver inte betyda att det saknas poäng med att ha ett utförligt system för rymdskepsstrid. Det här med "det som har flest regler gör man mest" har jag svårt att förstå överlag, faktiskt. Man kan väl ha komplexa regler som sällan används?

Lightshy

Hero
Sant. Min tanke var nog mer att rymdstridsreglerna tar lite mycket plats om man jämför med tex sociala strider med tanke på fraktioner & mystiska förmågor och hur man kan hantera dem, fler förmågor osv.
Den biten tycker jag känns viktigare i C.
Men naturligtvis är det bra med ett väl fungerande rymdstridssytem när det behövs.
Tycker dock det här med att man som crew måste ha ett eget skepp och en speciel grupp & att allt kretsar kring det från start är hämmande för spelupplevelsen.
Coriolis erbjuder ju så fantastiskt många fler möjligheter än så.
(Fast det går naturligtvis att husregla bort)

krank

Lightshy;n190338 said:
Den biten tycker jag känns viktigare i C.
Så du tycker att vad som är viktigast också bör få mest regler?

Jag tycker för egen del att det som behöver flest regler för att bli roligt är det som bör få flest regler =)

(Jag brukar säga att i rollspel är det nästan bara strid som är så tråkigt att man måste spice:a upp det med regler. Jag tänker att rymdstrid är likadant. Sociala strider... känns som en sån grej jag husreglar bort, eller väljer att helt enkelt inte använda mig av eftersom jag tycker att sociala situationer mest förstörs av en massa tärningsslag, poäng och annat metatjafs...)