Okej...
<blockquote><font class="small">Citat Krille:</font><hr />
Huvudorsaken tror jag att de flesta faktiskt inte är missnöjda. Inte heller är de religionsvetare eller filosofer. De flesta vill nog helt enkelt ha en etikett att sätta på sin paladin så att de har en ursäkt att fortsätta att smacka orcher, en etikett att sätta på de onda kultisterna så att de kan fortsätta att smacka dem med gott samvete, eller en kraftkälla som man kan få coola spells ifrån. [/quote]
Många vill säkert ha det ungefär som du säger... Särskillt i USA där jag fått uppfattningen om att många är kobolder som bara hackar monster i grottor. Inte alla såklart, men en majoritet. Annars hade nog inte D&D3e marknadsförts som "Back to the Dungeon". Och då är det klart att man vill utnyttja gudarnas krafter också. Men om vi här vill ha sådana gudar som vi har beskrivit här så måste fler vilja ha det. Om en person säger något så tänker tio personer samma sak (den som vet var jag fått det ifrån kan få en elektronisk blomma). Och då borde väl
någon rollspelstillverkare också kunna tänka samma sak? Eller åtminstone få klart för sig att många vill ha det som vi redan diskuterat (de fantasyspelare som inte är kobolder)... Någon borde väl få den iden
nångång?
Jag blev först medveten om fenomenet under arbetet med Västmark, då en spelare envisades med att spela ateist. Anno domini 1192. I Europa. Med korståg inpå knuten. Varför? Jo, därför att han inte ansåg sig kunna spela troende, eftersom han själv var ateist. Han hade helt enkelt ingen aning om hur man spelade troende, eftersom han inte hade någon aning om vad tron gick ut på. För honom var tro mest en etikett, en ursäkt för att bulta onda kultister eller ett spell-batteri.
[/quote]
Jo, sådant finns och är olyckligt. Jag är själv inte troende men jag skulle nog kunna spela en. Allt som krävs är lite inlevelse. Att spela ateist vid en sådan tidpunkt är helt klart olyckligt. Någon borde ge ut en guide "How to play religious" eller något. Det skulle nog vara en bra grej. Frågan är om den skulle sälja. Nej, det skulle nog behövas regelspecifika guider i sådana fall... med mer regler om relgion än tips och då har vi inte kommit någon vart ändå.
Jag tror faktiskt att det bara är "vi" som vill ha allsmäktiga gudar som sällan ingriper. "Dom" (dvs kobolderna, spelarna, alla andra) vill i bästa fall ha något som hjälper dem att kunna spela troende, och i sämsta fall något som ger dem en ursäkt att bulta fiender och/eller ger dem en samling coola spells.
[/quote]
Jag är själv spelare... Aldrig SL... Vill ändå ha allsmäktiga gudar som sällan ingriper. Men att många kobolder avskyr idén det håller jag med om.
Så nu kilar jag snabbt över och byter sida. Jag vill ha något som hjälper mig att spela troende. Huruvida det är allsmäktiga gudar eller en Oden som bultar på dörren då och då spelar ingen större roll, så länge som det gör att jag kan gestalta min rollperson som varande troende.
[/quote]
Förrädare!
Visst, det är bra att ha något som hjälper en med att spela troende. Men med gudarna på det viset dom är idag i rollspel (vågar jag kalla dom ytliga?) ska det mycket till för att det ska vara något speciellt att spela religiös. När gudarna är ytliga blir de behandlade ytliga. Hoppas ni förstår vad jag menar med det...
/Balderk