Nekromanti Riots bomb

rjonas

Hero
Du har nog rätt. Men om det är så att affärsmodellen fortsättningsvis bygger på att man ska motarbeta kunderna är det inte risk för att det uppstår en schism med kunderna då? :gremcrazy:

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Seminariet - 的 Filmklipp!

Ymir said:
Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.
Hur då? Själv känner jag att det här tvärtom är en barriär som hindrar nya spelare från att upptäcka hobbyn.

Arfert

Facit

Dimfrost said:
Ymir said:
Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.
Hur då? Själv känner jag att det här tvärtom är en barriär som hindrar nya spelare från att upptäcka hobbyn.
Ja, det var också en grej jag tänkte på... hur ska de rekrytera nya? Genom sitt boardgame? Annonskampanjer? De kommer ju inte synas i hyllan på SF-bok till exempel.

Botulf

Hero

Angry Video Game Nerd tycker jag sätter huvudet på spiken i sådana här sammanhang: att en dålig idé är alltid en dålig idé hur man än ville hypa den i strålglansen av progressismens lysande gloria. Det är en sanning från Angry Video Game Nerd
http://www.youtube.com/watch?v=MYDuy7wM8Gk
Värt att begrunda när dessa hypade konstlagda diskussioner om teknologi vs teknologi-fientlighet dyker upp.

Dilandau

Myrmidon

krank said:
Näe. Mer så att när folket insåg att "jaha, var det inte mer än så?" så började alla applådera... Inte stående, direkt. Mer så att man blivit tränad i att applådera vid vissa signaler i en föreläsning/tal/whatever, och han gav en sådan signal.
(helt ot)
Skoja inte. Fan vad vi är dresserade att applådera artigt. Jag minns när det var det var "nedbemanning" på mitt jobb för ett år sedan. Stort möte, företagsledningen förklarade att jadu vi måste tyvärr skära bort 100 pers. När de snackat klart applåderade folk. Vaffan, liksom?

Dilandau

Myrmidon
Jag har redan präntat ner mina första tankar om "bomben" på min blogg på min blogg, men efter att ha läst den här tråden har jag ... tja, haft lite fler tankar.

För det första så känns kritik av typen "tänk om internet är nere" och "servrar kan krascha" inte direkt relevanta. Vanliga böcker är inte immuna mot missöden; de kan glömmas kvar på gymmet, bli vattenskadade eller ätas upp av hunden. Varje medium har sina fördelar och nackdelar, men alla har de gemensamt att de med lite otur kan sabba ett spelmöte.

För det andra: Tärningar? Tänker sig Riotminds att prenumeranterna ska sitta och använda sajten som tärningsgenerator vid spelbordet? Det känns helt muppigt, speciellt som det presenteras nu, med en stor blaffa över halva skärmen. En liten widget diskret i sidofältet kanske hade kunna motiveras, men detta? Jag är skeptisk.

På ett relaterat spår undrar jag vad det är för sorts "apps" som Riot hade tänkt sälja. Det känns inte som om Trudvang har så komplicerade regler att det krävs en karaktärsskapare eller ... ja jag kan faktiskt inte komma på en enda app som skulle kännas motiverad att betala extra för. Förutom, efter att ha försökt läsa Eldsjäl, möjligtvis en förklara-vad-fasen-äventyret-handlar-om-app.

För det tredje så är det värdelöst att läsa långa texter på dator. Hur man än vrider och vänder på det så sitter man och stirrar in i en lampa, och med tanke på hur mycket text det brukar finnas i RMs produkter så kommer det att bli en jäkla massa stirrande. Jag fruktar, egentligen helt utan belägg, att modulerna kommer att bli ännu längre i digitalt format. Varför hålla tillbaka, det finns ju ingen sidbegränsning? Detta vore troligen fatalt för hela satsningen. I min erfarenhet som webbredaktör och bloggare så vill surfare inte läsa långa texter. De vill ha kortare, mer kärnfulla, texter än om de hade läst på papper.

På plussidan blir det ju lättare för RM att korra sina texter i efterhand. För deras texter behöver verkligen korras och korras igen.

