Så när jag tror att jag är mer inne på vad du söker efter, vill jag få svara lite till. Fast måste först få flumma ut lite mer om ämnet.
För mig har det aldrig varit något konstigt att skapa mina egna scenarion och inte heller att spelleda dem, men jag har märkt en lite detalj. Bland mina vänner har det funnits spelledare som:
A: Skapar fantastiska världar men inga plotter som är intressanta (som kompisen som skrev en hel dvärgbys historia, men spelarna ville lämna by direkt)
B: Som gör underbara plotter men som inte får spelledandet att klaffa
C: De som är fantastiska som spelledare, men inte kan komma på några egna idéer (som kompisen som i princip spellede alla plotter från Shakespear)
Så att ha ett system som är ett scenariomakarstöd är bra men det kommer passa några, men inte alla (fast det gör ingen skada).
Nästa krux blir att det finns så många sätt att bygga scenarion på (räls, mindmaps, fisktank...) och ska man då som systemmakare välja åt spelledaren eller? Och har inte många system gjort det och i princip är fisktankar, fast beskriver spelledandet oftast som det skulle vara räls?
Så lösningen? Det jag saknar är oftast mer tips om hur att bygga dramaturgi för att kunna skapa scenarion och kampanjer. Och vill man så varför inte inkludera ett par "skelett" över scenariouppbyggnad som borde kunna passa spelet miljö. Är det action så ska det vara en klassisk dramatisk struktur med mycket actionscener, är det en film noir-deckare ska det snarare vara långa diskutioner och lite våld (och det som är ska vara snabbt och brutalt, skräck så ska du inte visa monstret förren slutet... osv
-Gunnar (har svårt att hålla sig till ämnet, så slutar där)
För mig har det aldrig varit något konstigt att skapa mina egna scenarion och inte heller att spelleda dem, men jag har märkt en lite detalj. Bland mina vänner har det funnits spelledare som:
A: Skapar fantastiska världar men inga plotter som är intressanta (som kompisen som skrev en hel dvärgbys historia, men spelarna ville lämna by direkt)
B: Som gör underbara plotter men som inte får spelledandet att klaffa
C: De som är fantastiska som spelledare, men inte kan komma på några egna idéer (som kompisen som i princip spellede alla plotter från Shakespear)
Så att ha ett system som är ett scenariomakarstöd är bra men det kommer passa några, men inte alla (fast det gör ingen skada).
Nästa krux blir att det finns så många sätt att bygga scenarion på (räls, mindmaps, fisktank...) och ska man då som systemmakare välja åt spelledaren eller? Och har inte många system gjort det och i princip är fisktankar, fast beskriver spelledandet oftast som det skulle vara räls?
Så lösningen? Det jag saknar är oftast mer tips om hur att bygga dramaturgi för att kunna skapa scenarion och kampanjer. Och vill man så varför inte inkludera ett par "skelett" över scenariouppbyggnad som borde kunna passa spelet miljö. Är det action så ska det vara en klassisk dramatisk struktur med mycket actionscener, är det en film noir-deckare ska det snarare vara långa diskutioner och lite våld (och det som är ska vara snabbt och brutalt, skräck så ska du inte visa monstret förren slutet... osv
-Gunnar (har svårt att hålla sig till ämnet, så slutar där)