Som en av de få på riotminds forum som nästan bara ser positivt på det hela tänkte jag kasta mig in i diskussionen här också!
Jag tycker det är en superbra vändning som äntligen lär skaka liv i Riotminds. Det var nu tre (eller kanske bara två?) år sedan de släppte något till DoD senast, något som lär ändras nu. Om folk redan betalar med förväntningen att material ska komma upp sätter det ju press på riotminds att släppa ordentligt mycket.
En annan bra sak är att material som ligger uppe på nätet inte är oföränderligt. Det går lätt att ändra språkfel, och framför allt kan man göra tillägg och regeländringar.
Jag har föreslagit i tråden på riotminds forum att de borde, efter att nog med material för en hel bok om tex Nhoordland finns på nätet, göra ett dokument av det som kan säljas på tex lulu.com. På så vis drar de in pengar på böckerna, samtidigt som de som vill ha böcker också får sina böcker! Det blir kanske inte lika fina böcker som de som finns nu, men det är i alla fall böcker.
Dessutom har hela stormen kring bomben varit ett otroligt uppsving för forumet. Riotminds annars så döda forum är plötsligt kul att gå in på igen!
---
För att svara på lite saker jag snappat upp här i tråden (från första till sista inlägg):
- Jag tror inte man behöver oroa sig för att de ska göra ett uselt program. De lär inte göra det själva. Jag hoppas i alla fall verkligen att de hyr in proffs till det hela.
- Allt tjat om att folk inte vill ha dator med sig skulle lösa sig om de använde sig av print on demand, vilket de tyvärr inte ens kommenterat än.
- Att läsa för mycket på skärmen är något jag också tycker är jobbigt, det är en av mina två enda invändningar. Som sagt, print on demand...
- Jag kan inte hålla med om oron för att materialet ska bli mediokert. De brukar lyckas bra, och hellre mycket ganska bra material än att de släpper en ny bok varannat år där materialet KANSKE är bättre. Det är ju inte direkt så att de sitter med kniven mot strupen nu heller, det är nog ingen som förväntar sig nya grejer varje timme.
- För att gå helt (typ) ifrån ämnet så köper nog inte alla kokböcker heller när det finns så mycket bra på internet, det handlar mer om vad man är van vid och vad man finner bekvämast. Jag skulle inte kunna tänka mig att gå och köpa en kokbok när jag har datorn två meter från spisen!
- Att sidan ska krångla eller materialet på annat sätt bli otillgängligt är naturligtvis också ett problem, det största till och med. Det är inte ok någonstans att man betalar för en tjänst som man inte kan använda, och det är hemskt trist att tvingas strunta i sina planer att spela DoD pga att man inte kommer åt materialet. Med print on demand har man dock en backup...
- Varför skulle man behöva 300 000 kr för att skapa det hela? Det är inte så att spelarna förväntas sitta med varsin dator och slå tärningar över nätet, samtidigt som man använder avancerade funktioner som fått programmerare att slita sitt hår i stycker flera gånger om innan de färdigställt funktionerna. Det är ju bara spelledaren under spelets gång som "behöver" sitta med datorn, och denne behöver bara kunna läsa och eventuellt trycka på några knappar...
- De kommer kunna fortsätta "leva på Bonner och Tapia" eftersom de fortfarande anlitar Bonner och Tapia. Får jag min vilja igenom med POD så ska man också kunna få dem i gammalt gott slag.