Nekromanti Regeltungt vs lätt

Tomatalven

Hero
Desperat nybörjare här, jag håll på med en kampanj där vi använder en brp-kopia som har en hel del regler som bara krånglar till det. Vi har täckt upp det med en rejäl dos husregler, men jag är inne på att skaffa ett nytt spel för nästa kampanj. Vet bara inte vad jag ska köpa/ ladda ner eller vilken sorts spel jag/gruppen är ute efter. En del av oss är ganska intereserade av d&d, förmodligen 4e, det är ju ändå världens största. Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför? Har kollat in pathfinder som jag har hört ska vara tungt, men det berkade bra, inte alls lika krångligt som det vi kör. När min kompis som kör 4e beskrev det lät det typ skönare.

Eksem

Champion
DnD 4 och Parhfinder (som till 95% är samma regler som DnD 3.5) är helt klart närmare regeltungt än regellätt, även om själva "kärnan" i reglerna är simpla. De har liknande regeltyngd med varandra, men 4 fördelar reglerna mer på alla spelare, medan spelledaren behöver hålla reda på mer i Pathfinder.

Om ni vill testa något mer regellätt DnD finns spel som Labyrinth Lord, Sword&Wizardry och Lamentations of the Flame Princess. Alla de tre spelen finns gratis online, samt ibland också i butik.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag föredrar regellätt och det har jag nog egentligen alltid gjort. Jag har kört en längre kampanj DnD 3.0, och det var ett spel som jag både älskade och hatade. Reglerna är kanske inte svåra (och de är ganska logiska), men gud vad det är mycket att hålla reda på. Lång prepp tid också.

Jag vill slå ett slag för Fantasy!. Mycket regellätt och mycket Old School (men långt från DnD).

God45

#PrayersForBahakan
Jag föredrar regel lätt, mindre regler gör att mer energi kan gå till annat, som att skriva coola äventyr.

Jag håller med både Eksem och Skarpskytten i deras rekomendationer för riktigt bra fantasy spel :gremsmile:

Jag vill dock också slå ett slag för de ännu regel lättare systemen som RISUS och Wushu som knappt har några regler alls, tror båda böckerna är under 10 sidor, och som det är möjligt att köra vilka spel som helst i, från fantasy till urban fantasy till sci-fi spökboll mot Galactus :gremsmile:

http://slangdesign.com/rppr/2008/07/actual-play/actual-play-wushu-dodgeball-to-save-the-world/

Bassejr

Hero
Jag föredrar helt klatr regel-lätt, och rekomenderar också Svavelvinter, och som jag har sagt förut, Saga Games Fantasy!.

Och jag föredrar helt klart alltid regellätta spel, för ju mindre regler, desto mindre chans att någon av mina spelare goes muchkin. You can't backstab someone with a siege weapon.

Men om du vill bygga en egen värl, eller spela i Elder scrolls universummet till exempel, ska du satsa på Fantasy! Svavelvinter är ett solit system, men det är så väl ampassat för Trakorien att om man bygger en helt egen värld skulle det bara bli en trakorien kopia.

EDIT: Och köp svavelvinter boken. Snabbstarts reglerna täcker inte allt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bassejr said:
JSvavelvinter är ett solit system, men det är så väl ampassat för Trakorien att om man bygger en helt egen värld skulle det bara bli en trakorien kopia.
Även om grundsystemet i Svavelvinter borde vara lätt att flytta över till andra settings är färdigheter och magisystem mycket specifikt knutet till Granströms värld och till den typ av (intrig)spel som spelet inbjuder till. Jag tror att det skulle kräva ganska mycket jobb att av-Trakorienfiera det. Det är inte ett generiskt fantasy-spel. Som ... Fantasy! är.

Tomatalven

Hero
Blir mer och mer sugen på att skaffa Fantasy! Att köra en oD&D- kopia skulke dock kännas ascoolt, liksom på riktigt + att en i gruppen vill testa D&D. Stör mig bara på att gamla D&D rör ihop ras och klass. Då är det ju svårare att köra med olika settings...

RasmusL

Champion
Får jag svara med en motfråga?
"Regellätt vs Regeltungt" är till att börja i min åsikt ett väldigt dåligt sätt att beskriva spel, särskilt då det ena ordet redan från början är negativt laddat. Jag undrar istället vad ni vill ha ut av spelet? Ditt startinlägg ger mig intrycket att det är taktisk strid och grottröj som är fokus, stämmer det? Om detta stämmer kan jag bara instämma rörande DND4, som har väldigt tydliga strukturer i encounters och skill challenges, och OSR-produkter så som S&W som är aningen öppnare i sin utformning.