Okej, för det fjärde så tror jag, till skillnad från många, att RMs initiativ kan vara bra för hobbyn och locka in fler spelare. Tänk efter, hur många potentiella nyförvärv exponeras egentligen av för bokryggarna på SF-bokhandeln och andra specialbutiker? Inte många. Internet medför en enorm potential att nå ut till folk, word-of-mouth gånger tusen. Det är ganska lätt att skicka ett IM med en länk till en polare, "Kolla in det här".

Visserligen kan denna potential helt gå upp intet, i synnerhet om ALLT material på sajten är inlåst. Jag hoppas vid alla gudar att RM kommer lägga upp "quick start rules" och liknande för fri nedladdning. Saker som går att använda och spela, och som inte bara är reklam för abonnemanget.

Slutligen så tror jag inte att digitalt är framtiden. Inte bara digitalt. Papper kommer att leva kvar så länge vi har skogar att skövla. I Riotminds fall tror inte att de kommer att klara sig utan någon form av pappersnärvaro. Enkla, billiga grundregler till exempel.

OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.

En sån grej skulle jag betala för, någonting som inte bara är papper portat till nätet.

Foggmock

Myrmidon

Just korrningen var en sak som Magnus tog upp på sin presentation. Jag (som korrat texter åt Riot innan) hittade omedelbums 3-4 korrfel i regelhäftet till deras brädspel när jag bara casualbläddrade, så jag vet hur det är.

Jag är mitt i matlagningen men förhoppningsvis kan jag komma med lite egna infallsvinklar senare.

Arfert

Facit
Magnus Edlund said:
OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.

En sån grej skulle jag betala för, någonting som inte bara är papper portat till nätet.
Som FantasyGrounds som jag tagit upp tidigare... det har liknade funktioner. Fast jag vill ha nåt ännu bättre och snyggare. FG är ju tänkt för distansspel, inte när man sitter runt ett spelbord.

CapnZapp

Myrmidon
Magnus Edlund said:

Korspostar från Mutantforumet:

Att BARA gå över från tryck till elektroner, och att göra det BARA för att jaga pengar... det är det som jag tror minst på.

Att gå över till digitalt i sig behöver alltså inte misslyckas men det gäller att utveckla ett mervärde; alltså att besvara frågan "varför VILL jag köpa detta och inte bara få det som en gammeldags tryckt bok".

Svaret "därför att vi inte säljer pappersböcker" är otillfredsställande.

Svaret "för att vi bara erbjuder en prenumerationstjänst som vi dessutom gjort svår att använda off-line" är det verkligt misslyckade svaret.

Däremot - svar som...

..."du får hela vårt monsterkompendium online inklusive en lättanvänd editor för att skapa fler monster..."
..."du får ett interaktivt karaktärsblad direkt i din iPad med fullt stöd för husregler..."
..."digital isometrisk karta med stöd för stridsproceduren samt mötesgenerator för vandrande monster, touch-interaktiv & kopplad till de två ovanstående..."
..."med valfri VR-hjälm och fem-sinnen-ryggradskoppling som finns på marknaden kan du bygga 3D-äventyr åt dina vänner med fullt stöd för procedurell terränggenerering; AI och motivgenerator för SLP-interaktion; och fritt val av instansierat eller globalt spelläge; allt med full röststyrning"

Siffner_UBBT

Veteran
CapnZapp said:
Magnus Edlund said:

Korspostar från Mutantforumet:

Att BARA gå över från tryck till elektroner, och att göra det BARA för att jaga pengar... det är det som jag tror minst på.

Att gå över till digitalt i sig behöver alltså inte misslyckas men det gäller att utveckla ett mervärde; alltså att besvara frågan "varför VILL jag köpa detta och inte bara få det som en gammeldags tryckt bok".

Svaret "därför att vi inte säljer pappersböcker" är otillfredsställande.

Svaret "för att vi bara erbjuder en prenumerationstjänst som vi dessutom gjort svår att använda off-line" är det verkligt misslyckade svaret.

Däremot - svar som...

