Nekromanti Resetider i den moderna världen

krank

Går ondskans ärenden
Jag sitter just och skriver på ett litet äventyr där rollpersonerna i min Hellboykampanj ska transportera en person samt ett föremål (en väska) från London till Paris. De kommer själva att få planera resan, inklusive transportsätt.

Problemet är att den här moderna världen vi lever i är alldeles för liten. London till Paris via tåg tar 2-3 timmar genom tunneln. Hade samma problem tidigare, när andra rollpersoner skulle färdas i USA - alla restider är alldeles för korta. Det finns liksom för lite utrymme.

Hur löser man sånt?

Och om någon kan ge mig ungefärliga tider på hur lång tid det skulle ta att åka färja/båt resp flyg mellan London och Paris vore jag hemskt tacksam.

Just nu hoppas jag på att spelarna anser att den ordinarie tågvägen är för öppen och osäker för att användas, men ändå...

Grog

Swordsman
Vi är emot måndagar!

Du kan ju börja med
http://www.tgv.com/
vilket borde ge en hum.

Sedan är ju trafiken i Paris själv katastrofal, med överbelastade fartleder, strejker, demonstrationer och annat typiskt franskt. En gång tog det mig mer än tolv timmar att ta mig från en sida av stan till den andra, så släng in lite uppretade bönder och fackföreningar ska du se att du kan få resan att ta precis så lång tid du vill att den ska ta utan att det blir orimligt. I Frankrike säger vi ofta att fransmän arbetar inte, de är på semester eller strejkar.

Just det ja, jag har suttit fast på en flygplats i Paris i en halv dag också pga bombhot (allt jag ville göra var att gå ut men se det gick inte), och jag har aldrig åkt via en flygplats i Paris utan att de tappat bort min väska. Det kan ju ge lite äventyrsuppslag i addition till förseningar.

London är bättre, men stort, mycket stort, så med stadstrafik med allt vad det innebär ska du nog kunna bromsa spelet.

Har du fortfarande problem finns ju alltid nitiska gränsvakter och sniffarhundar etc att tillgå. De äter ofta upp mina lunchmackor och tror att allt i pulverform är en god orsak till en liten interview bakom stängda dörrar. :gremsuck:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vi är emot måndagar!

Mjo, det var från deras tåg jag fick tiderna jag nämnde. Det jag funderar på är alternativa resesätt - säg att RP skaffar en bepansrad bil, kör till en kuststad, åker båt, och sedan åker till Paris den vägen? Framförallt båtresan känner jag mig fundersam på.

Går det att åka bil i tunneln eller är det bara tåg?

Tackar för tipsen för övrigt =)

solvebring

Superhero
Eftersom man inte direkt så ofta spelar lång förflyttning i detalj så spelar det egentligen någon roll?
Man hoppar på tåget och sedan är det väl bara du säger hur, när och var de är framme, tror du inte?
Visst vore det kul med exakta tider som stämmer något sånär realistiskt.
Men du - det är ett rollspel. Finns det någon information som talar om hastigheten på t.ex. tåg och sådant, om inte så bestäm själv, tågen kanske är väldigt utvecklade nu/där och far asfort?
Mixtra lite själv är mitt råd, du bestämmer helt enkelt, antingen är tågen sega pga. någon ny säkerhetsförordning som vill sänka olycksstatistiken på tåg, eller så går de fort utav bara helvete numera då man utvecklat motorer, bränsle etc. för tågen.
Jag tror det är det bästa tipset, att liksom skapa och trixa lite, då får man mer närhet till världen och det är enkelt att få svar - bara att fråga sig själv. Du kan då även förklara detaljerat ifall spelarna undrar...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tentakler i tunneln

Jag gissar av sammanhanget att det finns någon eller något som kan vara ute efter det som rollpersonerna ska transportera. Om rollpersonerna känner till det ligger det i deras eget intresse att ta något annat än den mest uppenbara vägen mellan London och Paris. Eurotunneln är med god marginal den mest uppenbara vägen, och om deras fiender vill bevaka bara en transportväg så är det den de komme att välja. Sedan är inte mitten av Eurotunneln den plats man helst vill befinna sig när man attackeras av någonting cthulhuidt (ja, det är ett ord!) nazistmonster med många tentakler. Vill du skrämma bort rollpersonerna därifrån kan deras överordnade, eller personen de ska transportera, påpeka sådana saker, om de inte kommer på det själva.

