Nekromanti [Recension] Nya Coriolis

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
En i spelgruppen backade Coriolis, och i helgen fick jag glutta på PDF:erna.

Jävligt bra, helt enkelt.

Reglerna jag inte gillade i MÅ0 har tweakats och gjorts om lite grann, och känns överlag som de passar jäkligt bra. Världen har köttats ut en hel del, utan att förstöra känslan från gamla versionen.

Problemet nu är att lista ut om man ska köpa stora eller lilla paketet.

Basenanji

Postd20modernist
Å, jag skulle också vilja recensera Coriolis! Jag har tittat i PDF:er och tycker att det mesta är fantastiskt välgjort, vackert och stämningsfullt. Men eftersom jag har så svårt för culture gaming är det mycket att tugga i sig. Tex heter pengarna i Coriolis "birr"!!?? (Jag har aldrig spelat Coriolis tidigare, har det alltid hetat birr?).

Jag blev också lite besviken på texterna om Emissarierna som jag hoppades skulle vara mer mystiska (Jag backade Kult och längtar mer än nånsin...). "Mörkret mellan stjärnorna" är så himla inspirerande...

Men jag gillar grundreglerna och illustrationerna. Och min spelgrupp typ älskar allt Fria Ligan gör så det är bara att börja tugga...

Inkognito

Swordsman
Stora paketet, är det med kortleken och skärmen?

Skärmen är väldigt snygg och av hög kvalitet. Jag blir i regel mållös över hur dåligt prioriterat innehållet är i dessa skärmar men ger Coriolis skärm ett godkänt! (Kanske till och med ett väl godkänt!) :)

Kortleken har jag inte läst på om ännu, men jag kan tänka mig att den kan ge en extra dimension av inlevelse, om den är tänkt att användas lite som en "tarot-kortlek" vilket jag tror..

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Precis, det med skärm och kortlek. Det ser fint ut, så det blir nog det.

Och pengar har alltid hetat birr i Coriolis.

Inkognito

Swordsman
Basenanji;n189154 said:
Å, jag skulle också vilja recensera Coriolis! Jag har tittat i PDF:er och tycker att det mesta är fantastiskt välgjort, vackert och stämningsfullt. Men eftersom jag har så svårt för culture gaming är det mycket att tugga i sig. Tex heter pengarna i Coriolis "birr"!!?? (Jag har aldrig spelat Coriolis tidigare, har det alltid hetat birr?).

Jag blev också lite besviken på texterna om Emissarierna som jag hoppades skulle vara mer mystiska (Jag backade Kult och längtar mer än nånsin...). "Mörkret mellan stjärnorna" är så himla inspirerande...

Men jag gillar grundreglerna och illustrationerna. Och min spelgrupp typ älskar allt Fria Ligan gör så det är bara att börja tugga...
Skönt att det inte bara är jag som tycker det är jobbigt med allt påhittat språk! :)
Birr är valutan i Etiopien. I sci fi-världar heter det "krediter". Det måste vara ett korr-fel! ;)

Minimoni

Homelander
Jag gillat att valutan just inte heter "krediter", men "birr" är ett jätte dåligt namn som låter blä i mina öron. Hade föredragit något namn på mynt från islams storhetstid med tanke på estetiken. Birr liksom...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Birr är enkelt att uttala, lätt att stava och snabbt att skriva. Plus att det låter bra som namn på både en elektronisk och fysisk valuta. En kista full med krediter låter liksom inte bra i mina öron.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Birr kanske är bästa biten! "Lita på mig, snart kommer vi bada i birr!" har en fantastisk klang i mina öron.

Lightshy

Hero
Ytterligare en sån där klagosång jag inte förstår? Gillar du det inte så döp om det till nått du tycker är bättre! Det är det fina med rollspel och använda sin fantasi.

Personligen ger jag Järnringen en applåd för att ha skapat någonting eget som ingen annan har.

Så sjung hej och hå och ett 'cargo hold' med Birr! Jag ser det som en liten tröskel, ett motstånd i huvudet vilket ger lite extra personlighet till spelet. Man retar sig på det, man skämtar om det, det sätter sig och blir naturligt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n189176 said:
Ytterligare en sån där klagosång jag inte förstår? Gillar du det inte så döp om det till nått du tycker är bättre! Det är det fina med rollspel och använda sin fantasi.
Sen kan man ändra på reglerna, och slutligen skriver man om världen. Men vad har man då betalat för?

Nej, allt här är värt att rada upp, bra som dåligt. Sen kan var och en bestämma om det bra överväger det dåliga tillräckligt för ett köp.

