Indeed, sedan får man ju inte glömma tekniken i fråga.
Det du säger är i regel sant, men inte nödvändigtvis på grund av tekniken i fråga (som du antyder) - utan på grund av materialet i fråga.
En blyerts eller en enkel tuschteckning kostar klart mindre än en detaljerad akvarell
Blyerts eller tusch kostar inte mindre än en akvarellmålning för att det nödvändigtvis är
lättare (även om det i många fall är det också), och inte ens för att det är mindre
tidskrävande alla gånger (det är inte garanterat att en blyerts tar kortare tid än en akvarell - för mig personligen är det precis tvärtom), utan ofta på grund av materialkostnaden.*
Duk, färg, penslar, fernissa kostar pengar. Detsamma gör akvarellpapper och färger och annat man kan behöva på den änden. Visst, många har sådant hemma, men det är ändå dyrt.
Personligen lägger jag på kostnader om jag måste köpa nytt material för ett beställningsjobb, eller använda mig av material som är riktigt dyrt/jag har väldigt lite av, eftersom det är extra omkostnader för min del helt enkelt.
Sedan spelar väl tid och teknik in på ett annat sätt också - jag tar till exempel mer för en komplicerad blyertsteckning än för en komplicerad akvarell, helt enkelt eftersom jag tycker att blyertst är drygt, svårt och jobbigt, och ska jag lida mig igenom det ska jag också ha betalt för det
Även om akvarellteckningen i vissa fall kan ta längre är det åtminstone inte jobbigt.
*jag baserar detta på bilder med samma komplexitetsnivå. Att en blyertskladd är billigare än en semi-färdig bläckteckning som är billigare än en 'fullskalig' färgillustration i valfritt medium är självklart av helt andra anledningar än vilket medium man valt.