Tomatalven said:
Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför?
Tycker att olika typer av spel har sina olika förtjänster.
Spelar jag med barn, nybörjare, oneshots eller folk som är helt ointresserade av spelmekanik, så gillar jag om det är regellätt, fudgat eller friform.
Ju mer taktiskt/strid/färdighetsutmaningar man kör desto mer tycker jag ytterligare regler/detaljer tillför. Det viktigaste är dock att jag tycker reglerna är inuitiva och konsekventa.
Har man spelare som är intresserade av regelsystem eller levling tycker jag att det ofta är en direkt fördel med regler / detaljer.
Just för längre kampanjer och levling uppskattar jag system som är
i grunden enkla men som ger stor variation. Vi har t.ex. spelat mycket Rolemaster på grund av det. Man kan lära sig systemet på en kväll, men sen finns raser, yrken, färdigheter, besvärjelser, motståndare, skatter, vapentabeller etc. så att man kan variera sig i flera år.
För ett sånt system öppnas ytterligare dimensioner när spelarna lärt sig hur reglerna och spelvärlden hänger ihop och kan ägna sig åt optning/powergejmande.
* Husreglar ni mycket, är det ett tecken på att ni bör välja ett mer "komplext system".
* Skiter ni i regelstycken eller förenklar bör ni snarare gå mot ett "simplare".
* Det kan också va så att ni valt ett system som stödjer en annan spelstil än den ni spelar.
Läs recensioner på spel som verkar intressanta, provspela i grupper som kör spelen eller testa konventsspel, tills ni hittar rätt. Fortsätt att fråga på forumet! Utvärdera spelsessionerna efteråt för att komma fram till vad som är kul respektive tråkigt.
Det finns inga genvägar till det perfekta spelet. Lycka till!
//EvilSpook