Om ni istället vill spela något med mer fokus på relationer, gemensamt berättade historier och spelarkaraktärernas egen agenda istället för färdiga äventyr har vi spel som Apocalypse World (ja, det finns gratis hack för att spela grottröj).

Vill ni ta steget ännu längre bort från det taktiska och "traditionella" rekommenderar jag varmt Fiasco med medföljande Dragonslayers-playset, Archipelago III eller Svart av Kval, Vit av Lust. De här spelen för med sig ett helt annat sätt att spela med fokus på att tillsammans skapa en historia som betyder något för oss och faller troligen in i extremen av vad du kallar "regellätt".

Tomatalven

Hero
Jag vet inte riktigt vad vi r ute efter, men jag tycker personligen att hack'n'slash är tråkigt i längden, mn det blir ännu tråkigare utan någon som helt strid. Och jag gillar kreativa lösningar på saker, jag ger gruppen mer bonusar ifall de är kreativa istället för att bara hugga ner allt i deras väg.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag håller med tidigare skribenter om att D&D 4e inte är särskilt regellätt. Framför allt är spelet oerhört fokuserat på den regelmässiga balansen, så det är inte så lätt att husregla. Spel som Swords & Wizardry, Labyrinth Lord, Lamentations of the Flame Princess och Adventurer Conqueror King bygger däremot på andra principer, där det närmast förväntas att spelledaren anpassar reglerna efter fiktionen och hittar på egna sätt att lösa saker. De är dock kopplade till en lite särskild spelstil -- det är hög dödlighet på rollpersoner, att slåss mot monster uppmuntras inte (det som ger erfarenhet är att samla skatter, inte att slå ihjäl otyg) och bör undvikas, och de flesta hinder bygger mer på att man ska klura ut saker som spelare snarare än att man ska ha rätt färdigheter på rollformuläret. Eftersom grunden är så pass regellätt går det dock enkelt att justera hur spelet funkar om man vill att det ska vara på något annat vis.

RasmusL

Champion
Tomatalven said:
Jag vet inte riktigt vad vi r ute efter, men jag tycker personligen att hack'n'slash är tråkigt i längden, mn det blir ännu tråkigare utan någon som helt strid. Och jag gillar kreativa lösningar på saker, jag ger gruppen mer bonusar ifall de är kreativa istället för att bara hugga ner allt i deras väg.
Jag skulle kunna bryta ner det till alternativen:

1. Utmaning för spelarna (ex taktiska strider, karaktärsoptimering, pussel, etc).

2. Inlevelse i en spelvärld och dess kausala samband (settingen sätter gränser som spelarna måste följa).

3. Drama (relationsdrama, utforskande av moral och etik, etc)

Kan jag inte ha alla tre? - Du kan säkerligen ha alla tre vid spelbordet men fokus kommer alltid att vara på en av dem. Likaså är det med spelsystem, du kan ha relationsdraman och moralkval, taktisk strid och utforskande av en setting i samma spel men funktionella system har alltid ett tydligt fokus och det finns inget exempel som stödjer omöjligheten "fokus på alla tre" (åsikt, men väl grundad i teorin).

Jag gissar att vi landar i "spelarutmaning" och då är de givna exemplen mer än nog, men kom ihåg att det finns annat, alternativt, förbjudet, mörkt och snuskigt, om man bara vågar öppna ögonen...

Tomatalven

Hero
Typ bara 1 och 2, inte säker på vilken mest, men knappt 3 över huvud taget. Vad gäller två så är de flesta av oss rejält insatta i världen.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Tomatalven said:
Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför?
Tycker att olika typer av spel har sina olika förtjänster.

Spelar jag med barn, nybörjare, oneshots eller folk som är helt ointresserade av spelmekanik, så gillar jag om det är regellätt, fudgat eller friform.

Ju mer taktiskt/strid/färdighetsutmaningar man kör desto mer tycker jag ytterligare regler/detaljer tillför. Det viktigaste är dock att jag tycker reglerna är inuitiva och konsekventa.

Har man spelare som är intresserade av regelsystem eller levling tycker jag att det ofta är en direkt fördel med regler / detaljer.

