Nekromanti Religion i rollspel

Ghoulz

Swordsman
Try it, u might like it...

Eller, jag vet inte riktigt, men du kanske gör det. Rymdfärder till Mars med gammaldagsteknik (typ 20-talet tror jag). Lewis var ju mycket kristen, och böckerna handlar typ om religion (på samma sätt som Narnia-bäckerna handlar det om en sorts allegori över kristendomen gissar jag, har inte läst om några särskilda tolkningar av trilogin). Din tanke om olika planetsjälar påminner om hans idé om specifika gudar för olika planeter. Mars heter "Malacandra" och är hem för en massa märkliga varelser. Ganska ballt, fast urflippat.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tolerans och religionsfrihet kanske? ...

»Om det finns så många gudar och gudar för varje klan, varför har då inte den störste klanen bankat ner några mindre och tvingat dem tillbe sina egna gudar? Varför har varje folkslag egna gudar?«

Det är inte alla rollspelsgudar som kräver av sina tillbedjare att: »du skall inga andra gudar hava jämte mig«; eller hävdar att: »det finns ingen gud utom [namn på gud], och [namn på profet] är hans profet«.

Många polyteistiska religioner i den verkliga verkligheten importerade ju gudar som verkade schyssta från andra religioner och gjorde dem till sina egna.

Balderk

Swashbuckler
jahaja... sådant där internet språk jag egentligen ogillar (för utom iofs, iaf, OT och några till)... LoL och sådant avskyr jag faktiskt... :gremsmile:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Ja " W00t!" är det inget fel på... Men jag använder det nog på fel sätt... som Whaat? ungefär... Så ska det tydligen inte användas har jag fått berättat för mig...

/Balderk

Troberg

Sinister eater
Re: Varför?

Jag gör ett litet inlägg i inlägget, hoppas inte att det stör.
Tvärtom, det var faktiskt ungefär den frågan jag hade tänkt ta upp efter ett tag.

Troberg

Sinister eater
Re: Tolerans och religionsfrihet kanske? ...

Många polyteistiska religioner i den verkliga verkligheten importerade ju gudar som verkade schyssta från andra religioner och gjorde dem till sina egna.
Och de monoteistiska är baserade på gudar lånade från de föregående polyteistiska religionerna.

magoo

Hero
Jag tycker som spelledare att gudar och gudomliga ingripanden ska användas mycket sparsamt. Om/när spelarna kommer i direktkontakt med en gud ska de inte vara på samma våglängd - guden och människan ska ha svårigheter att förstå varandra. Vill guden människan väl? Vad vill guden? Hur tolkar människan gudens budskap?

En klar och tydlig, konkret gud är inte gudomlig i mina ögon. Ju luddigare desto bättre. Jag tycker att det är fusk att stjäla verkliga gudar, t ex Kali eller Allah och använda i rollspel.

Däremot tycker jag att det gärna får finnas gott om religioner i rollspel, ju skummare desto bättre. Det behöver, liksom i den verkliga världen, inte nödvändigtvis vara en riktig gud bakom religionen, det kan lika gärna vara mammon eller sektledare som styr.

Som spelare uppskattar jag om gudar inte blir alltför verkliga, när ens rollperson blir så mäktig/vansinnig att han eller hon börjar tampas med gudar då blir det trist och det är dags att byta karaktär. Jag slåss hellre mot kobolder än Jesus. Han vänder bara andra kinden till och springer ut på vattnet hela tiden, dessutom har han en ovana att återuppstå!

Jag hade ett tag en idé till ett science fiction-spel där en lågt utvecklad planet skulle styras av högt utvecklade utomjordingar som med sin teknologi skulle vara gudomliga och spela på det. Idén var riktigt bra, men... oppps! så kom filmen Stargate. Jag minns att jag satt och såg den och var lite ilsken över att filmbolaget hade knyckt min idé! :gremlaugh:

Troberg

Sinister eater
Jag hade ett tag en idé till ett science fiction-spel där en lågt utvecklad planet skulle styras av högt utvecklade utomjordingar som med sin teknologi skulle vara gudomliga och spela på det. Idén var riktigt bra, men... oppps! så kom filmen Stargate. Jag minns att jag satt och såg den och var lite ilsken över att filmbolaget hade knyckt min idé!
Det är inte direkt en ny ide, så kallade cargo-kulter har funnits ganska länge. Det är dock en kul ide, speciellt med falska kulter i en värld där det faktiskt finns gudar. Jag har länge haft planer på att spela en con-man/profet i fantasy, men det har ännu inte blivit av.

