Grejen är väl att det beror lite på vad man spelar för sorts rollspel. Det är få i den här tråden som talat om bokstavlig uteslutning ur gruppen.Krille said:En person som har kreativitet och fantasi och kul idéer, och framförallt en person som vi trivs med, ska inte uteslutas ur spelgruppen, bara för att han inte är lika bäst på att prata omkull spelledaren.
Tag D&D till exempel. Taktiskt, brädspeligt, det handlar om att göra korrekta taktiska drag. Om att skapa en kompetent karaktär. Det säger sig självt att i en D&D-grupp så kommer den som har dåligt taktiskt tänkande, som gör klumpiga eller dåliga val, och som är asdålig på att opta rollperson att känna sig "utanför" i en grupp där de flesta är taktiska tänkare.
Jag själv känner mig helt ute när det gäller spel där jag som spelare förväntas sätta scener eller "hitta på" på det sätt en del indielir uppmanar till. Spelar jag såna med folk som Arvid eller Genesis känner jag mig helt klart utanför.
Ändå kräver jag inte att få en färdighet för varken "hitta på roliga saker" eller "vara taktiskt smart". För i de spelen är det taktiskt tänkande resp. kreativitet det handlar om. Att införa tärningsslag för det skulle reducera spelarna till en sån här. En autonom slumpgenerator.
Det är givetvis jättedumt att säga att allt rollspelande går ut på socialt spelande, men jag måste nog säga att det är lika dumt att säga att allt rollspelande och alla spelgrupper ska/måste/bör prioritera och premiera kreativitet/fantasi/kul idéer. Liksom, det är ingen som anfallit din spelgrupp eller ditt föredragna spelsätt, så sluta utgå från att alla spelgrupper fokuserar som du och din gör.