Just för längre kampanjer och levling uppskattar jag system som är i grunden enkla men som ger stor variation. Vi har t.ex. spelat mycket Rolemaster på grund av det. Man kan lära sig systemet på en kväll, men sen finns raser, yrken, färdigheter, besvärjelser, motståndare, skatter, vapentabeller etc. så att man kan variera sig i flera år.

För ett sånt system öppnas ytterligare dimensioner när spelarna lärt sig hur reglerna och spelvärlden hänger ihop och kan ägna sig åt optning/powergejmande.

* Husreglar ni mycket, är det ett tecken på att ni bör välja ett mer "komplext system".
* Skiter ni i regelstycken eller förenklar bör ni snarare gå mot ett "simplare".
* Det kan också va så att ni valt ett system som stödjer en annan spelstil än den ni spelar.

Läs recensioner på spel som verkar intressanta, provspela i grupper som kör spelen eller testa konventsspel, tills ni hittar rätt. Fortsätt att fråga på forumet! Utvärdera spelsessionerna efteråt för att komma fram till vad som är kul respektive tråkigt.

Det finns inga genvägar till det perfekta spelet. Lycka till!

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook

God45

#PrayersForBahakan
EvilSpook said:
Tomatalven said:
Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför?
Tycker att olika typer av spel har sina olika förtjänster.

Spelar jag med barn, nybörjare, oneshots eller folk som är helt ointresserade av spelmekanik, så gillar jag om det är regellätt, fudgat eller friform.

Ju mer taktiskt/strid/färdighetsutmaningar man kör desto mer tycker jag ytterligare regler/detaljer tillför. Det viktigaste är dock att jag tycker reglerna är inuitiva och konsekventa.

Har man spelare som är intresserade av regelsystem eller levling tycker jag att det ofta är en direkt fördel med regler / detaljer.

Just för längre kampanjer och levling uppskattar jag system som är i grunden enkla men som ger stor variation. Vi har t.ex. spelat mycket Rolemaster på grund av det. Man kan lära sig systemet på en kväll, men sen finns raser, yrken, färdigheter, besvärjelser, motståndare, skatter, vapentabeller etc. så att man kan variera sig i flera år.

För ett sånt system öppnas ytterligare dimensioner när spelarna lärt sig hur reglerna och spelvärlden hänger ihop och kan ägna sig åt optning/powergejmande.

* Husreglar ni mycket, är det ett tecken på att ni bör välja ett mer "komplext system".
* Skiter ni i regelstycken eller förenklar bör ni snarare gå mot ett "simplare".
* Det kan också va så att ni valt ett system som stödjer en annan spelstil än den ni spelar.

Läs recensioner på spel som verkar intressanta, provspela i grupper som kör spelen eller testa konventsspel, tills ni hittar rätt. Fortsätt att fråga på forumet! Utvärdera spelsessionerna efteråt för att komma fram till vad som är kul respektive tråkigt.

Det finns inga genvägar till det perfekta spelet. Lycka till!

:t6b-2: :t6r-5:
//EvilSpook
Lär man sig Rolemaster på en kväll har man en IQ på minst 180. :gremwink:

Jag gillar personligen basic eller white box D&D för att det inte finns någon regel för att simma, eller klättra rep, eller bygga en katapult. Hitta på någonting! Just nu! Tveka inte! Funkar det bra så använd regeln igen. Eller inte. Gm:a på dina fötter :gremsmile:

claes

Swordsman
Tomatalven said:
Vet bara inte vad jag ska köpa/ ladda ner eller vilken sorts spel jag/gruppen är ute efter. En del av oss är ganska intereserade av d&d, förmodligen 4e, det är ju ändå världens största. Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför?
Dungeon World
Old school-stil med moderna regler.

Xyas

Swashbuckler
claes said:
Tomatalven said:
Vet bara inte vad jag ska köpa/ ladda ner eller vilken sorts spel jag/gruppen är ute efter. En del av oss är ganska intereserade av d&d, förmodligen 4e, det är ju ändå världens största. Lätt eller tungt med regler, vad föredrar ni och varför?
Dungeon World
Jaa! Precis fått pdfen från kickstartern och börjat skumma, och det ser riktig bra ut.

God45

#PrayersForBahakan
xyas said:
claes said:
Tomatalven said:
Dungeon World
Jaa! Precis fått pdfen från kickstartern och börjat skumma, och det ser riktig bra ut.
Dungeon world har några grejer som tex ingen initiativ ordning som gör det onödigt klyddigt att spela jämfört med normala D&D varianter av old school varianten...