Nekromanti Religösa människor som får mig att koka

Basenanji

Postd20modernist
Min brorsa är med i Hare Krishna och för några år sedan blev jag galen på allt med krishna-förtecken. Nu har jag lugnat mig en aning. Men det som tänder mig fortfarande(=gör mig rasande) är när det framstår som att Hare Krishna är en gullig och mysig religion (som några sextonåriga tjejer sa på den krishnaitiska restaurangen Govindas:"Åmme, gu va gott med vegetarisk mat..." när de egentligen bara var där för att upplva lite spännande new age i största allmänhet) och alltså ett bättre alternativ än den tråkiga och stränga svenska kyrkan.

Nyanser tack!

Dessutom- att tillbe Krishna gör hur många miljoner människor varje dag, men Hare Krishna-rörelsen (ISKCON) är liksom en rätt färskt nystartad rörelse som är väldigt lik tex Pingstkyrkan eller Opus Dei. När Hare Krishna går omkring på stan och sprider glädjebudskapet så framstår de i mina ögon som fåniga. Jag har aldrig sett att man gör så i Indien. Kan det vara så att det är på religiösa upplevelser svältfödda västerlänningar som går igång på Hare Krishna? Ni blivande religionslärare, vet ni mer om detta?

Efter ett tag brukar jag dock förstå att var och en blir salig på sin fason. Och det är ju gott med vegg, åtminstone ibland.

/Basse

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Religösa människor som får mig att koka OT

det finns en utbredd åsikt bland de som är engagerade i jämställdhetsarbete att de skillnader man kan observera mellan män och kvinnor är uteslutande sociala konstruktioner; ett resultat av uppfostran och det sätt på vilket samhället fungerar. Jag citerar ur sossarnas "strategi för ett feministiskt parti".

nån sossegrej said:
För oss är manligt och kvinnligt ”sociala konstruktioner”, det vill säga könsmönster som skapas utifrån uppfostran, kultur, ekonomiska ramar, maktstrukturer och politisk ideologi.
Det jag stör mig på, i likhet med många andra, är hur lättvindligt man ignorerar det faktum att huruvida män och kvinnors skillnader har några genetiska orsaker eller inte är en fråga om objektiva fakta. Man kan inte "tycka" att skillnaden mellan män och kvinnor endast beror på uppfostring; antingen är det så, eller så är det inte så. Som den biologist jag är så är jag givetvis benägen att tro att det visst finns genetiska orsaker till skillnaderna, men jag erkänner fortfarande att jag skulle kunna ha fel, till skillnad från exempelvis sossarna som verkar tro att de kan manipulera verklighten med sina åsikter.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Du får ursäkta

...och jag känner nynassar som VERKLIGEN inte vill bli ihopblandade med de där osnygga affärerna som hände i Tyskland på 30-40-talet...

Som neutral diskussionslinjedomare så finner jag att tomasarfert uppfyllt Godwins lag och därmed automatiskt förlorat diskussionen!

Ceram

Hero
ingenting som kokar men lite bubblor

men vad många av er säkert inte vet är att en av KoRns två gitarister droppade bandet för några månader sedan för att han funnit gud och inte längre kunde spela i ett vredens band som sände barnens själar till djävulen(sanningen enligt mig ligger visserligen närmare att han missbrukade amfetamin så hårt att han inte längre klarade av att turnera, men det hör inte hit).
Spektakulärt, den betydligt mer nedtonade historia jag läst gick ut på att han inte tyckte det destruktiva sätt han framställdes på i musikvideorna gick bra ihop med hans kristna tro. Men jag har inga källor kvar då jag inte minns vart jag läste.

Angående de amerikanska kristna du nämner (jag har nästan bara stött på amerikanska) är det en annan sak som stör mig mest. De tar vissa saker jag håller med om (abort är att döda en människa och bör undvikas) blandar dessa med överdrifter (homosexuella kan inte komma till himelen) och saker jag har snudd på motsatt åsikt i (kristna bör enbart umgås med andra kristna). Alltså måste jag när jag kalla mig kristen ofta belastas med idéer och åsikter som framstår som absurda.

det är fan bara i USA som ungdomar kan bli så hjärntvättade.
Det där däremot är fel. I Sverige finns trettonåringar som är övertygade om att de måste ha sex för att inte vara skadligt onormala och massa folk som tror att tro beror på brist på kunskap bara för att ta två exempel. hjärntvätt sker konstant i alla kulturer det handlar om olika områden och uttryckssätt.