/tobias

xpanthom

Veteran
Om jag SL:ade det där skulle jag tänka "24". Även om resan bara tar 2-3 timmar hinner det hända massor på den tiden om man inte kör transportsträckorna enligt det vanliga mönstret "snabbspola framåt och kör lite random encounters".

Det faktum att resan är kort kan du säkert till och med utnyttja till din fördel. Gör det på något sätt klart för spelarna att tidsskalan är minuter, inte timmar. Det funkade suveränt för mig i en kampanj där de skulle spränga rälsen framför ett tåg samtidigt som säkerhetstjänsten visste vad de höll på med och hjälp skulle anlända först 10 minuter senare.

krank

Går ondskans ärenden
Jag tror det är det bästa tipset, att liksom skapa och trixa lite, då får man mer närhet till världen och det är enkelt att få svar - bara att fråga sig själv.
Problemet är ju att det är just i vår värld vi spelar... Så det blir knivigt att köra "utvecklingen har gått snabbare" / "långsammare" etc. Jag återknyter hellre till just "verkliga siffror".

Johan K

Gammal & dryg
Well, kan hålla ned dig om att den moderna världen har krymt med allt vad resor, internett & allt annat som den har gett oss.
Dock så kanske du kan lägga in saker som att det kan gå fel, skaer tapaps bort, terroristdåd mot just nämda rp's kommer att var & sådant. & vipps så har du utrymme att göra saker med, som dina spealre inte hade räknat med komer att hände

solvebring

Superhero
Jo, men vår värld utvecklas ju, eller hur, i förrgår i spelet kanske man just utvecklade TheTrain 3000? Förstår du vad jag menar, att även om ni spelar i precis nutid kan ju hänselser som inte hänt oss hända dem i alla fall, jag menar hur många händelser händer i ett rollspel som inte är verkliga som inte egentligen hänt alls under den epok man spelar... :gremwink:

Mogger

Hipsteranka
Varför?

[ QUOTE ]
Hur löser man sånt?

[/ QUOTE ]

Varför ska man lösa sånt? Varför vill du att det ska ta lång tid att komma till Paris? Jag har sett filmer som utspelar sig i ett enda flygplan under en kort flight och ändå händer det en massa saker (terrorister kapar flyget, ormar rymmer, vingar slits av m.m.). Så innan vi vet vad anledningen är är det svårt att ge ett vettigt svar. Det som tar längst tid är ju att gå/simma...:)

Troberg

Sinister eater
Bara ge dem den sedvanliga soppan av förseningar, överbokningar, ombokningar, bortkomna reservationer, reservationer i fel namn, stökiga medpassagerare, passagerare som checkat in men som inte dyker upp vid gaten vilket innebär att planet hålls kvar tills bagaget lastats ur, fyllon som tvingar planet att landa på en annan flygplats för att man ska lasta av dem, tekniska problem, utebliven taxi som gör att man missar påstigning, missad anslutning, övernitisk säkerhetskontrollant, svåröppnad inflight-mat, missad startslot på grund av förseningar osv.

Egentligen behöver du inga chtulhuoider, verkligheten är skrämmande nog...

Edit: Glöm inte applåderande turister! The horror, the horror!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har ingen koll på flyg eller båt, men som frekvent tågresenär har jag ett annat förslag.

Vill man förlänga en tågresa är ju den mest uppbara lösningen signalfel – det händer fan jämt.

Jag har stått still i tre timmar mellan Uppsala och Stockholm (en resa som ska ta trekvart) pga. en avgrävd signalkabel.

I måndags tog min resa Fruängen–Slussen dubbelt så lång tid som förväntat pga. ett signalfel mellan Slussen och Gamla stan.

När gröna linjen byggdes om för att passa de nya tunnelbanetågen var signalfel vardagsmat.

