Nekromanti Riots bomb

Arfert

Facit
Re: Seminariet - 的 Filmklipp!

ja, jag är också intresserad av snacket på plats...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Personligen skulle jag ALDRIG betala för att prenumerera på ett rollspel. Ofta hoppar man mellan vilka rollspel man spelar, hur ofta det blir av osv.

Det här skulle i praktiken betyda att jag får lösa ett nytt 3-månaders abonnemang varje gång jag ska ska spela ett spel från Riotminds. Till slut har jag i så fall betalat mer för tjänsten än vad jag skulle betalat för att köpa en regelbok.

Extra världsbeskrivningar, ev. RP-generatorer och stridshjälpmedel känns inte så nödvändigt för mig att jag är beredd att betala för det. Blir sånt för jobbigt att hantera för hand så förenklar jag det...

krank

Går ondskans ärenden

Storuggla said:
Ni som var där - hur reagerade folk?
Stående ovationer?

Näe. Mer så att när folket insåg att "jaha, var det inte mer än så?" så började alla applådera... Inte stående, direkt. Mer så att man blivit tränad i att applådera vid vissa signaler i en föreläsning/tal/whatever, och han gav en sådan signal.

Kommentarerna och frågorna till Magnus gjorde det pinsamt klart att Magnus inte hade minsta koll på det tekniska i projektet alls, vilket gjorde att det kändes en aning oproffsigt. Mycket "det vet jag inte, det kanske blir i 2.0"... Och när man börjar skjuta upp till 2.0 nästan allt ens användare frågar efter, då är man ute på lite hal is...

CapnZapp

Myrmidon
Är verkligen språket ett så stort hinder Riot skyddas från den engelskspråkiga konkurrensen?

Jag menar, jag förutspår att under de närmsta åren kommer ett flertal "elektroniska" initiativ. Bara en väldigt liten del av dem kommer att anses vara lyckade.

Hur många är det egentligen som är villiga stå ut med en halvtafflig ebusinesslösning bara för att få svenskan?

Jag menar, i den skrivna formen får man ju säga att svenska rollspel är fullt i klass med rollspel skrivna på vilket annat språk som helst.

Det känns väl optimistiskt att tro att denna inhemska talangpool ska kunna hävda sig även på webbsidans och dataprogrammeringens område... (erfarenheterna säger ju att även med oändligt större resurser kan man misslyckas, grovt och flera gånger om. Det tog ju minst tre (?) försök för WotC få till någonting som ens tillnärmelsevis nådde uppskattning av dagens videospelsgeneration...)

Alternativt; om Riot verkligen lyckas - är det inte slöseri att inte direkt gå mot den internationella marknaden och skriva programmen för engelsk översättning redan från början?

I korthet: världen globaliseras; åttiotalets rollspelsmarknad var i det närmaste totalt nationell. Så icke nu.

Storuggla

Champion

"Kommentarerna och frågorna till Magnus gjorde det pinsamt klart att Magnus inte hade minsta koll på det tekniska i projektet alls, vilket gjorde att det kändes en aning oproffsigt. Mycket "det vet jag inte, det kanske blir i 2.0"... Och när man börjar skjuta upp till 2.0 nästan allt ens användare frågar efter, då är man ute på lite hal is..."

Det där med 2.0 låter riktigt illa. Om man börjar snacka version 2.0 redan innan 1.0 är släppt...

Storuggla, flyttlådor staplas i malmö

Arfert

Facit

just nu lirar jag Svavelvinter via Fantasy Grounds. Vi sitter i olika delar i Sverige.

Lösningen är acceptabel pga avstånden, men det hade vart en mycket trevligare känsla om vi suttit runt ett bord med riktiga tärningar, böcker, papper.

Fantasy Grounds påminner om det Riotminds vill göra, så vitt jag förstår.

krank

Går ondskans ärenden

Arfert said:
just nu lirar jag Svavelvinter via Fantasy Grounds. Vi sitter i olika delar i Sverige.

Lösningen är acceptabel pga avstånden, men det hade vart en mycket trevligare känsla om vi suttit runt ett bord med riktiga tärningar, böcker, papper.