Det är därför jag bor i borlänge. De primitiva infödingarna här kan inte förstå min mentala kapacitet och överlägsna teknologi och betraktar mig därför som en gud (eller borde göra det i alla fall). Måste gå nu, det står ett gäng utanför med ett kors och några spikar.

Johan K

Gammal & dryg
Mina funderingar om religion !!

Först & främst så tycker jag att det ska vara religioner med i rollspel. Det känns som det är en av delarana som behövs i rolspel.

Hur bör bra religioner i en rollspelsvärld se ut?

Tycker att religioner ska ha en klar & tydlig linje. Vad religionen går ut på, vilkagudar som finns i religionen, prästerskapet & sådana frågor.

Bör de vara baserade på verkliga (nutide eller forntida) eller ska de vara påhittade?

Religoner behöver nödvändigtvis inte vara baserade på verkliga religioner. Men nutida & dåtida religioner är ju en bra inspirationskälla att ösa från.

Skiljer det mellan fantasy, SF och andra genres?

Naeee, det tror jag inte... Kanske lite i utformningen, men själva gruniden är samma..

I vilka sammanhang är olika sorters religioner bra (är det bara jag eller är en paladin i en polyteistisk religion konstigt?)?

Tjaaa, religioner är ju en uppenbar källa i att skapa konflikter med olika grupper & sådana saker. Sen så är det ju skoj att kanske man blir gudautsedd & ska ut på korståg.. :gremtongue:

Hur mäktiga ska gudarna vara? Hur mycket ska de blanda sig i? Hur konkreta ska de vara (antikens grekland eller sumerer kontra den abstrakta kristna guden)?

Gudarana ska finnas där & de ska väll vara hyfsat mäktiga. MEN de ska inte blanda sig i det alldagliga, utan att de dyker upp BARA när det ska ske nått välldans speciellt..Gudarana ska vara klara & tydliga, tycker att det är lite trist med luddiga gudar..

/ Johan K, ruskit nyvaken... :gremsmirk:

Lord_Crucificer

Veteran
Jag har inte så mycket erfarenhet av SF men jag tror nog att gudar har det svårare i en sådan värld än i en fantasy värld. När man har hög teknologisk standard tror man snarare på tekniken skulle jag tro... Teknik och maskin gudar kanske?
I Manual to The Planes finns ett plan som heter Mechanus eller nåt sånt. där finns väl en mekanisk gud har jag för mig?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Många som skrivit här verkar vara väldigt negativa till gudomliga ingripanden. Det är jag också, i princip i alla fall. Däremot har jag funderat på ett rollspel inspirerat av grekiska myter (och andra myter också när jag tänker efter), där gudarna verkligen är påtagliga och griper in i världen när de känner för det. Då ska de också, precis som de grekiska gudarna, bete sig som småbarn i en sandlåda, som blir arga när någon stjäl deras spade. Ingripandena skulle kunna ligga på alla tänkbara nivåer, beroende på hur väl rollpersonen ligger till hos guden. Från att guden styr rollpersonens pil rätt så att den träffar Achilles i hälen till att guden personligen stiger ner och ger rollpersonen någon kul pryl så att han blir immun mot Kirkes magi. För att det skulle kännas trovärdigt måste visserligen rollpersonerna vara halvgudar eller ödesbestämda hjältar och inte några vanliga Svenssons, men det brukar de väl ändå vara.

Normalt vill jag dock ha en gud (eller flera gudar) som är helt abstrakta i den meningen att man aldrig ser dem göra något. Däremot är de naturligtvis väldigt påtagliga för de som tror på dem; de tenderar att se gudens inblandning i allt som händer.

Tyvärr är jag medveten om att jag, som varande fanatisk ateist, ibland glömmer bort hur viktig religionen borde vara för folk i en fantasy- eller medeltida värld.

