Jag gillar culture gaming-grejen och att saker har andra namn
i spelvärlden*. Det första spel som visade mig hur schysst det kan göras var nog M:UA med sitt säregna "skrofmål"; språket i sig blev liksom en del av portalen in i spelvärlden. Jag tycker om det, så länge de nya orden känns rimliga och enkla - krångliga nya ord undrar jag mest varför befolkningen i spelet inte redan förkortat. Tillkrånglade ord är ju mest något som kan höra den bildade överklassen till, de som vill informera andra om sin bildning och status genom att använda långa mångstaviga ord. Men i vardagen, i de breda massorna, behövs korta ord eller slangförkortningar.
Jag gillar Birr. I mitt huvud är det antagligen en förkortad form av ett längre ord, eller ett slangord - typ
spänn eller
pluring. Eller en sådan förkortning som varit med så länge att den blivit officiell.
I Rotsystem försökte jag bygga lite sådant språk -
Virr och
Agg för VR och AR,
Krom för cybernetik som mest syns och är flashig men inte lägger till så mycket funktionalitet,
Skarv för cybernetik som lägger till eller förändrar funktionalitet ordentligt.
Megakorp för megaföretag/megakorporationer. Jag kommer troligen att fortsätta med det, eftersom jag tycker att språk är både viktigt och intressant.
* Däremot avskyr jag när spel försöker byta namn på till exempel spelare, rollperson eller spelledare. Här håller jag med Åsa Roos som nämnde ofoget i en
bra artikel om UX/UI/användbarhet hon skrev nyligen. Vi vet alla att vänster spak på 360-kontrollen är förflyttning och att höger är att se sig omkring. Vi vet att höger trigger är skjuta och att A-knappen är hoppa och B är "avbryt" och LB är "gå till fliken till vänster" i menyn. Det här är konventioner som låter oss komma in i spelet snabbare. I den här liknelsen är alltså metatermer som "spelare" och "erfarenhet" och "XtY"-konventionen motsvarigheter till kontrollerna, medan spelvärldsspecifika ord är lite som just det här spelets unika vapen och utrustning...