..."du får hela vårt monsterkompendium online inklusive en lättanvänd editor för att skapa fler monster..."
..."du får ett interaktivt karaktärsblad direkt i din iPad med fullt stöd för husregler..."
..."digital isometrisk karta med stöd för stridsproceduren samt mötesgenerator för vandrande monster, touch-interaktiv & kopplad till de två ovanstående..."
..."med valfri VR-hjälm och fem-sinnen-ryggradskoppling som finns på marknaden kan du bygga 3D-äventyr åt dina vänner med fullt stöd för procedurell terränggenerering; AI och motivgenerator för SLP-interaktion; och fritt val av instansierat eller globalt spelläge; allt med full röststyrning"
Det är så sant :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Magnus Edlund said:
För det första så känns kritik av typen "tänk om internet är nere" och "servrar kan krascha" inte direkt relevanta. Vanliga böcker är inte immuna mot missöden; de kan glömmas kvar på gymmet, bli vattenskadade eller ätas upp av hunden.
Japp, men då kan jag bara skylla på mig själv; en bok kan jag skydda och hålla koll på.

Däremot tycker jag kritik av typen "man betalar för något man sedan inte på minsta vis äger" är MER relevant. Jag är enormt hatisk till hela den "temporära kulturen"; prenumerationstjänster står mig upp i halsen nästan lika mycket som hemsidor som går över till bloggformat utan att ha dagboksliknande information som sin primära grej. Bloggar är värdelösa, för informationen kan inte sorteras på något överskådligt, vettigt sätt. Allt blir temporärt. Det är bara den senaste posten, kanske den här veckans, som blir relevanta. Lite så är det med prenumerationer: Betala för den ögonblickliga upplevelsen snarare än att betala för något konkret jag kan plocka fram om tjugo-trettio år och köra.

Dilandau

Myrmidon
krank said:
Däremot tycker jag kritik av typen "man betalar för något man sedan inte på minsta vis äger" är MER relevant.
Absolut. Det är en extremt relevant fråga. Tyvärr handlar den mer om ideologi än spelbarhet och lär därför hamna i skymundan.

Jag kan acceptera att prenumerera på tilläggstjänster som D&D Insider. Jag behöver egentligen inte prenumerationen, jag kan spela D&D ändå eftersom jag äger böckerna, men karaktärsgeneratorn är bra och uppslagsverket är smidigt att ha tillgängligt. Jag är villig att betala för att använda dem.

Däremot tror jag inte att jag är game att betala för en prenumeration som innebär att jag förlorar möjligheten att spela om jag slutar punga ut. Snacka om att låsa in sig.

Dessutom: Vad händer med de böcker jag köpt via microbetalning? Förlorar jag tillgången till dem om jag slutar prenumerera?

Arfert

Facit
Magnus Edlund said:
Dessutom: Vad händer med de böcker jag köpt via microbetalning? Förlorar jag tillgången till dem om jag slutar prenumerera?
Jag tror det.. lät så i en kommentar på Riotminds forum.. typ "dina böcker finns där när du börjar prenumerera igen" eller nåt i den stilen.

Foggmock

Myrmidon
Okej, efter en natt av hårda HoN-matcher är det dags för mig att säga mitt. Varandes närvarande vid bombsläppet får jag säga att Magnus gjorde ett bra jobb med att presentera hans och Theos vision.

Problemen som jag ser är rätt många. Dels så var visionen inte särskilt extensiv eller ens färdig. Man tog årets kanske bästa tillfälle att nå ut till rollspelare för att säga att man skulle ge upp det tryckta materialet och man passade på att lansera vad man hade tänkt istället. Bra så långt, och jag hade köpt det om man hade tänkt att sjösätta projektet om, säg, ett år. Nu har istället Magnus sagt att de jobbar på Götter 2.0 och att det kommer släppas i år, och eftersom det inte ska tryckas så blir följden att det kommer på deras onlineplattform, och alltså kommer vi få se onlineplattformen innan nyår. Jag tror inte att Riot kommer att klara av att få till det tillräckligt bra även om det dröjer till julhandeln med ett släpp. Att produkten antagligen kommer sjösättas för snabbt samverkar med nedanstående problem.

