Håller inte med. Min erfarenhet är att de flesta nyskapade RP är för kassa. Pingis kommer sig snarast av att ingen lyckas träffa snarare än att både attack och försvar lyckas. Dessutom ofta med låg skada de gånger man lyckats träffa. Jag har inte räknat på detta statistiskt, det är bara en känsla som hemsökt mig genom BRP-spel i olika former.Anarchclown;n210170 said:De så kallade ping pong striderna händer i princip aldrig och om de gör de så bygger de spänning. Jag vet inte vad i helvete folk har gjort för att skapa dem. I princip varenda version av spelet har antingen ett sätt att dela upp attacker när man har högre chans att lyckas, eller så är det i princip omöjligt att närma sig ens femtio i värde och därför är det inte ens femtio procents chans att det blir ping pong första rundan. Läste folk reglerna helt och hållet och faktiskt spelade med dem innan de började klaga på detta fenomen eller? Min erfarenhet är att strider går skitfort i jämförelse med tex Pathfinder. Aldrig har jag suttit och spelat 3 timmar långa strider där det är säkert verm som vinner från början i D&D.
Fast då måste jag som vän av riktiga metaforer protestera att det knappast kan kallas pingis. Anledningen till bildspråket är ju att i en långvarig pingismatch slås bollar som alla hade kunnat ge poäng, men de allra flesta stoppas. Motsvarigheten i BRP-strid uppstår om man dels har höga färdigheter, dels en regel som säger att en lyckad parering alltid blockar oavsett vad anfallsslaget var.Khan;n210320 said:
Håller inte med. Min erfarenhet är att de flesta nyskapade RP är för kassa. Pingis kommer sig snarast av att ingen lyckas träffa snarare än att både attack och försvar lyckas. Dessutom ofta med låg skada de gånger man lyckats träffa. Jag har inte räknat på detta statistiskt, det är bara en känsla som hemsökt mig genom BRP-spel i olika former.
Det är just det här som är ping-pongen för mig.Ram;n210347 said:när man kom upp till 80% på sin sköld och hade en helrustning och mötte en motståndare med liknande setup. Så man skall då alltså hugga och träffa, komma förbi 80% parering där mycket lite händer, lyckas med sitt svärd slå mer än de 7 som rustningen absorberar med 1T10+1 och då har man plockat kanske en tredjedel av motståndarens hitpoints.
Kanske, men då är vi i princip i D&D.Rymdhamster;n210348 said:En del vill lösa det med pendragonslag, själv hade jag hellre löst det genom att man på något sätt plockade bort försvarsslaget och bakade in försvar redan i attackslaget.
Eller Symbaroum som om jag inte missförstått det i princip gått längs den utvecklingen från DoDs BRP.Ram;n210354 said:Kanske, men då är vi i princip i D&D.
På just den här lilla biten skulle vi kunna hamna hyfsat nära, ja. Vi skulle fortfarande vara ljusår ifrån DnD.Ram;n210354 said:Kanske, men då är vi i princip i D&D.
Hehe! Ja, det var ett rätt brett uttalande jag hasplade ur mig.Rymdhamster;n210361 said:På just den här lilla biten skulle vi kunna hamna hyfsat nära, ja. Vi skulle fortfarande vara ljusår ifrån DnD.
Jag tror dock att det kan finnas även andra sätt att lösa det på.
Zoth-Ya;n210351 said:Tror vi nog inte använde sköld speciellt mycket, ansågs okoolt. Koolhets faktorn styrde oerhört mycket tror jag