Lightshy

Hero
Så ditt köp kan stå och falla med en sådan sak... wow det var hårt.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lightshy;n189185 said:
Så ditt köp kan stå och falla med en sådan sak... wow det var hårt.
Ja? Det är inte som att jag har brist på rollspel redan. Vad jag har brist på är tid och ork, så ska jag köpa ett rollspel ska det vara något jag inte känner att jag måste ändra i det första jag gör.

Lightshy

Hero
Oj, då måste jag fråga ifall du har ett enda spel i hela samlingen som är såpass felfritt att du kan spela det utan att behöva byta bågot enstaka ord?

Minimoni

Homelander
Personligen har jag och min spelgrupp redan köpt nya coriolis, betyder det att jag måste älska allt med det!? Verkligen inte, och i mitt Coriolis kommer valutan inte heta Birr eller Krediter.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag gillar culture gaming-grejen och att saker har andra namn i spelvärlden*. Det första spel som visade mig hur schysst det kan göras var nog M:UA med sitt säregna "skrofmål"; språket i sig blev liksom en del av portalen in i spelvärlden. Jag tycker om det, så länge de nya orden känns rimliga och enkla - krångliga nya ord undrar jag mest varför befolkningen i spelet inte redan förkortat. Tillkrånglade ord är ju mest något som kan höra den bildade överklassen till, de som vill informera andra om sin bildning och status genom att använda långa mångstaviga ord. Men i vardagen, i de breda massorna, behövs korta ord eller slangförkortningar.

Jag gillar Birr. I mitt huvud är det antagligen en förkortad form av ett längre ord, eller ett slangord - typ spänn eller pluring. Eller en sådan förkortning som varit med så länge att den blivit officiell.

I Rotsystem försökte jag bygga lite sådant språk - Virr och Agg för VR och AR, Krom för cybernetik som mest syns och är flashig men inte lägger till så mycket funktionalitet, Skarv för cybernetik som lägger till eller förändrar funktionalitet ordentligt. Megakorp för megaföretag/megakorporationer. Jag kommer troligen att fortsätta med det, eftersom jag tycker att språk är både viktigt och intressant.

* Däremot avskyr jag när spel försöker byta namn på till exempel spelare, rollperson eller spelledare. Här håller jag med Åsa Roos som nämnde ofoget i en bra artikel om UX/UI/användbarhet hon skrev nyligen. Vi vet alla att vänster spak på 360-kontrollen är förflyttning och att höger är att se sig omkring. Vi vet att höger trigger är skjuta och att A-knappen är hoppa och B är "avbryt" och LB är "gå till fliken till vänster" i menyn. Det här är konventioner som låter oss komma in i spelet snabbare. I den här liknelsen är alltså metatermer som "spelare" och "erfarenhet" och "XtY"-konventionen motsvarigheter till kontrollerna, medan spelvärldsspecifika ord är lite som just det här spelets unika vapen och utrustning...

Genesis

Ni dés ni maître
Lightshy;n189203 said:
Oj, då måste jag fråga ifall du har ett enda spel i hela samlingen som är såpass felfritt att du kan spela det utan att behöva byta bågot enstaka ord?
Jag är inte Rymdhamster, men personligen spelar jag så gott som alla mina spel helt enligt reglerna. Om jag måste modda i det för att det ska bli bra så är det helt enkelt inte ett bra spel, punkt. Det här med att alla måste anpassa spelen till sin spelgrupp är en dålig ursäkt och en designfilosofi jag inte kan ställa mig bakom. Visst kan det vara kul att modda spel, men jag ska kunna spela spelet som det är skrivet och ha kul, annars är det dåligt designat (eller inte i min smak, vilket är helt okej).

Dock är ju "birr" ett fantastiskt namn och jag kanske snor det till något spel jag lirar (jag spelar nästan uteslutande spel där man skapar spelvärlden själv, så inget moddande behövs!).

Arfert

Facit
Lightshy;n189176 said:
Personligen ger jag Järnringen en applåd för att ha skapat någonting eget som ingen annan har.

Trodde det var Fria Ligan som gjort nya versionen. Har jag missat något?

kloptok

Pensionerad astrolog
Arfert;n189245 said:
Trodde det var Fria Ligan som gjort nya versionen. Har jag missat något?
Fria Ligan har gjort nya versionen men Järnringen skapade ju settingen och gav ut första utgåvan av spelet. På så sätt är det väl rimligt att ge Järnringen en applåd för att ha skapat spelet även om Ligan till sin version har skrivit en hel del nytt material.