/tobias

Balderk

Swashbuckler

Aha... Bra! :gremsmile:
Då får vi bara hoppas att någon svarar också! :gremgrin:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
I Manual to The Planes finns ett plan som heter Mechanus eller nåt sånt. där finns väl en mekanisk gud har jag för mig?

Mycket möjligt. Finns även i WH40k där jag snodde idén ifrån. :gremwink:
Har läst en hel del WH40k romaner i mina dagar... Även sedan jag slutade spela. Maskinguden (eller snarare är det en ande) är dyrkad. Och alla teknik (i alla fall den uråldriga) måste skötas nog av så kallade Techpriests som utför massa riter osv. för att operera dem.

/Balderk

Krille

Super Moderator

"Vi vill ha allsmäktiga gudar som inte lägger sig i och en massa andra tankar och funderingar har kommit upp. Men varför ser det ut som det gör då? Om så många av oss här är missnöjda med hur religion funkar i fantasy-världar varför har det då utformats såhär?"

Huvudorsaken tror jag att de flesta faktiskt inte är missnöjda. Inte heller är de religionsvetare eller filosofer. De flesta vill nog helt enkelt ha en etikett att sätta på sin paladin så att de har en ursäkt att fortsätta att smacka orcher, en etikett att sätta på de onda kultisterna så att de kan fortsätta att smacka dem med gott samvete, eller en kraftkälla som man kan få coola spells ifrån. Åkej, draget till sin spets, men poängen kvarstår.

Jag blev först medveten om fenomenet under arbetet med Västmark, då en spelare envisades med att spela ateist. Anno domini 1192. I Europa. Med korståg inpå knuten. Varför? Jo, därför att han inte ansåg sig kunna spela troende, eftersom han själv var ateist. Han hade helt enkelt ingen aning om hur man spelade troende, eftersom han inte hade någon aning om vad tron gick ut på. För honom var tro mest en etikett, en ursäkt för att bulta onda kultister eller ett spell-batteri.

Jag tror faktiskt att det bara är "vi" som vill ha allsmäktiga gudar som sällan ingriper. "Dom" (dvs kobolderna, spelarna, alla andra) vill i bästa fall ha något som hjälper dem att kunna spela troende, och i sämsta fall något som ger dem en ursäkt att bulta fiender och/eller ger dem en samling coola spells.

Så nu kilar jag snabbt över och byter sida. Jag vill ha något som hjälper mig att spela troende. Huruvida det är allsmäktiga gudar eller en Oden som bultar på dörren då och då spelar ingen större roll, så länge som det gör att jag kan gestalta min rollperson som varande troende.

Balderk

Swashbuckler
Okej...

<blockquote><font class="small">Citat Krille:</font><hr />
Huvudorsaken tror jag att de flesta faktiskt inte är missnöjda. Inte heller är de religionsvetare eller filosofer. De flesta vill nog helt enkelt ha en etikett att sätta på sin paladin så att de har en ursäkt att fortsätta att smacka orcher, en etikett att sätta på de onda kultisterna så att de kan fortsätta att smacka dem med gott samvete, eller en kraftkälla som man kan få coola spells ifrån. [/quote]

Många vill säkert ha det ungefär som du säger... Särskillt i USA där jag fått uppfattningen om att många är kobolder som bara hackar monster i grottor. Inte alla såklart, men en majoritet. Annars hade nog inte D&D3e marknadsförts som "Back to the Dungeon". Och då är det klart att man vill utnyttja gudarnas krafter också. Men om vi här vill ha sådana gudar som vi har beskrivit här så måste fler vilja ha det. Om en person säger något så tänker tio personer samma sak (den som vet var jag fått det ifrån kan få en elektronisk blomma). Och då borde väl någon rollspelstillverkare också kunna tänka samma sak? Eller åtminstone få klart för sig att många vill ha det som vi redan diskuterat (de fantasyspelare som inte är kobolder)... Någon borde väl få den iden nångång?

