TomasHVM
Swordsman
De bitar som inte är regelreglerade pratas därför oftast bättre på rollspelsforumet.
Dersom du tror er rollespill er nakent uten regler har du misforstått rollespillet. Dersom du tror alt i rollespillet kan dekkes av begrepet "regler" har du misforstått begrepet.
Når spillederen forteller spillerne hva som skjer i en situasjon, er det en viktig del av rollespillet. Det finnes ikke "regler" for dette. Å fortelle spillederen hvordan han gjør det er å gi råd om spilledelse. Det er ikke "regler", men fortellertekniske løsninger spillederen blir gjort klar over, og det er viktig.
Når spilleren deltar i spillet, ser scenen for sitt indre øye, og forteller hva hans rolle føler... så er det en viktig del av spillet, uten at det er regler for det. Det skal ikke være regler for slikt, men det kan faktisk være viktig å diskutere hvordan det skjer, hvorfor det skjer, og om det er mulig å påvirke måten det skjer på.
En spiller trenger ikke tenke på hvordan spillet skal spilles. En spilleder trenger ikke tenke på hvordan spillet lages. Men spillskaperen må tenke gjennom alle deler av rollespillet, hvordfan det spilles, hvordan det ledes, og hvordan i h..... han skal lage det. Han må se om det finnes muligheter, verktøy, virkemidler han ikke har tatt i bruk. Han må prøve å lage et bra spill. Han har gjerne en idé om å lage noe som er bedre eller anderledes enn forgjengeren, og om han ikke undersøker alle muligheter svikter han denne ideen. Det er grunnen til at så mange gode rollespillideer dør i fødselen: spillskaperne mangler innsikt, de mangler verktøy, de er nybegynnere i sitt fag!
Det kan faktisk hende at tradisjonelle virkemidler (de "alle" spilledere bruker) virker mot sin hensikt i det nye spillet ditt. Da må du vite hvordan du setter noe i stedet, hva du sier til spillederen, hva du skal gjøre med problemet...
Om du ikke gjør dette kan du risikere å stå igjen naken, som spillskaper.
Tomas HV Mørkrid
(?)
Dersom du tror er rollespill er nakent uten regler har du misforstått rollespillet. Dersom du tror alt i rollespillet kan dekkes av begrepet "regler" har du misforstått begrepet.
Når spillederen forteller spillerne hva som skjer i en situasjon, er det en viktig del av rollespillet. Det finnes ikke "regler" for dette. Å fortelle spillederen hvordan han gjør det er å gi råd om spilledelse. Det er ikke "regler", men fortellertekniske løsninger spillederen blir gjort klar over, og det er viktig.
Når spilleren deltar i spillet, ser scenen for sitt indre øye, og forteller hva hans rolle føler... så er det en viktig del av spillet, uten at det er regler for det. Det skal ikke være regler for slikt, men det kan faktisk være viktig å diskutere hvordan det skjer, hvorfor det skjer, og om det er mulig å påvirke måten det skjer på.
En spiller trenger ikke tenke på hvordan spillet skal spilles. En spilleder trenger ikke tenke på hvordan spillet lages. Men spillskaperen må tenke gjennom alle deler av rollespillet, hvordfan det spilles, hvordan det ledes, og hvordan i h..... han skal lage det. Han må se om det finnes muligheter, verktøy, virkemidler han ikke har tatt i bruk. Han må prøve å lage et bra spill. Han har gjerne en idé om å lage noe som er bedre eller anderledes enn forgjengeren, og om han ikke undersøker alle muligheter svikter han denne ideen. Det er grunnen til at så mange gode rollespillideer dør i fødselen: spillskaperne mangler innsikt, de mangler verktøy, de er nybegynnere i sitt fag!
Det kan faktisk hende at tradisjonelle virkemidler (de "alle" spilledere bruker) virker mot sin hensikt i det nye spillet ditt. Da må du vite hvordan du setter noe i stedet, hva du sier til spillederen, hva du skal gjøre med problemet...
Om du ikke gjør dette kan du risikere å stå igjen naken, som spillskaper.
Tomas HV Mørkrid
(?)