Nu har jag äntligen fått mina lortiga vantar på spelet i fråga i FYSISK form! Jag beställde ju grundbox+ikonkortlek+SL-skärm för ett tag sedan.
Grundboxen
Innehåller i böckerna har jag ju redan pratat lite om. Men jag kan säga att jäklar vad fina de faktiska böckerna är! Det är lite struktur på vad det än är som täcker pärmarna, nästan som att det vore tyg men jag tror att det bara är papper med lite ytskikt. Oavsett så känns och ser det jättesnyggt ut, text och bild är tryckt i lite relief... känslan är fantastik!
Lådan de kommer i är stor, och det finns lite extra utrymme i den för att stoppa ner SL-skärmen i den om man skaffar den också (eller annars har man plats för ett antecknignsblock).
Besättningskorten och skepsplanerna känns lite tunna och fladdriga i materialet, men de är jäkligt snygga och jag gissar att det här var frågan om en ren avvägning mellan papperskvalitet och pris. Jag ska kolla vad det finns för lamineringsallternativ dels för att skydda dem och även för att ge dem lite mer styrsel.
Markörerna som medföljer känns bra. Man får med två uppsättningar karaktärsmarkörer (en uppsättning i grönt och en i blått) och lite prylar till skeppsstrid men som man nog kan använda för att representera en hel bunt olika grejer.
Jag är lite orolig för att lådan kommer ta stryk rätt fort om man försöker sig på att använda den för faktisk transport av spelet. Böckerna väger lite, SL-skärmen lika så. Jag föreslår att den endast används för att hålla ihop saker i bokhyllan och att man i övrigt tittar på något annat transportskydd.
Jag tycker ju generellt sett att nästan 500 spänn är för dyrt för ett rollspel, men i det här fallet tycker jag nog att det ändå känns berättigat, på något sätt. Det är en fin och välfylld box!
SL-skärmen
Den här är jag lite kluven till på något sätt. Det känns definitivt som en kvalitetsskärm! Tjock kartong i panelerna och gångjärnen känns stadiga. Står bra gör den också. Men sammtidigt är den liten (fyra paneler, förvisso, men i stående A-5-format, typ). Jag känner inte att jag får den täckning jag vill ha när jag försöker använda den som SL-skärm, och texten blir så liten att jag har svårt att läsa den. Å andra sidan verkar ju Fria ligan vara av åsikten att man inte ska förbereda äventyr utan improvisera allting (en punkt jag inte alls håller med dem om) så jag antar att den här skärmen egentligen bara är designad för att dölja enstaka tärningsslag och för att man diskret skall kunna dra ett par ikonkort.
Lyckligtvis har jag i princip helt slutat använda SL-skärmar som SL-skärmar utan betraktar dem istället som praktiska snabbreferenshäften, och då är varken bristen på insynsskydd och textstorlek något problem. Och tabellerna i den tycker jag är riktigt bra! Jag tror de innehåller ungefär allting jag känner behov av under merparten av det vanliga spelandet (vapentabeller, stats för olika typ-SLPer, stridsdata så som handlingar och avståndskategorier etc, samt en snabb-SLP-generator.
Möjligen känner jag att storleken är ett problem eftersom det blir svårt att använda den som underlag att slå tärningar på om man sitter nedsjunken i en fotölj utan bord inom bekvämt räckhåll. Ooo, och en till riktigt dålig sak: utsidan är jättesnygg, men de har klämt dit copywrighttext och sånt bjäffs i väldigt kontrastrik vit text på ett ganska framträdande direkt på framsidan. Det ser _riktigt_ smaklöst ut. Förutom placeringen av den texten skulle jag säga att skärmen håller _sjukt_ hög kvalitet för ett lågt pris, och alla andra klagomål jag har känner jag är rent smakmässiga sådanna. Men den där texten hade kunnat placerats mycket bättre.
Som en fotnot så tror jag att den är designad så när man viker ihop den så får man plats med karaktärsbladsblocket och skeppsblocket innuti den som extra förvaring. Snyggt!
Ikonkortleken
Well, till att börja med verkar de ha Benedict Cumberbatch iförd full Coriolismundering på utsidan av paketet. Det är ett stort plus!
Okej, utöver det. Korten är lite tunnare än vad jag hade önskat, men det är inte så illa och om man sleavar dem (jag kommer att sleava dem) tror jag att de kommer att bli alldeles utmärkta.
Först och främst finns det en uppsättning kort med ikonerna. Fyra kort för varje ikon i olika färger där varje färg dessutom representarar en "företeelse" eller vad man ska kalla det (de är: en person eller varelse, ett ting eller en kropp, en känsla eller ett möte, mörker eller undergång). Tanken är alltså att man ska kunna slumpa fram lite inspiration till scenarion och grejer. Det känns helt okej. Jag tror jag mest kommer att använda den här leken för att slumpa fram en ikon som så att säga får ge ton åt pågående situation om jag behöver lite vägledning.
Sen har vi några SLP-kort också. De har en bild på ena sidan tillsammans med en titel (Diplomat, befäl, gängmedlem etc...) och på andra sidan har man ett faktiskt namn plus passande stats. De är inte alls upplagda som jag hade velat ha dem. Men de är okej. Jag kommer antagligen ta kopior på sidan med stats, sedan sätta sleaves med ogenomskinlig baksida på alla kort så jag bara ser bilden, och sen stoppa ner kopiorna i liknande sleaves och ha som en separat lek vid sidan av så jag kan slumpa fram en bild som inspiration till en SLPs yttre och sen en "arketyp" som beskriver vad SLPn är egentligen.
Eller nått sånt i alla fall. Det känns i alla fall som en rätt användbar lek, och jag tycker återigen att priset (i alla fall det jag betalade) är helt okej för vad man får för det. Jag kommer absolut att dra fram den när jag behöver lite inspiration.
Sammanfattning
Kort och gått, jag känner mig väldigt nöjd med vad jag har fått för vad jag betalade (jag köpte från Collectors points, de hade lite bättre priser än allternativen). Det här är ett spel jag gladeligen kommer ha i bokhyllan och förhoppningsvis spela inom inte allt för länge (och fram tills att jag faktiskt får spela det kommar jag plocka fram det stup i kvarten för att bläddra i böckerna!).