Så, kort sagt, tågresan London–Paris kan ta precis hur lång tid som helst.

krank

Går ondskans ärenden
Jo, men vår värld utvecklas ju, eller hur, i förrgår i spelet kanske man just utvecklade TheTrain 3000? Förstår du vad jag menar, att även om ni spelar i precis nutid kan ju hänselser som inte hänt oss hända dem i alla fall, jag menar hur många händelser händer i ett rollspel som inte är verkliga som inte egentligen hänt alls under den epok man spelar...
Jag förstår hur du menar, men håller inte med.

Själva anledningen till att man (enligt mig) kan köpa cthuluida monstrositeter, underliga mytiska varelser och skumma magiska krafter är just att resten av världen är trovärdig. Det gäller alltså att ändra så lite som möjligt för att bibehålla kopplingen till "den verkliga världen".

Jag menar med andra ord att "lösningar" i form av egna påfund helst ska hållas till ett minimum.

krank

Går ondskans ärenden
Re: Varför?

Varför vill du att det ska ta lång tid att komma till Paris?
För att:

* Jag vill att det ska finnas tid för en påtvingad "övernattning" under resan. Underliga drömmar, vetni. Sånt som är viktigt för resten av äventyret.

* Jag vill att det ska kunna genomföras minst en ordentlig attack från underliga varelser vid en tidpunkt då rollpersonerna rest så länge att de börjar slappna av.

Men det är klart, vid knipa kan jag ändå klämma in allt i en tvåtimmarsresa...

Mogger

Hipsteranka

Det känns som att du har skapat problemet själv. Spelarna ska planera resan själv men du ska klämma in en övernattning och en försening. Varför säger du inte det till spelarna? Eller planerar själv hur de ska resa?

Det här var lite det som Anders Sveen pratade om i ett annat inlägg. Om nu SL vill rälsa, gör det ordentligt och tydligt. Att luras funkade kanske på 70-talet i rollspelens barndom, men idag är det underförstått att SL ska lura spelarna och spelarna ska låtsas bli överaskade.

Men, helt bortsett från det har du ju fått en massa tips på förseningar. Jag flög en gång till Spanien och det tog två dygn, med en inte alls inplanerad övernattning i Barcelona.

Krille

Super Moderator
Det låter lite som att du hade planerat ett överfall på rollpersonerna.

I så fall kan jag säga så här: det finns ingen resa som är snabb nog för att vara fullständigt säker för överfall.

Några exempel:

Ronald Reagan var ute i det fria i ungefär femton sekunder, den tid det tog honom att gå från dörren till att bli nerskjuten till att bli inskyfflad i limosinen och körd till sjukhus.

Domare Giovanni Falcone var på väg till Palermo från Palermos flygplats - en resa på kanske tjugo minuter - då 350 kg dynamit sprängdes under vägen och klippte av limosinen på mitten. Falcone, hans fru och tre livvakter avled. Föraren överlevde utan en skråma.

---

När det gäller säkra transporter i dagens samhälle så är det faktiskt ingenting som löses i en handvändning. Minutiös planering ingår för att skyddsobjektet ska vara så säkert som möjligt.

Beroende på säkerhetsnivå så kan det innebära saker som att man kör i kortege med flera fordon så att angripare inte ska vara säkra på vilket fordon som målet sitter i; till och med falska korteger används ibland. Flera möjliga reserutter planeras ofta, och beslutet om vilken man faktiskt tar fattas först när fordonet avgår. Samtliga rutter omplaneras inför nästa resa, så att det inte finns några mönster att ta efter.

Vi har själva fordonen: är säkerhetsnivån hög så innebär det bepansrade och specialutrustade bilar. De är inte lätta att få tag på på kort varsel om man inte äger dem från början, och kräver ändå att man går igenom dem i minsta detalj för att förhindra sabotage.

Sedan själva förfarandet: man vill minska restiden så mycket som möjligt, och man vill minska exponeringen av skyddsobjektet så mycket som möjligt.

Trots alla dessa rigoröra säkerhetsåtgärder så inträffar attentat. Ronald Reagan blev skjuten medan det att han gick ut från ett hus och in i sin bil. Giovanni Falcone sprängdes i småbitar av maffian, med limosin och allt. Eduard Shevardnadzes bil blev också nästan klippt mitt itu av en bilbomb 1995, och 1998 råkade hans kortege ut för ett överfall med kulsprutor och raketgevär.