/Ceram, ska sova för att orka upp och be imorgon

Rosen

Myrmidon

alltså är judar snålare än tyskar?

Du försvarar en ideologi som baserar sig på att män och kvinnor bara kan vara lika mycket värda om de är likadana. Släng inte sten i glashus...

Min människosyn baserar sig på individer, inte på kön och ras.

Min med, men den baserar sig också på fakta - av den sort som går att ifrågasätta, testa och verifiera/falsifiera. Jag har ganska exakt lika mycket respekt för likhetsfemmisarna som jag har för kreationister, och av ganska exakt samma anledningar.

--
Åke

Big Marco

Läskig

Min människosyn baserar sig på individer, inte på kön och ras.

Min också - men jag tror också på kemi.

Cohen

Swordsman
Nu får ni ursäkta

Är det bara som jag tycker, eller är det inte lite motsägelsefullt att säga

Om dessa nynassar inte vill bli ihopblandade med nazismens historia så är det upp till dem, men ärligt talat - varför skulle jag bry mig om det.

just efter att ha sagt

Jag tycker det är viktigt att inte ge alla kommunister denna stämpel, för det vore i sin tur ett väldigt stort tecken på fördom och intolerans. Jag anklagar dig inte för detta, men vill be dig att tydligare undvika sådana generaliseringar av en så delad grupp.

och sedan följa upp med
"...jag tycker att om man VERKLIGEN vill kalla sig kommunist så får man nog stå ut med att sammanblandas med kommunismens historia. Som Lenin så glatt uttryckte det 'man kan inte göra omelett utan att knäcka ägg'..."

Att samanblanda en modern kommunist med Stalin är att säga att Leijonborg påminner om Mussolini. Det är en typiskt intolerant åsikt du yttrar. Visst kan man hävda att det historiska arvet alltid ska tas med, men det ligger knappast ohämmade usa-förespråkare till fördel heller.

Mot intoleranta kommunister får man inte vara fördomsfull, men mot nynazister är det helt okej?
Visst, nassar är intoleranta per definition, men i alla fall.

Jag är ganska säker på att jag missförstått dig, men ett förtydligande skulle inte vara helt fel.

Rävnos

Warrior
Hejsan,

Min brorsa är med i Hare Krishna och för några år sedan blev jag galen på allt med krishna-förtecken. Nu har jag lugnat mig en aning. Men det som tänder mig fortfarande(=gör mig rasande) är när det framstår som att Hare Krishna är en gullig och mysig religion (som några sextonåriga tjejer sa på den krishnaitiska restaurangen Govindas:"Åmme, gu va gott med vegetarisk mat..." när de egentligen bara var där för att upplva lite spännande new age i största allmänhet) och alltså ett bättre alternativ än den tråkiga och stränga svenska kyrkan.

Jag måste erkänna att jag inte är expert på Hare krishna, men vad jag vet är att det INTE är en gullig grupp utan snarare jävligt hård mot sina medlemmar.

Vad jag har läst mig till så ställs det krav på att medlemmarna mer eller mindre ska bryta med sina gamla liv och därmed också sina familjer, att man ska flytta till rörelsens gemensamma gårdar, skriva över alla sina tillgånger på "sekten" samt arbeta i deras resturanger(som då finns i malmö och sthlm sist jag kollade), dessa arbetstider var tydligen inte sällan uppåt 14-15 timmar om dagen, efter det skulle man lägga till ett flertal timmars meditation och sedan är det enligt mig förlite kvar för att sova.

Men jag tror Hare Krishna rörelsen menar väl, de har ingen direkt vilja att sno folks pengar och använda dem som slavar, det är liksom ingen medveten plan de har, tyvärr har det blivit så i mina ögon.

Och om det är någon som blir fruktansvärt anstött av detta så kom ihåg att det inte är mina tankar, jag har inga personliga upplevelser av HK och jag kan stödja det med länkar om jag får lite tid att rota fram dem igen(skrev ett kortare arbete om dem för ett tag sedan).

Dessutom- att tillbe Krishna gör hur många miljoner människor varje dag, men Hare Krishna-rörelsen (ISKCON) är liksom en rätt färskt nystartad rörelse som är väldigt lik tex Pingstkyrkan eller Opus Dei. När Hare Krishna går omkring på stan och sprider glädjebudskapet så framstår de i mina ögon som fåniga. Jag har aldrig sett att man gör så i Indien. Kan det vara så att det är på religiösa upplevelser svältfödda västerlänningar som går igång på Hare Krishna? Ni blivande religionslärare, vet ni mer om detta?