Mnjae, grejen är ju att alla typ chattfunktioner, video och liknande, sånt som faktiskt skulle kunna ge idén någon form av bärkraft, är ju "2.0".

De muttrade något om att husregler skulle kunna tas emot som artiklar och läggas upp, men hur fixar man in det i hemsidans rollpersonsskapare, till exempel? Antagligen inte alls.

En viktig grej för grabbarna, det märktes, var ju det här med micropayments. Lite App Store. Användare skickar in äventyr, och sen kostar det nån tia för andra användare att köpa det. Plus att det bara verkade vara grundböckerna som blev tillgängliga via prenumeration, Snösaga och annat skulle ju köpas separat och då "finnas tillgängligt så länge ni lever", vilket väl får sägas vara en smula optimistiskt. Särskilt med tanke på att skiten ju bara finns tillgänglig när man prenumererar...

Arfert

Facit

krank said:
Arfert said:

Mnjae, grejen är ju att alla typ chattfunktioner, video och liknande, sånt som faktiskt skulle kunna ge idén någon form av bärkraft, är ju "2.0".

De muttrade något om att husregler skulle kunna tas emot som artiklar och läggas upp, men hur fixar man in det i hemsidans rollpersonsskapare, till exempel? Antagligen inte alls.

En viktig grej för grabbarna, det märktes, var ju det här med micropayments. Lite App Store. Användare skickar in äventyr, och sen kostar det nån tia för andra användare att köpa det. Plus att det bara verkade vara grundböckerna som blev tillgängliga via prenumeration, Snösaga och annat skulle ju köpas separat och då "finnas tillgängligt så länge ni lever", vilket väl får sägas vara en smula optimistiskt. Särskilt med tanke på att skiten ju bara finns tillgänglig när man prenumererar...

OK, det är som en Fantasy Grounds, minus en del funktionalitet?

Så länge man lever = Så länge VI lever. Och du betalar ditt abonnemang... Om jag fattat rätt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag är lite orolig för två saker:

1. Intresset ibland kunderna/spelarna
Har Riotminds gjort en marknadsundersökning? Vet de vilka som ingår i deras målgrupp och vilka resurser och vilken betalningsvilja som dessa har?

När man hör Riotminds egna argument om motiven bakom förändringen så verkar det handla mer om att det blir bekvämare och billigare för dem själva än att det blir bättre för deras kunder. De slipper den dyra tryckkostnaden, de kan ge ut rollspel fortare, den tråkiga kontakten med tryckerier försvinner och så vidare.

Det är klart att spelutgivarna själva vill kunna ägna sig åt de roligaste bitarna av spelmakandet, men det är ändå inte den bästa utgångspunkten när man sedan vill sälja in förändringen till sina kunder. När man läser diskussionen på det officiella forumet så får man lätt intryck av att Riotminds tycker att kritikerna närmast borde skämmas för att de är skeptiska och att alla som inte är med på tåget är nostalgiska bakåtsträvare. Detta är inte rätt sätt att hantera fans och potentiella kunder som man själv är beroende av. Särskilt inte när det handlar om något som i så stor utsträckning utgår ifrån den personliga upplevelsen.

2. Kostnaden
Har de gjort en ordentlig uträckning av vad hela projektet kommer att kosta? Om vi börjar snacka abonnemang och betalningar över internet så är kraven bra mycket högre än de hade varit om det bara gäller en vanlig hemsida. Sajten måste servas, testas och felsökas. Vem kommer att programmera och underhålla hela systemet? Vad har Riotminds för egna kunskaper och färdigheter när det gäller sådana här saker? Förmår de att administrera och sköta ett befintligt system som någon annan levererat? Hur ser deras kravspecifikationer ut?

Risken är att Riotminds blir sittande med en massa fasta och svåröverblickade kostnader samtidigt som deras inkomster blir små och oregelbundna.

Detta är kanske framtiden för rollspelshobbyn, men frågan är om det är rätt tid för denna förändring och Riotminds är rätt företag?