Nästa problem jag ser är Riots historia. De har visat om och om igen att de är ena fantastiska inspiratörer. Detta ska de ha all eloge i världen för och jag förstår verkligen de som fortfarande lirar i Trudvang - världen har helt sinnessjuk appeal och det finns massvis med sätt att spela på. De är duktiga på att komma på idéer, men ganska dåliga på att genomföra dem. Idealiskt hade de tagit hjälp av någon för att presentera deras idéer på ett bra sätt, men nu har de kört på näst bästa: Eldsjälar som gör så gott de kan, trots att de ibland får utstå hätsk kritik. De har inbilskt jobbat vidare och ta mig fan om de inte faktisk helt skiter i vad rollspelseliten tycker - om de brydde sig hade de ändrat sitt förhållningssätt för länge sen. Istället producerar de saker för de närmast sörjande - folk som är sålda på Riots prylar är i regel väldigt lojala. Således kommer deras vision om ett organiskt växande spel som förbättras av fanbasen inte att realiseras: de som har färdigheten är inte intresserade och de som redan är där gillar ju det de läser.

Kontakten med omvärlden är nästa problem som jag vill adressera. Magnus sade att han trodde att de var först i världen med något liknande och nämnde inte ens D&D Insider. Världens största rollspel, och Riot nästan kopierar dem - utan att veta om det. Deras regler är gammeldags och klunkiga och deras brädspel är en rätt tråkig sörja av Talisman och Drakborgen där man mest slår lite tärning och ser vad som händer snarare än njuter av en bländande spelmekanik. När Magnus säger att han tycker att spelet är roligt så tror jag honom, och inte bara för att han har konstruerat det. Jag kan definitivt se appealen i att traska runt, spana på kort, upptäcka hemligheter i Vildhjarta (sjukt ägigt äventyr för övrigt) och mer ha en mysig stund snarare än en tävling. Riots regler ser ut som de gör för att Riot inte har sett så mycket mer och är nöjda med vad de har. Själv (försöker inte upphöja mig eller något, bara förklara skillnaden i smak) har jag dels spelat för mycket brädspel för att tycka Risk är bra, dels spelat för mycket rollspel för att ens gilla reglerna i Mutant: UA särskilt mycket, och jag tycker de är bättre än Riots BRP-variant. Således tror jag att Riot har för dålig koll på den här typen av onlinetjänster för att lyckas sno det bästa och skala bort det sämsta och få till en genuint bra produkt. Det nämndes att "nån måste vara först och Riot kommer åka på alla pitfalls" och jag tror definitivt att det kan vara en korrekt analys. Jag är samtidigt övertygad om att ifall Järnringen hade varit först hade de åkt på färre antal och/eller mindre omfattande pitfalls. Riots tendens att uppfinna hjulet både en och två gånger istället för att "hänga med" i utvecklingen har lett dem till många förhastade designbeslut och jag tror att de kommer vara sin vana trogen - deras idéer och regelförslag behöver revideras och skrivas om tre gånger innan de blir genuint bra, och de verkar genomgående ha en attityd av "vi vill ungefär det här, om vi gör som vår absolut första idé så uppfyller det någorlunda, nu kör vi på det!" istället för genomtänkta designmål bakom varje regelmoment och hur det är tänkt att de ska passa samman. Att sitta på sin kammare och jobba själv är liksom all well and fine, men om man plötsligt säger "vi har uppfunnit ett hjul med ekrar, hjulen gjorda av plankor är för evigt borta!" medans resten av världen glider runt på däck med metalldubbar mot eventuell halka så spelar det ingen roll om man är "ren" i både sin analys och sitt genomförande, ingen kommer att bry sig. Samtidigt: Så mycket som jag skulle vilja ha ett nytänkande, fräscht DoD med all Riots inspiration och häftiga platser så jag kunde spela lite schysst vikingafantasy utan att tyngas ner av ett BRP-derivat så skulle en sån riktning bara innebära att spelet nischas åt ett annat håll snarare än att det släpper in fler till bordet. Somliga vill faktiskt ha sitt spel väldigt, som vi säger, "trad".