Hare Krishna rörelsen finns i indien och är hyfsat stor också, bara det att den är betydligt mer nyanserad och skiljer sig lite i lärorna från den vi är van vid i sverige.

Men jag tror definitivt det finns en anledning att "sekter" och rörelser som växer sig starka i sverige ser ut som de gör(starkt och ofta extremt budskap), vi är svält födda på religion och andlighet och det gör att många får det jobbigt om de börjar tvivla på sin identitet och sitt syfte i livet.
Det är svårt att hitta dessa svar i Svenska Kyrkan, den är så omystisk i våra ögon, många tror sig veta allt om kristendomen, istället söker man sig bort från det som genomsyrar vårt samhälle(för kristendomen gör det, med sina värderingar framförallt, vad vi än tycker om det) och då är det lätt att man hamnar i den österländska tron.

Fördelarana med Hare Krishna framför många andra religioner är att de iaf inte har särskilt många extrema åsikter, den enda jag kommer på nu på rak arm är att de ogillar homosexualitet eftersom det inte har något fortplantningssyfte, sex ska tydligen ha det. Budskapet de sprider till icke medlemmar är sunt(iaf tills den dagen då icke medlemmarna funderar på att bli medlemmar).

Nackdelearnaär ju som jag tidigare nämnt att de isolerar sina medlemmar, tar deras tillgångar(med välmening iof), utsätter dem för arbetspass och övningar som efter ett tag blir direkt fysiskt och mentalt farligt och hjärntvättar dem bort från samhället.

Men berätta gärna mer om din brors liv, om det överensstämmer med det jag har lärt mig eller jag har en inkorrekt blid av dagens Krishna utövande.

Rävnos

Warrior

Och pitbulls är argare än taxar, alltså är judar snålare än tyskar? (Eller mer "seriös" tolkning - jag borde inte argumentera emot dig, då du är en människotjur och kan stånga mig blodig?)

hmm nu misstolkade du medvetet vad han sa och ditt exempel är helt fel.

Taxar och tjurar tillhör inte samma art ens, alltså är deras raser ej släkt och därför kan man ej jämföra egenskaper mellan dem och kalla det rasskillnader. Mer korrekt skulle vara att säga:

Forstrar är argare än taxar, vilket fortfarande är korrekt för taxar är också en jakt hund och kan bli jävligt hårda och arga om de dresserar till leva efter sina instinkter

(har bland hört talas om en tax som sprang ikapp kanin, drog efter den ner i grytet, biter sig fast i bakbenen på den och sliter dessa i bitar med tänderna innan den anfall kroppen och dödade den med tänderna för att sedan ta tag i den med käften och dra ut den till den väntande jägaren, denna hunden fick iof sluta jaga sedan, det är INTE så man bedriver jakt i sverige nämligen, främst för att det skapar otroligt mkt mer lidande för bytet än vad en kula genom lungorna gör samt givetvis för den lite mindre barmhärtiga anledningen att köttet blir förstört).

Sedan är ditt andra exempel också helt inkorrekt.
1) tyskar är ingen ras alltså kan du inte jämföra dem med den judiska rasen.
2) snålhet är en social, möjligen kulturell egenskap, alltså inget som är rasbundet.
3) detta är även en myt som sträcker sig tillbaka till medeltiden då peninglån inte var tillåtet med ränta för Kristna vilket innebar att de inte fanns någon som kunde leva på det, Judar hade ingen sådan begränsning och kunde därför försörja sig på att låna ut pengar. Detta gillades inte av folket och därför ansåg man att judar var snåla och gnidna. Sedan dess har den myten givetvis ökat i form av nazi propagandan på 30 och 40-talet, men den påbörjades ju verkligen inte där.

Ska du snacka om ras egenskaper bland människor får du ta upp fysiska eller mentala(som jag aldrig har hörttalas om) och har svårt att se att de fortfarande gäller på någon större nivå eftersom vi ändå lever relativt lika liv oberoende av ras, snarare nationalitet och förutsättningar som avgör det.

Men ett rasbiologiskt argument som jag inte skulle såga rakt av skulle tex vara en observation som,

Judar har ofta större näsor än asiater har eller en gammal klassiker,

Afrikanska män har större penisar än Vita(även om studier i det ämnet har visat sig att det är en myt, skapad av porrindustrin).

