Fiktionslek;n336340 said:
Det här är för mig två klockrena exempel på när det går över gränsen. Jag tycker de här citaten tydligt handlar om recensenten (och dennes spel!). Då vill jag i så fall själv få välja att läsa en text som typ heter: "Jag, XXXX, och mina preferenser". Jag blir förbannad när jag börjat läsa vad som rubricerats som recension, eller ännu värre dessutom lagt pengar på en tidning just för recensionens skull, och så märker jag att det är nån snubbe som vill prata om sig själv. Liksom, va fan? Dessutom är det otroligt försåtligt, för under förevändningen att "det här är bara lilla jag som pratar" så kan man se hur spelet smetas med grejer som "inte det minsta", "slita ut en hel del", "ganska dåligt", "knöliga systemet", "assembly required" samt "använd ett annat system". Om det stått i Fenix hade det då varit kanske 3000-5000 personer som läst detta. Recensenten framstår som en cool och handlingskraftig marxist som kan designa smidiga snabba och enkla system, medan Coriolis får en massa negativ kritik utan att något egentligen sagts om spelet.
Men jag tycker ju inte att snubben eller snubbinnan "pratar om sig själv", utan om just spelet – men ur det perspektiv snubben eller snubbinnan företräder och är en del av. Jag tycker ju att det är det en recension
är. En artefakt analyserad genom en persons lins/perspektiv, ofta med syfte i något slags konsumentupplysning.
Jag tycker inte att det är recensentens jobb att vara schysst mot spelskapare. Jag tycker att kritik som ger information är bra kritik, oavsett om den är positiv eller negativ.
Om någon läser Rotsystem och, ur ett simulationistiskt och detaljistiskt perspektiv, kommenterar att regelsystemet är synnerligen anemiskt och inte speciellt välbalanserat eller realistiskt –
då är ju det en 100% korrekt och rättvis beskrivning av spelet. Om någon läser Kutulu och tycker att det är alldeles för dåligt, för vederbörandes spelstil, på pulpiga strider och att det kommer att passa skitdåligt ihop med en majoritet av alla CoC- och ToC-äventyr – då är ju även det helt korrekt och rättvist.
De som läser recensionen och delar recensentens perspektiv kommer att få veta att det nog inte är en produkt för dem, eller att de kommer att behöva göra en del arbete. De som läser recensionen och inte delar recensentens perspektiv kommer ju att kunna uttolka samma användbara information – när jag läser recensioner som till synes "sågar" spel (alltså egentligen, "talar om att spelet inte passade recensenten") genom att t.ex. skriva "reglerna är alldeles för enkla" så blir ju jag väldigt intresserad. Samma sak när det står att det är "för lite action" i ett äventyr.
Eller för den delen, när en filmrecension säger "det här är snyggt men alldeles för dumt, Jag står inte ut, så dumt är det. Den här sortens bröldumma actionfilmer borde inte få göras". Då vet ju jag direkt: Aha! Där är en film jag borde ta mig en titt på.
Jag menar att så länge recensentens perspektiv kan utläsas, så ger recensionen antagligen användbar information. Och det, om något, är för mig recensionens jobb. Inte att bara leverera platta, tråkiga åsikter om huruvida spelet är "bra" eller "dåligt".
Jag känner mig lurad när jag läser recensioner som påstår sig vara recensioner men som inte utgår från recensentens preferenser. Det är ju därför jag läser recensioner, liksom. Rubricerar man något som "recension" och sedan levererar något som låtsas att recensenten inte har några preferenser så blir jag besviken.