En sak har de iallafall snappat upp - like it or not, prenumerationstjänster och micropayments är framtiden om man vill vara i big business. Jag tror dock inte att det är rätt väg för något så icke-mainstream som rollspel, och det är nästa problem. Riots böcker är bland de vackraste och mest inspirerande saker jag äger (etta är antagligen Bergtingoriginalen jag samlat på mig under åren men intresset för dem väcktes ju genom Riots böcker). Folk vill ha rollspel på böcker - man beställer bevisligen PoD-utgåvor av saker man redan äger eller kan få tag på gratis i exempelvis .pdf-format. Betalningsviljan hos de närmast sörjande, som i sitt rollspelsliv bara upplevt Riots produkter och tycker att de är binas knän kommer antagligen att vara rätt hög, men hos alla andra kommer den vara extremt låg. Deras böcker säljer alltid strayexemplar även till de som inte gillar det, men en pay-to-playfunktion som dessutom, om jag får rätt i mina farhågor, inte kommer vara särskilt bra, kommer alienera dessa människor ytterligare och kanske piratar de istället hem materialet för att få en chans att klanka ner på det.

För att avsluta på en positiv not tänkte jag lista ett par saker jag tror kommer vara helt kritiska för att projektet ska lyckas:

1. Riotminds måste se till att deras tjänst är värd pengarna. Detta innebär att de behöver hålla ett väldigt lågt pris generellt. Om de däremot genomför nedanstående kan de kanske komma undan med ett något högre pris.

2. Riotminds måste identifiera en massiv mängd features som är till stöd för deras produkter och se till att de finns implementerade vid launch.

3. Riotminds måste se till att de har något som låter dem konkurrera med gratis. Filmindustrin och musikindustrin verkar väldigt ofta tro att det är omöjligt, men ett besök hemma hos Krille visar att det finns saker de kan använda - flådiga DVD-boxar med figurer, glossiga booklets och snygga omslag slår en .avi-fil när det kommer till filmsamling. Exakt vad detta ska bestå av är svårt att förutspå men jag tror nog att de måste släppa det som visades på presentationen (vit text på svart bakgrund, väldigt lite grafisk formgivning för varje artikel förutom sidans layout) och istället anamma e-boks/pdf-försäljningstanken och dels producera snyggt formgivna pdf:er som är till salu men samtidigt ha allt material tillgängligt i enklare textformat, och med en schysst sökmotor.

4. De måste få med sig fansen och kanske våga släppa kontrollen över sitt material. Redaktionsbedömning och uppläggning av fanskapat material är inte rätt väg att gå, och redan på presentationen sade ju någon att det vore bättre om alla fick lägga upp vad de ville och att Riot kunde kanon-flagga sånt de gillade. För att snabbt återkoppla till nummer tre, exempelvis låta fans på sidan som äger en viss enhet (bok, äventyr, whatever) gå ihop i grupp och samfinansiera en printrun av just den enheten - saker skulle aldrig mer behöva bli OOP och man skulle kunna anpassa printrunsen till efterfrågan. Tio Vildhjarta kanske kan skickas på digitaltryck medans man lyckas skrapa ihop 200 köpare av nya Götterboken och det kan då bli möjlighet med ordentligt offsettryck och hårdinbundna böcker.

5. Som en sista not måste de få låta Trudvang bli en interaktiv kampanjvärld. En inrapporteringsfunktion skulle kunna vara en av alla features. Om man sen låter först till kvarn avgöra eller samlar ett genomsnitt ("75% av alla spelgrupper slår ihjäl smeden i byn Vattnafjollkull för att han är ett as, från och med nu när folk kommer till Vattnafjollkull står byn utan smed och hans familj går på gatan") spelar nog inte så stor roll. En wikifunktion med viss moderering där spelgrupper kan lägga upp resultatet av sina äventyr och låta andra ta del av vad som hänt tror jag kan vara en viktig punkt för att få folk att förnya sina prenumerationer, och tänk så mycket kreativ energi som skulle komma till utlopp.

Det finns säkert fler saker som jag glömt att ta upp, men nu är jag väldigt trött och detta är redan väldigt långt.

Bunny

Crazy like a fool

Arfert said:
Dimfrost said:
Ymir said:
Ja, det var också en grej jag tänkte på... hur ska de rekrytera nya? Genom sitt boardgame? Annonskampanjer? De kommer ju inte synas i hyllan på SF-bok till exempel.
Deras analys var att kidsen av idag inte längre tar sig sträckan till en butik - vad de testar på är vad de har tillgång till på internet, därför är böcker ute.

