Ja, det är ett rollspel med en textmassa på två A4-sidor. Den typen av spel är kanske specialfall men nya spel, även tradspel, kommer med nya idéer och nya idéer skapar ny emergens som kanske inte passar in i den gamla mallen man släpar omkring på.Arfert said:Zombie Cinema, är det ett rollspel? Bräd- och datorspel spelar jag alltid om det ska recenseras, men rollspel hinner man fan inte oftast. Man kan utgå ifrån att de inte är spelade om inte annat skrivs. Senast recenserade jag jubileumsutgåvan drakar, hundratals sidor, omöjligt att hinna både läsa och spela på ett vettigt sätt innan deadline.RasmusL said:Och det är ju cool men personligen skulle jag uppskatta lite tydlighet kring om spelet är spelat eller ej. Jag har inte koll på Fenix, alls, och än mindre på den specifika recensionen men jag hörde att Zombie Cinema fick dåligt betyg. Det är mycket möjligt att de tog upp ett speltest i recensionen men i liknande fall blir en recension utan speltest i princip helt intetsägande (reglerna är på 2 A4, de är menade att finnas till hands under spelets gång och det är först då de underfundiga och faktiskt väldigt tydliga formuleringarna som medger reglernas kortfattade format kommer till sin rätt). Om jag vet att spelet spelats kan jag bedöma det dåliga betyget ur ett helt annat perspektiv än om det bara lästs igenom på sisådär en fem minuter.Arfert said:Om recensionen är i nåt som har deadline (som Fenix) så är default att man inte hinner speltesta dem på ett vettigt sätt. I alla fall om det gäller spel som är normalt tjocka (+200 sidor). Och om recensenten dessutom ska klämma ut sig fler en en recension blir det omöjligt. Ibland så skriver samma person tre-fyra recensioner i ett nummer.Inga recensioner bör utge sig för att ha recenserat annat än själva texten om de skrivs utan speltest.