skaraborgarn
Warrior
- Joined
- 15 May 2019
- Messages
- 386
Ett problem med när man spelade D&D Expert var att det blev allt mer och mer regler och färdigheter. Man kunde i praktiken inte göra någonting om man inte hade en viss färdighet.
Det fanns a färdigheter och B färdigheter sistnämnda var sådana man alltid kunde exempelvis tala sitt modersmål eller hantverk. Matlagning är en b färdighet men alla kockar kan misslyckas.
En mästare i långbåge kunde inte skjuta med lätt armborst men rimligen borde en som skjutit med pilbåge hela sitt liv ha bättre hum hur man använder ett armborst än en som aldrig håll i något av avståndsvapen.
I D&D kan man i princip inte döda någon med en dolk. I verkliga livet är det dessvärre allt för lätt.
Stjärnornas krig rollspelet som fanns i början av 1990 talet hade ett regelsystem som bara baserades på sexsidig träning. Ju bättre man var ju mer tärningsslag. Gott så men om någon har exempelvis 11 tärningar som ska slåss så tar det sin lilla tid.
Alla regelsystem har sina förtjänster och brister, vilket är är att föredra?
Det fanns a färdigheter och B färdigheter sistnämnda var sådana man alltid kunde exempelvis tala sitt modersmål eller hantverk. Matlagning är en b färdighet men alla kockar kan misslyckas.
En mästare i långbåge kunde inte skjuta med lätt armborst men rimligen borde en som skjutit med pilbåge hela sitt liv ha bättre hum hur man använder ett armborst än en som aldrig håll i något av avståndsvapen.
I D&D kan man i princip inte döda någon med en dolk. I verkliga livet är det dessvärre allt för lätt.
Stjärnornas krig rollspelet som fanns i början av 1990 talet hade ett regelsystem som bara baserades på sexsidig träning. Ju bättre man var ju mer tärningsslag. Gott så men om någon har exempelvis 11 tärningar som ska slåss så tar det sin lilla tid.
Alla regelsystem har sina förtjänster och brister, vilket är är att föredra?