Som en allmän kommentar:
Vi wrnu:are är definitivt inte målgruppen för detta, och egentligen inte trogna veteran-DoD:are heller. Riotminds målsättning är, lite krasst, här liksom i alla andra marknadsföringsval att rikta sig mot gruppen "nya rollspelare". Det är således analysen av dem som vägleder dem. Därav internet.

Arfert

Facit

Förvisso kan de ha en viss poäng där.. men frågan är ändå: Hur rekrytera nya? Bara för att man finns på Internet betyder det inte att nån bryr sig. Det kräver en hel del marknadsföring. Mer än att sälja via rollspelsbutiker till en redan etablerad målgrupp.

!Paxen

Swashbuckler

Bearnie said:
Som en allmän kommentar:
Vi wrnu:are är definitivt inte målgruppen för detta, och egentligen inte trogna veteran-DoD:are heller. Riotminds målsättning är, lite krasst, här liksom i alla andra marknadsföringsval att rikta sig mot gruppen "nya rollspelare". Det är således analysen av dem som vägleder dem. Därav internet.
Problemet är ju att dom tar bort böckerna helt och hållet, istället för att försöka locka nya grupper genom att göra böckerna tillgängliga digitalt samtidigt som dom har det irl.

Kommer dom locka in nya grupper? Kanske.. Kommer dom att tjäna in mer pengar? Visst, det tror jag.. Kommer det bli fler som spelar Riots spel? Det tror jag inte.

Bunny

Crazy like a fool

Arfert said:
Förvisso kan de ha en viss poäng där.. men frågan är ändå: Hur rekrytera nya? Bara för att man finns på Internet betyder det inte att nån bryr sig. Det kräver en hel del marknadsföring. Mer än att sälja via rollspelsbutiker till en redan etablerad målgrupp.
Ja, när det kommer till resurser så är det väl enbart Riotminds bland svenska speltillverkare som över huvud taget har den finansiella västen och rätt sorts know-how att sjösätta något sådant här. Med tanke på Theo och kopplingen Riot-Paradox. De har nog sina kanaler.

Jag skulle vara betydligt mer skeptisk om det var Kim Vässmar som stod och presenterade den här idén. Inget ont om honom, men Visby är inte Los Angeles.

Bunny

Crazy like a fool

Paxen said:
Problemet är ju att dom tar bort böckerna helt och hållet, istället för att försöka locka nya grupper genom att göra böckerna tillgängliga digitalt samtidigt som dom har det irl.

Kommer dom locka in nya grupper? Kanske.. Kommer dom att tjäna in mer pengar? Visst, det tror jag.. Kommer det bli fler som spelar Riots spel? Det tror jag inte.
Sedan Riot skaffade sig DoD-licensen har de väl "betett sig som as" mot spelets gamla kundkrets flera gånger om. Levels, ny "fornnordisk" spelvärld, repaketering. Nä, de har tvärt om visat sig kapabla att skaffa sig nya kundkretsar. Som de sedan kan "svika".

Dessutom lanserades detta som ett "test" (vilket inte riktigt framgick i min nyhet) - om det går vägen, ja då satsar de fullt på v. 2.0, om det inte gör det, ja då får de hitta alternativa sätt. Inte för att jag egentligen tror att de kommer gå tillbaka till att publicera böcker igen, men men.

Arfert

Facit

Bearnie said:
Arfert said:
Ja, när det kommer till resurser så är det väl enbart Riotminds bland svenska speltillverkare som över huvud taget har den finansiella västen och rätt sorts know-how att sjösätta något sådant här. Med tanke på Theo och kopplingen Riot-Paradox. De har nog sina kanaler.

Jag skulle vara betydligt mer skeptisk om det var Kim Vässmar som stod och presenterade den här idén. Inget ont om honom, men Visby är inte Los Angeles.
Tror du Fredrik skulle slänga in pengar i det här? Kanske, vem vet...

Hursomhelst ser det inte ut som något proffs på interaktiv gränsnittsdesgin har varit inblandad ännu, i alla fall när man ser skärmdumparna.