Personligen hade jag föredragit att man började mer småskaligt med att använda internet som ett komplement, snarare än ett substitut för den ordinarie verksamheten. Då hade man kunnat erbjuda en massa häftiga nya tjänster utan att samtidigt lägga ner all den tidigare verksamhet som fångat så många andra.

Arfert

Facit
jag har samma dubier som dig här, Walium.

Eftersom jag själv jobbar med Internet-projekt om dagarna, på jobbet, så vet jag att sånt här kostar, om det ska bli bra. Man kan trycka en jävla massa böcker för de pengarna. (få dem sålda är en annan femma). Jag skulle inte ens titta på en sån här sak utan minst trehundratusen att bränna. Och dessutom gjort om spelen från scratch för att anpassa dem till den nya plattformen. Faktiskt känns ett spel som D&D4 mycket mer lämpat för det här, till exempel. Ett modulärt system där man lätt kan lägga till Powers. Och rätt minimalt med kampanjmaterial, utöver äventyr.

När det gäller småskaligheten har de nog målat in sig i ett hörn här... De lever högt på fyrfärg, Bonner och Tapia, men har inte råd med dem. Att bita ihop och göra en produktionsmässigt billigare produkt är nog ingen väg att gå för dem.

rjonas

Hero
Man kan ju tänka sig nånslags öppen utveckling. Sponsorer betalar ett abonnemang för att få vara med i utvecklingsfasen (ett nöje i sig) och att det utmynnar i olika trycksaker (till självkostnadspris för sponsorer). Fina namn och förhandstittar på illustrationer används som lockbete. Trycksaken funkar som morot.

Arfert

Facit
Tips till RM:

lägg ner en billigare och enklare variant av rollspelets grundregler som fripassagerare i ert Boardgame, för att dra in nya spelare.

Ett annat alternativ: Släpp ett Drakar och Demoner i nybörjarversion, i en box a la Dragon Age-rollspelet. Helt Trudvangs-löst. Så föräldrar som frågar efter ett nybörjarspel med det namnet kan hitta det i butiken. Det behöver inte vara så glassigt, snygg låda, enklare innehåll.

rjonas

Hero
Bra tips. Mitt är betydligt sämre:

Släpp rollspelet i en box som är förvillande lik brädspelet - för då kanske nån köper fel av misstag.

roboman

Veteran
Som en av de få på riotminds forum som nästan bara ser positivt på det hela tänkte jag kasta mig in i diskussionen här också!

Jag tycker det är en superbra vändning som äntligen lär skaka liv i Riotminds. Det var nu tre (eller kanske bara två?) år sedan de släppte något till DoD senast, något som lär ändras nu. Om folk redan betalar med förväntningen att material ska komma upp sätter det ju press på riotminds att släppa ordentligt mycket.

En annan bra sak är att material som ligger uppe på nätet inte är oföränderligt. Det går lätt att ändra språkfel, och framför allt kan man göra tillägg och regeländringar.

Jag har föreslagit i tråden på riotminds forum att de borde, efter att nog med material för en hel bok om tex Nhoordland finns på nätet, göra ett dokument av det som kan säljas på tex lulu.com. På så vis drar de in pengar på böckerna, samtidigt som de som vill ha böcker också får sina böcker! Det blir kanske inte lika fina böcker som de som finns nu, men det är i alla fall böcker.

Dessutom har hela stormen kring bomben varit ett otroligt uppsving för forumet. Riotminds annars så döda forum är plötsligt kul att gå in på igen!

---

För att svara på lite saker jag snappat upp här i tråden (från första till sista inlägg):
- Jag tror inte man behöver oroa sig för att de ska göra ett uselt program. De lär inte göra det själva. Jag hoppas i alla fall verkligen att de hyr in proffs till det hela.

- Allt tjat om att folk inte vill ha dator med sig skulle lösa sig om de använde sig av print on demand, vilket de tyvärr inte ens kommenterat än.

- Att läsa för mycket på skärmen är något jag också tycker är jobbigt, det är en av mina två enda invändningar. Som sagt, print on demand...