Det finns läckor. Det finns ställen där all trafik måste igenom för att nå fram. Och på varje resa finns två kända punkter: startpunkten och slutpunkten. De två är alltid kända och där är man alltid sårbar. Det är till och med så att de rigorösa planeringarna är en sårbarhet i sig - de tar tid och omfattar en massa planering och byråkrati som ökar risken för att information läcker och hotet skapar en angreppsplan.

Well, poängen är att inklusive researrangemang så kan det mycket väl visa sig att de där två-tre timmarna till Paris med Le Shuttle egentligen omfattar 20-30 timmar inklusive förberedelser, och likförbannat är folk inte säkra.

krank

Går ondskans ärenden

Spelarna ska planera resan själv men du ska klämma in en övernattning och en försening. Varför säger du inte det till spelarna? Eller planerar själv hur de ska resa?
För att problemet kommer att se olika ut beroende på resväg? Och om de dessutom kommer på tillräckligt smarta sätt att undvika anfall (t.ex att skicka ut många bilar åt olika håll etc) så kanske de t.om kan klara sig helt.

Om nu SL vill rälsa, gör det ordentligt och tydligt.
Bah, jag tycker tvärtom. Om SL ska rälsa, så ska spelarna märka av det så lite som möjligt.

Att luras funkade kanske på 70-talet i rollspelens barndom, men idag är det underförstått att SL ska lura spelarna och spelarna ska låtsas bli överaskade.
Sluta försöka få "ditt sätt" att verka mer modernt eller självklart bättre.

krank

Går ondskans ärenden
I så fall kan jag säga så här: det finns ingen resa som är snabb nog för att vara fullständigt säker för överfall.
Du har en poäng där, absolut!

Well, poängen är att inklusive researrangemang så kan det mycket väl visa sig att de där två-tre timmarna till Paris med Le Shuttle egentligen omfattar 20-30 timmar inklusive förberedelser, och likförbannat är folk inte säkra.
Mjo, det var faktiskt ungefär den typen av förberedelser jag hoppas spelarna kommer att ägna sig åt. Själv älskar jag den typen av grejor i rollspel: Man vet att det troligen kommer något eller några försök, men man ska försöka minimera risken genom idog planering och intressanta idéer... Planerande och genomförande, liksom...

Och stort tack för dina exempel på saker som kan hända och även på saker som görs för att säkra transporterna...

Mogger

Hipsteranka

[ QUOTE ]
För att problemet kommer att se olika ut beroende på resväg? Och om de dessutom kommer på tillräckligt smarta sätt att undvika anfall (t.ex att skicka ut många bilar åt olika håll etc) så kanske de t.om kan klara sig helt.

[/ QUOTE ]

Men då finns ju inget problem? Roll with it. Din fråga var ju annars hur man löste det när resvägen är för kort, och den var ju för kort för att dina spelare kanske skulle välja tåg framför båt, som du ville. Men då missförstod jag dig.

[ QUOTE ]
Bah, jag tycker tvärtom. Om SL ska rälsa, så ska spelarna märka av det så lite som möjligt.

[/ QUOTE ]

Nu är det möjligt att allt det här grundade sig på ett missförstånd. Min uppfattning var att du skulle få RP att drömma och överfallas vad de än valde, och att du ville ha hjälp med hur du skulle kunna göra det. Jag tror att de kommer att märka av överfallet. Men om det nu är så att spelarna/RP kan överlista dig så är det ju ok. Men då märker de ju inte av storyn heller. Det är en svår balansgång.

[ QUOTE ]
Sluta försöka få "ditt sätt" att verka mer modernt eller självklart bättre.

[/ QUOTE ]

Varför då? Om jag vet att min SL är en rälsare så vet jag att det mesta händer helt oavsett vad jag gör. Så har det varit väldigt länge, minst sedan 80-talet. Ron introdcuerade Bangs 2001. Så modernare är det vad du än säger. Bättre? Ja, för mig.