Rickard
Urverk speldesign
Nu utgår jag från premissen att man ska använda ett rollspel till att spela ett scenario och utifrån den premissen tycker jag det är konstigt att rollspel ofta är skrivna i kombinationen värld + regler.
Världsbeskrivningar brukar (i traditionella spel) endast måla upp miljön som rollpersonerna ska röra sig i medan reglerna förklarar vad som händer när rollpersonerna gör något.
Vad är det då som fattas? Jo, vad som ska hända. Själva scenariot saknas i rollspel och det är upp till spelledaren själv att hitta på själva scenariot (eller så kommer de som tilläggsmoduler). Förr i tiden var det värre, när inte ens världen fanns med från början.
Frågan jag ställer mig är varför det är upplagt på det sättet. Bör man inte presentera information så att man har tillräckligt mycket för att spela flera scenarion? Bör man inte forma reglerna så att de stödjer spelandet av själva scenariot? Just nu, med den premissen som jag ställde upp i början av inlägget, så känns det rätt avigt att det man faktiskt spelar i ett rollspel helt saknas. Sådana medel är det allmänt förutfattat det är upp till spelledaren att hitta på.
Det är bisarrt faktiskt, att spelmakare ger textinnehåll som egentligen inte har något med hur man spelar rollspel (återigen: utifrån min premiss i första stycket).
/Han som kom på sig att låta forgeig
Världsbeskrivningar brukar (i traditionella spel) endast måla upp miljön som rollpersonerna ska röra sig i medan reglerna förklarar vad som händer när rollpersonerna gör något.
Vad är det då som fattas? Jo, vad som ska hända. Själva scenariot saknas i rollspel och det är upp till spelledaren själv att hitta på själva scenariot (eller så kommer de som tilläggsmoduler). Förr i tiden var det värre, när inte ens världen fanns med från början.
Frågan jag ställer mig är varför det är upplagt på det sättet. Bör man inte presentera information så att man har tillräckligt mycket för att spela flera scenarion? Bör man inte forma reglerna så att de stödjer spelandet av själva scenariot? Just nu, med den premissen som jag ställde upp i början av inlägget, så känns det rätt avigt att det man faktiskt spelar i ett rollspel helt saknas. Sådana medel är det allmänt förutfattat det är upp till spelledaren att hitta på.
Det är bisarrt faktiskt, att spelmakare ger textinnehåll som egentligen inte har något med hur man spelar rollspel (återigen: utifrån min premiss i första stycket).
/Han som kom på sig att låta forgeig