Re: Tempoväxlingar?
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
Det blir tyvärr ofta dålig respons och inget riktigt flyt när man som spelledare säger ”två dagar senare möter ni på en bonde som svär över att regnar så mycket i Mörka skogen vid den här årstiden och gör en gest mot sina leriga stövlar”
<hr></blockquote>
En "omotiverad", lösryckt händelse som den du nämner blir mest konstig, men lägger man till lite dramatik så borde det inte bli något problem. I mitt tidigare exempel så hörde spelarna brakande och muttrande i skogen långt innan de såg något, vilket gör att de blir nervösa och måste bestämma sig för vad de ska göra. Dramatiken behöver inte leda till strid, man kan också utnyttja tricket som man ibland ser i filmer med "utebliven förväntad chockeffekt", där man bygger upp för dramatik och sedan är det något helt annat. Man kan ju dessutom alltid utnyttja den personen igen om man behöver, det kan alltid vara bra med informationskällor/nödhjälp/nödställd/pajas/whatever och om spelarna träffat personen tidigare så ger det större familjäritet och en starkare länk till världen och spelet.
Andra exempel på hur man kan dra ut på dramatik utan att det egentligen behöver leda till ett klimax är en scen (om jag minns rätt) i Lawrence of Arabia, där man ser någon komma på långt håll i öknen, först bara som en prick på horisonten i värmeskimret. Man vet inte vem det är, om det är vän eller fiende, men personen kommer målmedvetet närmare och närmare. Jag ska inte sabba filmen med att tala om vad som händer (med andra ord, jag kommer inte ihåg...), utan nöjer mig med att nämna några möjligheter: gammal vän, gammal fiende, ny fiende, nödställd, ny NPC, monster. Visst finns det dramatik i en sådan scen?
En kommentar om resor som företeelse, som egentligen passar bättre in på annat ställe i tråden:
En resa kan vara hela målet med ett scenario eller en kampanj. Tänk på Marco Polo, Stanley & Livingstone, Cook, Magellan. Det finns något storslaget i att upptäcka nya världar (det är väl en motivation för oss rollspelare?) och boldly go where no adventurer has gone before. Det är sådant som skapar legender, kanske i ännu högre grad än att slakta trettielva orcher!
Vad kommer man i första hand ihåg conquistadorerna för? Det de upptäckte eller rikena de skövlade (nej, jag avser inte att likna indianerna vid orcher!)?