- Jag kan inte hålla med om oron för att materialet ska bli mediokert. De brukar lyckas bra, och hellre mycket ganska bra material än att de släpper en ny bok varannat år där materialet KANSKE är bättre. Det är ju inte direkt så att de sitter med kniven mot strupen nu heller, det är nog ingen som förväntar sig nya grejer varje timme.

- För att gå helt (typ) ifrån ämnet så köper nog inte alla kokböcker heller när det finns så mycket bra på internet, det handlar mer om vad man är van vid och vad man finner bekvämast. Jag skulle inte kunna tänka mig att gå och köpa en kokbok när jag har datorn två meter från spisen! :gremlaugh:

- Att sidan ska krångla eller materialet på annat sätt bli otillgängligt är naturligtvis också ett problem, det största till och med. Det är inte ok någonstans att man betalar för en tjänst som man inte kan använda, och det är hemskt trist att tvingas strunta i sina planer att spela DoD pga att man inte kommer åt materialet. Med print on demand har man dock en backup...

- Varför skulle man behöva 300 000 kr för att skapa det hela? Det är inte så att spelarna förväntas sitta med varsin dator och slå tärningar över nätet, samtidigt som man använder avancerade funktioner som fått programmerare att slita sitt hår i stycker flera gånger om innan de färdigställt funktionerna. Det är ju bara spelledaren under spelets gång som "behöver" sitta med datorn, och denne behöver bara kunna läsa och eventuellt trycka på några knappar...

- De kommer kunna fortsätta "leva på Bonner och Tapia" eftersom de fortfarande anlitar Bonner och Tapia. Får jag min vilja igenom med POD så ska man också kunna få dem i gammalt gott slag.

Arfert

Facit
snabbt svar:

RM verkar vara helt ointresserade av print on demand, i alla fall har de inte sagt nåt om det. Och som texterna presenterats på de skärmdumpar som visats så lämpar de sig inte för det heller.

Och trehundratusen ÄR en lämplig budget, om du vill ge folk en bättre upplevelse än en sajt med lite extrafunktioner. Ska man konkurrera med tryck behöver du verkligen ge spelarna en bättre upplevelse.

Ymir

Liten kantbaron

Alltså, föreläsaren stod ju och skullee presentera det här i ett rum fullt av kinkiga rollspelsveteraner, mitt intryck var att han var lite nervös inför hur det hela skulle mottas, och liksom väntade sig rätt sura miner. Det fick han förstås också, men det var inte så att någon buade, utan folk ställde vettiga frågor om projektet. Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.

I mina kretsar handlade snacket omedelbart efteråt såklart mycket om vilken bäring det här har för Neogames, och huruvida Kim Vässmar borde hoppa högt av lycka eller gråta en skvätt; vi lutade åt det senare, tyvärr. Men nu blir Eon utan tvivel det överlägset största tryckta rollspelet i Sverige, förstås, och det är en lite spännande situation nu när Neogames för ovanlighetens skull har rätt många nästintill färdiga moduler i pipelinen.

- Ymir, redogör

Arfert

Facit

Ymir said:
Alltså, föreläsaren stod ju och skullee presentera det här i ett rum fullt av kinkiga rollspelsveteraner, mitt intryck var att han var lite nervös inför hur det hela skulle mottas, och liksom väntade sig rätt sura miner. Det fick han förstås också, men det var inte så att någon buade, utan folk ställde vettiga frågor om projektet. Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.

I mina kretsar handlade snacket omedelbart efteråt såklart mycket om vilken bäring det här har för Neogames, och huruvida Kim Vässmar borde hoppa högt av lycka eller gråta en skvätt; vi lutade åt det senare, tyvärr. Men nu blir Eon utan tvivel det överlägset största tryckta rollspelet i Sverige, förstås, och det är en lite spännande situation nu när Neogames för ovanlighetens skull har rätt många nästintill färdiga moduler i pipelinen.

- Ymir, redogör
Ja, det här är ju ett guldläge för de som tänker släppa fantasy-rollspel i tryckt form.