Raslära är fruktansvärt ointressant om man inte tänker bedriva avel och tom då är anlagen svåra att få rätt på, lätt att avla sönder och svårt att få bort dåliga egenskaper.

Men än har jag inte hört talas om någon som gör det med människor på något särskilt seriös nivå så jag tror jag slutar grubbla över detta nu.

\Rävnos som inte köper rasläror när det gäller människor.

Rävnos

Warrior

jag förstår inte folk som säger att det endast är sociala skillnader mellan könen, det är inte det som könsfrågan handlar om.

Alla som har studerat studierapporter som gjorts i frågan inser snabbt att det finns medfödda skillnader som yttrar sig i våra könsroller, flickbarn gillar överlag att leka med dockor mer än vad pojkarna gör osv.

Det är liksom bara så, vad man istället kan diskutera om vi ska försöka arbeta bort dessa medfödda könsroller eller de kommer försvinna av sig själva när vi inte längre lever i samhälle där männen och kvinnorna har medfödda arbetsuppgifter samt om vi ens vill att de ska försvinna, att mödrarna inte vill dela föräldrar ledighet 50/50 säger ju en del om kvinnors åsikt i den frågan iaf.

\Rävnos som tycker det är idiotiskt att ignorera fakta

Rävnos

Warrior
Re: ibland är hela trädet ruttet..

.. inte bara ett äpple.

skillnaden är att kommunism har funnits i mer än ett land vid mer än ett tillfälle, har flera olika synesät och flera olika profiler. Vid vetterligen är inte stalinism och leninism de enda formerna av kommunism, så varför ska jag förknippas med dem när jag inte ens tror på samma sak som de gjorde?

Marx i sig gjorde mig vetterligen inget dumt? så varför ska man få skit för att man lyssnar på honom?

Ska jag dömmas för att jag gillar norsk metal för att andra som har gjort det har haft svårt att hålla tändstickorna i fickorna eller knivarna utanför andras kroppar?

Nazisterna däremot bygger sina åsikter på Hitlers läror, hitler själv lyckades aldrig göra något positivt av dem, alltså får alla som tar på sig hans åsikter bära hans kors.

Sådant är livet...

\Rävnos som tycker detta var en dum undertråd

hraufnir

Swordsman
Jag tror du missade en förtydling...

1) tyskar är ingen ras alltså kan du inte jämföra dem med den judiska rasen.

och judar är väl ingen ras heller utan personer som följer den judiska tron...

Rävnos

Warrior
Re: ingenting som kokar men lite bubblor

Spektakulärt, den betydligt mer nedtonade historia jag läst gick ut på att han inte tyckte det destruktiva sätt han framställdes på i musikvideorna gick bra ihop med hans kristna tro. Men jag har inga källor kvar då jag inte minns vart jag läste.

efter konstruktion, han lämnade KoRn för att han pundade så mkt att han inte klarade av att ta hand om sin dotter mer, han sökte sig till kyrkan istället och för att få mer cred till sin egen Kristna musik bashade han på KoRn och 50cent för att sedan lugna sig när Jonathan Davis gick i taket. Sedan dess har de båda lugnat ner sig och började prata igen, mkt pga av Munky, som står närmast Head och kunde medla lite, men de är på intet sätt vänner.

kolla på www.headtochrist.com i gamla och nya intervjuer, samt rota runt lite i pressmedelandena. Det står inget rakt ut någonstanns med det antydds en satansmassa.

Rävnos

Warrior
Re: Jag tror du missade en förtydling...

hmm är du säker?

grejen är ju att judendom bara accepterar judar, alltså ättlingar till Abraham. Så jag vetefan om jag inte vill placera dem som en ras iaf. Att det sedan är en religion som har samma namn spelar inte så stor roll för mig, det är inte religionen jag diskuterar nu.

Olle Linge

Snigel

Alla som har studerat studierapporter som gjorts i frågan inser snabbt att det finns medfödda skillnader som yttrar sig i våra könsroller, flickbarn gillar överlag att leka med dockor mer än vad pojkarna gör osv.
Nu har jag ingen större lust attt dra igång en debatt, men jag vill ändå påpeka att det finns rätt många undersökningar som visar att sociala samspel är avgörande även för vilka leksaker man väljer. Personligen är jag väldigt kluven i frågan, men det rör sig givetvis om ett samspel mellan arv och miljö. Jag vill bara påpeka att det inte är så enkelt som man kan tro.