Jag blev först medveten om fenomenet under arbetet med Västmark, då en spelare envisades med att spela ateist. Anno domini 1192. I Europa. Med korståg inpå knuten. Varför? Jo, därför att han inte ansåg sig kunna spela troende, eftersom han själv var ateist. Han hade helt enkelt ingen aning om hur man spelade troende, eftersom han inte hade någon aning om vad tron gick ut på. För honom var tro mest en etikett, en ursäkt för att bulta onda kultister eller ett spell-batteri.
[/quote]
Jo, sådant finns och är olyckligt. Jag är själv inte troende men jag skulle nog kunna spela en. Allt som krävs är lite inlevelse. Att spela ateist vid en sådan tidpunkt är helt klart olyckligt. Någon borde ge ut en guide "How to play religious" eller något. Det skulle nog vara en bra grej. Frågan är om den skulle sälja. Nej, det skulle nog behövas regelspecifika guider i sådana fall... med mer regler om relgion än tips och då har vi inte kommit någon vart ändå.

Jag tror faktiskt att det bara är "vi" som vill ha allsmäktiga gudar som sällan ingriper. "Dom" (dvs kobolderna, spelarna, alla andra) vill i bästa fall ha något som hjälper dem att kunna spela troende, och i sämsta fall något som ger dem en ursäkt att bulta fiender och/eller ger dem en samling coola spells.
[/quote]
Jag är själv spelare... Aldrig SL... Vill ändå ha allsmäktiga gudar som sällan ingriper. Men att många kobolder avskyr idén det håller jag med om.

Så nu kilar jag snabbt över och byter sida. Jag vill ha något som hjälper mig att spela troende. Huruvida det är allsmäktiga gudar eller en Oden som bultar på dörren då och då spelar ingen större roll, så länge som det gör att jag kan gestalta min rollperson som varande troende.
[/quote]
Förrädare! :gremsmile: Visst, det är bra att ha något som hjälper en med att spela troende. Men med gudarna på det viset dom är idag i rollspel (vågar jag kalla dom ytliga?) ska det mycket till för att det ska vara något speciellt att spela religiös. När gudarna är ytliga blir de behandlade ytliga. Hoppas ni förstår vad jag menar med det...

/Balderk

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett bra exempel är ju Jon Frum-kulten i Söderhavet. Den grundades under andra världskriget, då amerikanerna byggde en bas på den aktuella ön, varpå folket där i all hast fic ktag på allehanda nymodigheter. Sedan amerikanerna försvunnit har man sedan väntat på att Jon Frum (namnets ursprung är oklart) från USA ska återkomma och ta med sig gåvor. För att underlätta för Jon Frum håller man militärparader, bygger flygfält och kolkar i sig kavajuice. Kultens främsta reliker är ett stjärnbaner och en uppblåsbar jordglob.

Denna tro ses givetvis som komisk av de kristna på ön. Om de börjar nämna något i den stilen hävdar dock de Jon Frum-troende att de har väntat i 60 år på någon som åkt därifrån, medan de kristna väntat i 2000 år på en död kille. Vem är det som är dum då?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mekanisk gud? Är det inte bara de där små modronerna som får order enligt någon pyramidformad hierarki som slutar i den store Primus, som väl egentligen bara är en avancerad Modron?

Rosen

Myrmidon
Normalt vill jag dock ha en gud (eller flera gudar) som är helt abstrakta i den meningen att man aldrig ser dem göra något. Däremot är de naturligtvis väldigt påtagliga för de som tror på dem; de tenderar att se gudens inblandning i allt som händer.

Där kom ett sant ord som jag väntat på; i en religiös världsbild brukar "gudomliga ingripanden" inkludera saker som att solen går upp och att veteaxen kommer upp på åkern - de skulle inte göra det om inte solguden/skördegudinnan tog en aktiv hand i det.
Religioner anses ju (ur ett något gudlöst perspektiv) uppkomma för att människor vill hitta förklaringar till världen och det som händer i den; då skulle det vara rätt konstigt om gudarna bara låg bakom sånt som normalt inte händer... Antagligen en konsekvens av att fantasyreligioner ofta är skapade av folk som har i bakhuvudet att världen "egentligen" styrs av opersonliga naturlagar.

Troende kristna i min bekantskapskrets är fö snabba med att tacka gud när något bra händer dem, även om det är saker som synbarligt gjorts av en annan människa (t.ex att en lärare beslutat att ge en bra betyg, eller att någon efter långt letande har hittat nåt som man har tappat bort) - underförstått att gud är den som drar i alla trådarna, så den där personen var på gott humör / kom ihåg / lyckades för att gud såg till det.

--
Åke