Botulf

Hero
Arfert said:
snabbt svar:

RM verkar vara helt ointresserade av print on demand, i alla fall har de inte sagt nåt om det. Och som texterna presenterats på de skärmdumpar som visats så lämpar de sig inte för det heller.

[/i].
Det är det här som jag tycker känns absolut surast. Ok man har inte råd med sitt glassiga tryck längre, visst sånt är livet och marknaden. Men att inte utnyttja de andra medel som också finns? Total digitalisering, kvartalsavgifter, låsa spelandet vid uppkoppling och datorer som enda alternativ framför riktig e-bok och print-on-demand? Antagligen bottnar det väl i ett kontrollbehov. En bökcker/häften utan fyrfärgsomslag DoDT eller GD bok kan iaf jag, och säkerligen många andra leva med, och att det skulle vara någon stor eknomisk förlust kan det ju inte vara. Förslaget till print-on-demand har ju yppats flera gånger i diskussionerna på RM forumet. Men RM är väl inte direkt kända för att gå sina fans till mötes när man ser tillbaka såhär i efterhand.

rjonas

Hero
Wulfrik said:
Arfert said:
snabbt svar:

[/i].
Det är det här som jag tycker känns absolut surast. Ok man har inte råd med sitt glassiga tryck längre, visst sånt är livet. Men att inte utnyttja de andra medel som också finns? Total digitalisering, kvartalsavgifter, låsa spelandet vid uppkoppling och datorer som enda alternativ framför riktig e-bok och print-on-demand? Detta gör att det känns det endast handlar om snikenhet och småsint kontrollbehov än att komma med flexibla lösningar. En enfärgad bok utan fyrfärgsomslag DoDT eller GD bok kan iaf jag, och säkerligen många andra leva med, och att det skulle vara någon stor eknomisk förlust kan det ju inte vara. Förslaget till print-on-demand har ju yppats flera gånger i diskussionerna på RM forumet. Men RM är väl inte direkt kända för att gå sina fans till mötes när man ser tillbaka såhär i efterhand.
Vad sägs om en pärm? Monstrous Compendium till D&D 2nd Edition var en helt vanlig pärm med D&D-logga. Man kunde sätta in nya och ta ut dåliga monster. I princip kunde man även byta ut monsterbeskrivningar med felaktigheter i. Man kunde dock inte behålla bokstavsordning nåt vidare bra eftersom varje blad hade ett monster på framsidan och ett på baksidan. Försök få in Ettercap mellan Elf och Ettin, typ. Om Riot Minds utformar mallarna för att passa en pärm så kan man ju i alla fall om man vill skriva ut och pärma bladen.

-Tänk om man fick pärmen med sitt första abb som en premie?

Botulf

Hero
rjonas said:
Om Riot Minds utformar mallarna för att passa en pärm så kan man ju i alla fall om man vill skriva ut och pärma bladen.

-Tänk om man fick pärmen med sitt första abb som en premie?
Det känns ju tyvärr inte logiskt att de skulle bli så då denna nya idén är att göra konsumenterna helt beroende av deras immateriella tjänst. Men sedan så kan dom ju lösa det på annat sätt men jag tror inte de har vilja eller intresse att göra det.
(men jag önskar att bli motbevisad)

Jag kan givetvis inte vara bergsäker men jag har en känsla av att de defintivt inte tänkt sig detta, och kommer se till att något sådant inte är möjligt eller alldeles för krångligt. Antagligen är resonemanget detsamam som gällande att de inte istället satsar på att ha pdf och e-böcker eller möjlighet till nedladdning av de produkter man betalat för. Jag tror nog de tänker på infallsvinkeln att i så fall så kan vem som helst få tag i deras produkter i handen igen då genom att man lika gärna kan be en kompis med konto skriva ut det åt en, eller att efter ha printat ut avsluta sitt konto och därmed kringås deras önskan att låsa alla vid konton och virtuell material, avgifter och abonnemang då de endast vilja att detta ska vara enda möjligheten (i alla fall så har väl inget motbevisat detta än).