Yes! we have no bananas...
"Tro bara inte att allt rollspelande avbryts för att jag tar på mig den fyrkantiga hatten med tofsen på. Spelarna har precis samma möjligheter att spela som tidigare."
Men det har de ingen anledning att göra. Deras mål är att nå fram till deras slutdestination. Så de sitter snällt och rider på så fort de kan medan du pratar om hur man tillagar ål i trakten. Varför skulle de plötsligt agera?
Visst, erfarna spelare kanske skulle kunna hitta på något sätt att liva upp stämningen, kanske de t.om. skulle lyckas på egen hand, vad vet jag? Vad jag däremot vet är att det är skönt att som spelare ha en spelledare som inte bara babblar på i sin egen värld utan som faktiskt ger något till spelarna som man kan spinna vidare på. En resekamrat som tillför dynamik i spelgruppen är (enligt mig) det enklaste och otvivelaktigt bästa sättet att lyckas med detta. Det fungerar både för nybörjare som för erfarna spelare och det är precis lika bra i alla sorters äventyr.
Att bara rabbla på med ålfakta är... i jämförelse väldigt bristmässigt.
"Istället säger jag åt spelaren, "gör en lönnmördare då" och ger förslag på hur man skulle kunna få något lönnmördaraktigt som kan passa i miljön på något sätt. Sen finjusteras konceptet under ett par spelmöten. Det ger spelaren vad han vill ha: en lönnmördare, och det ger mig vad jag vill ha: en nöjd spelare som uppskattar och förstår miljön."
Två problem:
#1: Det ger dålig översikt för spelaren. Han måste hela tiden konsultera spelledaren för att höra vad som går och inte går i spelvärlden. Det finns inga enkla, kortfattade texter i regelboken (=yrkesbeskrivningar el. arketyper) som berättar om vilken typ av personer som ofta blir äventyrare. Därför får spelaren fråga "kan man bli en ninja? Va? Inte? Okej, men typ en arabninja då? Med kroksabel? Inte det? Okej, kan jag bli som Remo då? Nähä, vad kan jag bli för lönnmördare då? ... Jaha, nä, strunt i det. Kan man bli demonmagiker? Inte det? Nähä, men en häxmästare som bor i ett högt torn då? Inte? Kan man bli en nekromantiker som... nähä, vad kan man bli för magiker då? ... Jaha, nä, strunt i det. Kan man bli en Conan Barbaren då? Inte det, men kan man bli som Herkules då? Xena? Buffy? Jigglypuff?" osv. Det blir mycket bättre om spelaren kan få en omedelbar överblick själv över vilken sorts filurer det finns i världen på ett ungefär. Då kan han skapa något eget, nu blir han istället något som spelledaren tillåter honom att bli.
#2: Genom att ha yrkesbeskrivningar lär man sig inte bara om det yrket man själv skall bli, utan också om övriga yrken som är viktiga i rollspelsvärlden. Om det finns en bild på en munk som är en krigarmunk Shaolin-style så har spelaren detta i bakhuvudet och väljer att behandla munkarna han möter med viss respekt, eftersom han är rädd för de krafter han anar att de har efter att ha sett bilden i regelboken. Det är ju alldeles lysande, eftersom det är precis samma reaktion som man kunde förvänta sig att hans rollperson också borde ha. Munkarna borde ju ha ett rykte om sig om de nu är så tuffa som de såg ut på illustrationen i regelboken. Spelaren har alltså lärt sig en massa om världen genom att bara göra en rollperson. Han har fått lära sig i sitt eget tempo och han har fått lära sig själv. Om rollpersonsgenerering är ett mystiskt kapitel som enbart spelledaren har all info om, då lär sig spelaren enbart om sin egen rollperson, inget om hans omvärld.
Den måste han undervisas om av spelledaren.
Mina spelare resonerar som Churchill: "Jag gillar alltid att få lära mig, men avskyr att bli undervisad" (fritt citat)
"Men som sagt var, det är inte på grund av skottarna som jag åker till Skottland."
Kort bara; för att din liknelse skall fungera så reser jag alltså till Skottland för mitt resesällskaps skull. Det är ju Ce'Nedra jag har med mig på resan som jag pratar med, inte ålfiskarna på vägen.
Så jag kontrar med:
Det är inte på grund av stormtruppernas ålfiske jag tittar på Star Wars, utan på magin som sker mellan huvudkaraktärerna. Vem bryr sig om vad javas har för social struktur eller vad de äter för något i deras ökenlandskap? Nä, beskriv bara det häftigaste; dem själva, deras fordon och kanske något kort om robotkadavrerna som ligger runt omkring och skräpar och koncentrera sedan handlingen på hur glad slp-roboten blir av att hitta sina kompisar (=äventyrarna) bland de andra infångade robotarna och vad de har att säga till varandra.
"Nå, nu är det inte riktigt det som är fallet, utan snarare att publiken sätter sig i biosalongen och förväntar sig en rymdsåpa i stil med Star Trek eller en rymdballet i stil med 2001, men i nästa ögonblick blir överkörda av en Star Destroyer"
Okej, alla barn; kan ni säga vad som är fel i den här liknelsen? Ja Tony, vad tror du?
-Amen alltså, på film är man ju bara publik och ser folk som hör hemma i filmvärlden och agerar helt världsvant, liksom, men i ett rollspel så är det ju plötsligt en själv som blir huvudperson, och då måste man ju från början veta hur saker och ting fungerar...
Javisst. Annika, du ville tillägga något?
-Ja, det blir ju jätte-kååånstigt om Spock vore en kolerisk vildhjärna i första filmen för att sedan -poff- bli den deduktiva mästaren av logisk slutledning som han är idag. Alltså, det måste ju spelaren ha vetat redan från första början!
Jäpp. Alldeles riktigt. En biopublik lär sig genom att betrakta rollfigurer som redan från filmens början vet precis vad de håller på med, men en spelare i ett rollspel är inte bara en åskådare utan måste själv axla rollen som en av de viktigaste karaktärerna i berättelsen, därför kan inte han lära sig världen "on the fly".
"Och har jag ingen bakgrund som jag kan tona ut så kan det gott vara. Relationer och intriger och karaktärsutveckling har jag tillräckligt av här i Skövde, i verkligheten. Det räcker med att gå till jobbet, så får jag åtta timmar sånt bjäfs på raken."
Jag har alltid misstänkt att du bara agerade som dig själv när du spelade rollspel. Själv tar jag däremot och spelar en annan roll (därav namnet "rollspel") och således blir det något helt annat när Vildblomma, Aktrapax, Sugarbunny, Kwebi, Latanga eller Mullimeppa intrigerar jämfört med när Johan Rising gör det. Om jag inte får bli min karaktär utan bara lära mig alla detaljer om ålfiske så är det däremot inte så stor skillnad på om jag får höra det från en spelledare, läsa om det i en bok eller se det i ett datorspel.
/Riz