Om överdrifter
"Är det så förvånande att just du upplever folk med andra åsikter som "lättprovocerade" när du själv kallar dem för saker som tabellslickare?"
Fast jag kallar ju ingen personligen för "tabellslickare". Det är ju bara en överdrift för att markera gränser. Det är som ett "ta det lugnt nu, för fortsätter du så där så blir du nästan en regelfanatiker"
Vem ser sig själv som en regelfanatiker? Ingen!
Jag tar inte åt mig när någon pratar om friformspretton, det är ju en överdrift och den används av folk som vill visa på hur korkad jag skulle framstå om jag tappade all självdistans.
Det finns alltså ingen levande, riktig person på forumet som är en tärningskramare, regelapa, friformsmiffo eller liknande. Det tolkar jag som kärleksfyllda boogiemen som skrämmer oss till att kunna förstå och acceptera alla sorters rollspel. Ingen vill ju vara en av de där hjärnspökena.
"Vad är det för fel med att önska alla rollspelare en underhållande stund varje gång de spelar?"
Jamen ALLA vill ju ha roligt när de spelar rollspel! Och om man med "roligt" menar "det som var och en tycker är roligt, intressant och/eller på annat sätt eftersträvnadsvärt" så blir det liksom bara... jaha? Det är förstås alldeles sant, visst, men det är ekvationen A=A också, ändå tycker jag det vore onödigt om man fyllde formelsamlingarna med sådana självklarheter.
Är det någon här som tycker att rollspel borde vara ett trist slöseri med tid? Hallå? Någon? Ingen som tycker att rollspel borde vara en olidlig verbal plåga? Inte en enda? Ingen som tycker att rollspel borde vara tråkigt? Hallå? ....
"Skulle man vara mer "vass" om man försökte sig på någon slags allmän definition av vad som är kul och inte? Det hade ändå bara urartat till en helt egen, högst personlig definition på vad som är rollspel."
Jag håller med. Därför borde man inte diskutera hur rollspel "ska" spelas överhuvudtaget. Det är däremot intressant att diskutera praktiska tips till dessa olika spelsorter, eller filosofera om vilka nya rollspel som skulle behövas för att appelera till vår moderna livsstil och tidsanda. Osv. Ämnen som inte är slätstrukna och självklara, utan sådana som det inte finns några enkla svar på. Då kan man nämligen komma fram till något som man från början inte visste om.
Alla människor vet däremot redan att ingen vill spela rollspel på ett sätt som liknar interaktiv tortyr fylld med leda och plågsam frustration.
/Rising