Jag vill rekommendera en mycket bra översiktsbok på ämnet, nämligen Rickard Lippas "Gender - Nature or nurture?". Den tar upp de viktigaste poängerna från båda sidor och ställe dem mot varandra.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Jag tror du missade en förtydling...

hmm är du säker?

grejen är ju att judendom bara accepterar judar, alltså ättlingar till Abraham. Så jag vetefan om jag inte vill placera dem som en ras iaf. Att det sedan är en religion som har samma namn spelar inte så stor roll för mig, det är inte religionen jag diskuterar nu.
Nej, grejen är att t.ex. jag, som ickejude, kan konvertera till judendomen och då, fullt ut, kan betraktas som jude. Däremot kan jag inte, som tillhörande den vita rasen, konvertera mig till neger. Så idén om att judar är en egen ras är väl något som vid det här laget borde förpassats till historiens skräphög.

/Anders

cogitare

Swashbuckler
Re: Du får ursäkta

Jag känner kommunister som skulle ta illa upp av att utmålas för att stå för den intolerans och likvideringskult som var som mest utbredd under Stalins regim i Sovjet. Jag tycker det är viktigt att inte ge alla kommunister denna stämpel, för det vore i sin tur ett väldigt stort tecken på fördom och intolerans. Jag anklagar dig inte för detta, men vill be dig att tydligare undvika sådana generaliseringar av en så delad grupp.
Som någon annan redan påpekat så får man nog ta kommunismens historia om man ser sig själv som kommunist. Det är ju ett välkänt faktum att historia skrivs av vinnare och just vad det gäller kommunism så är ju det ett lysande exempel. Att en ideologi med så mycket blodspillan(Stalin hade trots allt kål på mer folk än vad Hitler hade) på sitt samvete är så poppis och accepterad är för mig lite förvånande. Men jag lyfter på hatten för PR-cheferna i gamla Sovjetunionen som efter 2:a världskriget gjorde ett makalöst jobb att styra undan fokus på Stalins övergrepp mot sitt egna folk!

Sen tycker jag att kommunism är en trevligare ism än vad nazismen är såklart. Även att kommunismen inte tillhör mina favoriter :gremwink:

C.

cogitare

Swashbuckler
Re: hjälp!

Hur är det med kristna; måste de ta på sig skulden för häxbränningarna och korstågen?
Ja, självklart. Tycker inte du det?

Jag tror ingen menar att varje kommunist(eller kristen för den delen) skall ta ett personligt ansvar eller känna personlig skuld för de övergrepp som skett i dess ideologis/tros namn. Men man bör vara rätt medveten om vad som har hänt och acceptera även sitt mörka förflutna. Eller?

Lite av själva grejen med att man tillskriver sig själv en ism eller tro är ju att man köper "paketet" och det innefattar även dess historia.

Sen är det intressant(och notera att detta INTE är ett försvar för nazism eller nazister) att varje nazist nog får stå till svars för hela sin ideolgis hemska historia. Fast personligen tycker jag att det är gott åt dem för att de är så puckade så de väljer att följa en så vidrig ideologi!

C.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Alla som har studerat studierapporter som gjorts i frågan inser snabbt att det finns medfödda skillnader som yttrar sig i våra könsroller, flickbarn gillar överlag att leka med dockor mer än vad pojkarna gör osv."

Alla som har studerat studierapporter vet att forskarna har svårta att enas ens om en så grundläggande sak som vad som är kvinnligt och manligt, vad som är medfött och socialt och vad som är naturligt och onaturligt.

"Det är liksom bara så, vad man istället kan diskutera om vi ska försöka arbeta bort dessa medfödda könsroller eller de kommer försvinna av sig själva när vi inte längre lever i samhälle där männen och kvinnorna har medfödda arbetsuppgifter samt om vi ens vill att de ska försvinna, att mödrarna inte vill dela föräldrar ledighet 50/50 säger ju en del om kvinnors åsikt i den frågan iaf."

Är det obestridbar fakta att kvinnorna inte vill dela föräldraledigheten? Har kvinnor en medfödd förmåga att tömma disk- och tvättmaskinen bättre än männen?

Vill du verkligen inleda en debatt om den här frågan (vilket jag nog egentligen avråder ifrån) så bör du presentera bättre och mer välgrundade argument. Jag säger inte att du har fel men jag tycker också en massa saker.