Oscar Silferstjerna
Årets örebroare
För mig är det optimala en beskrivning - koncept, instruktion, generator eller illustrativt exempel - för vad ett scenario i ett visst spel kan vara. Man kan då skilja på uppdrag, utredning, äventyr, upptäcksresa och vad det nu kan vara. Jag förstår att det kan finnas överlappningar, men det går också att renodla det specifika. Vad ett äventyr eller en utredning är kan vara väldigt olika i olika settingar. Lägger man in en färdig uppdragsgivare, ärkefiende eller organisation i konceptet blir det väldigt konkret.Jag vill faktiskt ha kortare och smalare spel (som brädspel). Vill man ha ett längre spel så spelar man det två gånger. Vill man spela någonting nytt så spelar man ett annat spel.
Sedan tycker jag det är viktigt att begränsa av andra anledningar, exempelvis att man istället släpper moduler för variationer av spel. Jag tycker Äventyr är helt inne på rätt väg och samma med Fria Ligans spel, där de bara släpper samma rollspel i olika förpackning (krasst sett, givetvis).
Vad Fria Ligan har skapat är modulära platser som funkar på olika ställen i ett större hexcrawl. Det är en fungerande och utrymmeseffektiv lösning, men knappast den enda. Jag gillar modulära åventyrsplatser, men man kan lika gärna tänka sig att det är andra komponenter som är valbara. Exempelvis factions, uppdrag, uppdragsgivare, factions, hemligheter eller rälsade grundstrukturer.
Last edited: