Nekromanti Rimlig prisnivå för illustrationer

Ekorren

Warrior
Arfert said:
...då är det fråga om duktiga tecknare som dock inte LEVER på att illustrera, och därför kan dumpa priserna. Som gör det för self-promotion eller nåt. För att kunna leva på det måste man ligga på (i Sverige)ett timpris på trehundra spänn minst. Och då har man inte fett.
Men nu antar jag att trådskaparen inte bara var ute efter yrkesillustratörer heller :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ekorren said:
Jag skulle säga att det är på tok för dyrt. Går du in på deviantart hittar du en hel del skickliga illustratörer som säljer "comissions" (ibland även till kommersiella produkter som rollspel) tokbilligt. En snygg cover kan man få för en tusenlapp. Svartvita illustrationer för några hundringar. Ska själv ta kontakt med en manga artist där som säljer comissions och erbjuda dubbla priset för ett omslag till Astral än vad hon vill ha (det är ändå billigare än 2500 kr och grymt professionellt gjort).

Å andra sidan kan man åka på rejäla nitlotter också; jag betalade 700:- i förskott till en tjej som inte levererade på åtta-nio månader och knappt svarade på mail utom för att lova att det "kommer nästa vecka".

Så; att anlita folk på DA har sina nackdelar. Nu har ju jag hittat ett par jag gärna arbetar med igenom (har just skickat en massa material om mitt superhjältesystem till en av de jag jobbade med i Evolutionens Barn), men å andra sidan är det sällan - för att inte säga aldrig - man upplever samma, vad ska vi säga, problem när man jobbar mot proffs.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Lord Hubba said:
Tackar! Tänker väl kanske egentligen på en nivå under herrar som Berting och Bonner. Dvs lite nyare förmågor som är "på gång". Men bra info.
Då varierar det kraftigt. Jag fick sjuk rabatt på en bild Tempelhand fixar till Midnatt - helsida, färg. 2500:-.

Till Evolutionens Barn använde jag hyfsat okända men mycket kompetenta förmågor. Där betalade jag väldigt lagom med pengar, har för mig att den största klumpen var nånstans kring 1500-2000 eller nåt, och det gällde typ 10 bilder, blandat färg och svartvitt. Och då ingick fullständiga rättigheter sedan, så att jag kunde göra spelet helt "fritt".
Jag förstår om det här låter drygt, det är inte meningen, men att kalla illustratörerna till EB för "mycket kompetenta" är verkligen att ta i. "Glada amatörer" är närmare sanningen.

krank

Vitulv said:
Jag förstår om det här låter drygt, det är inte meningen, men att kalla illustratörerna till EB för "mycket kompetenta" är verkligen att ta i. "Glada amatörer" är närmare sanningen.
Jag tänker fortsätta betrakta åtminstone en av dem som mycket kompetent (de övriga som "kompetenta"), och därtill mena att jag sett långt fulare i större, och dyrare, produktioner.

Arfert

Facit
Själv tycker jag att kvaliteten är varierande helt klart, men visst finns det riktigt bra tecknare där, om man letar lite.

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Jag tänker fortsätta betrakta åtminstone en av dem som mycket kompetent (de övriga som "kompetenta"), och därtill mena att jag sett långt fulare i större, och dyrare, produktioner.
Nu är det ju inte så svårt att hitta vare sig större eller dyrare produktioner, med tanke på att EB är ett amatör/indie-projekt, men är det något speciellt spel du tänker på (och gör nu inte misstaget att förväxla personlig smak med faktisk skicklighet hos tecknaren)?

krank

Vitulv said:
Nu är det ju inte så svårt att hitta vare sig större eller dyrare produktioner, med tanke på att EB är ett amatör/indie-projekt, men är det något speciellt spel du tänker på (och gör nu inte misstaget att förväxla personlig smak med faktisk skicklighet hos tecknaren)?
Dels saknar jag objektiva mätverktyg för tecknarkvalitet, och dels saknar jag både motivation och ork att leta rätt på exempel. Jag känner inte riktigt att jag behöver motivera min subjektiva upplevelse av illustratörer.

Vitulv

krank said:
Vitulv said:
Dels saknar jag objektiva mätverktyg för tecknarkvalitet, och dels saknar jag både motivation och ork att leta rätt på exempel. Jag känner inte riktigt att jag behöver motivera min subjektiva upplevelse av illustratörer.
Du 'måste' ju såklart ingenting, men om du kläcker kommentarer som att "andra är sämre" så är det ju rimligt att någon ställer frågan "vem?". Sedan är ju argumentet att andra är sämre ganska irrelevant i sammanhanget, så det kanske är lika bra att du inte fortsätter på den linjen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Stopp

Jag föreslår att den här deltråden upphör nu. Återgå till att diskutera priser på illustrationer.

/tobias

MrG

Swashbuckler
Arfert said:
...då är det fråga om duktiga tecknare som dock inte LEVER på att illustrera, och därför kan dumpa priserna. Som gör det för self-promotion eller nåt. För att kunna leva på det måste man ligga på (i Sverige)ett timpris på trehundra spänn minst. Och då har man inte fett.
Var det jag var lite inne på tidigare, vill man ta timpris för proffs? Jag skulle omöjligt kunna se det när det gäller skrivande för rollspel idag i Sverige. Och jag trodde ingen levde på den branschen i det här landet. Så varför skulle man räkna med att illustratörerna skulle ta proffspriser om inte författarna gör det. Jag köper inte ett rollspel för bilderna oavsett hur bra de är...

Men å andra sidan känner jag inte till någon av de tecknare som det hela tiden hänvisas till och vilka spel som de illustrerat. Mest aldrig skulle gett rådet att ta proffsarvode i en bransch utan proffs i övrigt. Men det är bara jobbcoachen i mig och jag är ju egentligen föräldraledig.

-Gunnar (som skriver gratis, alt mot cred och lite mat)

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Indeed, sedan får man ju inte glömma tekniken i fråga.
Det du säger är i regel sant, men inte nödvändigtvis på grund av tekniken i fråga (som du antyder) - utan på grund av materialet i fråga.

En blyerts eller en enkel tuschteckning kostar klart mindre än en detaljerad akvarell
Blyerts eller tusch kostar inte mindre än en akvarellmålning för att det nödvändigtvis är lättare (även om det i många fall är det också), och inte ens för att det är mindre tidskrävande alla gånger (det är inte garanterat att en blyerts tar kortare tid än en akvarell - för mig personligen är det precis tvärtom), utan ofta på grund av materialkostnaden.*
Duk, färg, penslar, fernissa kostar pengar. Detsamma gör akvarellpapper och färger och annat man kan behöva på den änden. Visst, många har sådant hemma, men det är ändå dyrt.
Personligen lägger jag på kostnader om jag måste köpa nytt material för ett beställningsjobb, eller använda mig av material som är riktigt dyrt/jag har väldigt lite av, eftersom det är extra omkostnader för min del helt enkelt.

Sedan spelar väl tid och teknik in på ett annat sätt också - jag tar till exempel mer för en komplicerad blyertsteckning än för en komplicerad akvarell, helt enkelt eftersom jag tycker att blyertst är drygt, svårt och jobbigt, och ska jag lida mig igenom det ska jag också ha betalt för det :gremtongue: Även om akvarellteckningen i vissa fall kan ta längre är det åtminstone inte jobbigt.

*jag baserar detta på bilder med samma komplexitetsnivå. Att en blyertskladd är billigare än en semi-färdig bläckteckning som är billigare än en 'fullskalig' färgillustration i valfritt medium är självklart av helt andra anledningar än vilket medium man valt.

solvebring

Superhero
Blyerts eller tusch kostar inte mindre än en akvarellmålning för att det nödvändigtvis är lättare (även om det i många fall är det också), och inte ens för att det är mindre tidskrävande alla gånger (det är inte garanterat att en blyerts tar kortare tid än en akvarell - för mig personligen är det precis tvärtom), utan ofta på grund av materialkostnaden.*
Duk, färg, penslar, fernissa kostar pengar. Detsamma gör akvarellpapper och färger och annat man kan behöva på den änden. Visst, många har sådant hemma, men det är ändå dyrt.
Personligen lägger jag på kostnader om jag måste köpa nytt material för ett beställningsjobb, eller använda mig av material som är riktigt dyrt/jag har väldigt lite av, eftersom det är extra omkostnader för min del helt enkelt.

Sedan spelar väl tid och teknik in på ett annat sätt också - jag tar till exempel mer för en komplicerad blyertsteckning än för en komplicerad akvarell, helt enkelt eftersom jag tycker att blyertst är drygt, svårt och jobbigt, och ska jag lida mig igenom det ska jag också ha betalt för det tunga Även om akvarellteckningen i vissa fall kan ta längre är det åtminstone inte jobbigt.

*jag baserar detta på bilder med samma komplexitetsnivå. Att en blyertskladd är billigare än en semi-färdig bläckteckning som är billigare än en 'fullskalig' färgillustration i valfritt medium är självklart av helt andra anledningar än vilket medium man valt.
Okej, jo får lov att hålla med om att det låter högst vettigt.

Arfert

Facit
Fast idag illustrerar nog en majoritet av illustratörer, om de gör det och säljer bilderna, på en dator direkt, även om de gör en "oljemålning", "akvarell" eller "tuschteckning"...

Heja Painter med flera program!

solvebring

Superhero
Fast idag illustrerar nog en majoritet av illustratörer, om de gör det och säljer bilderna, på en dator direkt,
Tja, jag antar det. Dock finns det ändå en mycket stor del som fortfarande arbetar old school. All respekt åt dem säger jag. Jag personligen gillar det klart mer. Fast det är ju så stor skillnad, oldschool är ju en grej med sin charm och sina konstnärer liksom att den digitala sidan har sitt.

Nå, Tapia, som exempel nu bara för att han är såpass bekant för alla, kör ju helt och hållet old school, ingenting digitalt. Har förövrigt hört att han ogillar datorer och dylikt över lag vilket förklarar avsaknaden av hemsida etc. Till min lycka har dessutom Peter utlovat mer old school jobb i år.

Hur gör du själv på den fronten förresten, lite av varje?

Arfert

Facit
det finns stora fördelar med att arbeta Old School... om man till exempel inte har en sån där svindyr Wacom-bildskärm (som man ritar direkt på) utan använder vanlig ritplatta, så blir det inte lika bra som att rita direkt på papper... Man tappar massor i känsla...

solvebring

Superhero
Jo får lov att hålla med till punkt och pricka. Folk får säga vad de vill, men det är inte samma känsla att teckna med platta som på ett papper. Dessutom blir det aldrig lika bra linjer på en platta. Fast det är nog mycket bättre med Wacom Cintiq jämfört med plattorna, även fast det i sin tur inte når hela vägen upp till the real thing.

w176

Förlorad dotter
Det är aldrig samma sak att måla olja jämfört med akvarell heller. Du får aldrig lika skira/kraftfulla färger osv om man jämför de två mediumen. Och jämför du dom en blyerts får du aldrig samma kontroll och så vidare.

Jämförelser kan vara meningsfulla, men att underlänna ett medium för att de har någon brist men helt andra styrkor är knappast meningsfullt.

w176

Förlorad dotter
Fast här måste jag reflektera: Vad är känsla? Känsla tror jag handlar om att hantera medium som man är van att hantera dem, och tappar man en aspekt av den feedbacken tappar man känsla.

Vänjer man sig, eller växer man däremot så att säga upp som tecknare med ritplatta och photoshop skulle man ju säga att man tappade känsla av att tex sakna zoomningsfunktion, inte kunna variera färg med tryck och allt annat trevligt man kan göra.

Jag vet inte om man generellt kan säga att man tappar känsla av ett visst media över ett annat. Känsla utvecklar man i relation till mediet

Arfert

Facit
w176 said:
Fast här måste jag reflektera: Vad är känsla? Känsla tror jag handlar om att hantera medium som man är van att hantera dem, och tappar man en aspekt av den feedbacken tappar man känsla.

Vänjer man sig, eller växer man däremot så att säga upp som tecknare med ritplatta och photoshop skulle man ju säga att man tappade känsla av att tex sakna zoomningsfunktion, inte kunna variera färg med tryck och allt annat trevligt man kan göra.

Jag vet inte om man generellt kan säga att man tappar känsla av ett visst media över ett annat. Känsla utvecklar man i relation till mediet
kan ju bara relatera till mig själv när det gäller "känsla" (vem kan nåt annat?)... jag har ritat på wacomplatta sedan 1993 nånstans... men när det kommer till rent tecknade (typ tusch eller blyerts) så är är penna-papper överlägset fortfarande. Kontrollen hand öga är bättre där än om man måste titta på en skärm samtidigt. Friktionen mellan ett papper och spetsen på en stålpenna är till exempel mer exakt.

Däremot gör jag inget i färg utan dator längre, det är för omständigt. Vågar hävda att ingen kan se skillnad om jag gjort en "olja" på duk eller i Painter om man ser den tryckt i en bok.

jag jobbar huvudsakligen i följande program: Corel Painter, Sketchbook Pro, ArtRage 2, Expression 3X och Manga Studio EX 4 när jag ritar med platta... Photoshop har jag också naturligtvis, men för tecknade/målande spöar Painter det med hästlängder.

solvebring

Superhero
Det är aldrig samma sak att måla olja jämfört med akvarell heller. Du får aldrig lika skira/kraftfulla färger osv om man jämför de två mediumen. Och jämför du dom en blyerts får du aldrig samma kontroll och så vidare.
Nej, självklart. Tekniker i sig är det ju alltid skillnad mellan. Digitalt och inte är däremot inte bara skillnad på teknik, det är som två skiljda världar i mina ögon.

Jämförelser kan vara meningsfulla, men att underlänna ett medium för att de har någon brist men helt andra styrkor är knappast meningsfullt.
Tja, jag ser det som ett yttrande av en personlig åsikt och inget annat. Det är allt.