Hur då? Själv känner jag att det här tvärtom är en barriär som hindrar nya spelare från att upptäcka hobbyn.Ymir said:Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.
Ja, det var också en grej jag tänkte på... hur ska de rekrytera nya? Genom sitt boardgame? Annonskampanjer? De kommer ju inte synas i hyllan på SF-bok till exempel.Dimfrost said:Hur då? Själv känner jag att det här tvärtom är en barriär som hindrar nya spelare från att upptäcka hobbyn.Ymir said:Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.
(helt ot)krank said:Näe. Mer så att när folket insåg att "jaha, var det inte mer än så?" så började alla applådera... Inte stående, direkt. Mer så att man blivit tränad i att applådera vid vissa signaler i en föreläsning/tal/whatever, och han gav en sådan signal.
Som FantasyGrounds som jag tagit upp tidigare... det har liknade funktioner. Fast jag vill ha nåt ännu bättre och snyggare. FG är ju tänkt för distansspel, inte när man sitter runt ett spelbord.Magnus Edlund said:OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.
En sån grej skulle jag betala för, någonting som inte bara är papper portat till nätet.
Korspostar från Mutantforumet:Magnus Edlund said:OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.
En sån grej skulle jag betala för, någonting som inte bara är papper portat till nätet.
Det är så santCapnZapp said:Korspostar från Mutantforumet:Magnus Edlund said:OM de kör bara digitalt måste, som många redan påpekat, det digitala vara bättre än pappersversionen. En html-sida med hyperlänkad världbeskrivning räcker inte. En karaktärsgenerator som genererar ett fint utskriftsvänligt rollformulär räcker inte. Då skulle jag hellre se ett digitalt och interaktivt rollformulär. Ett formulär där man kan klicka på en färdighet och få upp all information om den, eller klicka på ett vapen och få en attack framslagen med skada, magiska effekter och tärningsresultat uträknat och färdigt. Tänk dig att ha ett sådant formulär på, säg, sin ipod. Dutta på en besvärjelse och programmet räknar ut hur bra du lyckas, hur mycket skada du ger och allt annat du behöver veta.
Att BARA gå över från tryck till elektroner, och att göra det BARA för att jaga pengar... det är det som jag tror minst på.
Att gå över till digitalt i sig behöver alltså inte misslyckas men det gäller att utveckla ett mervärde; alltså att besvara frågan "varför VILL jag köpa detta och inte bara få det som en gammeldags tryckt bok".
Svaret "därför att vi inte säljer pappersböcker" är otillfredsställande.
Svaret "för att vi bara erbjuder en prenumerationstjänst som vi dessutom gjort svår att använda off-line" är det verkligt misslyckade svaret.
Däremot - svar som...
..."du får hela vårt monsterkompendium online inklusive en lättanvänd editor för att skapa fler monster..."
..."du får ett interaktivt karaktärsblad direkt i din iPad med fullt stöd för husregler..."
..."digital isometrisk karta med stöd för stridsproceduren samt mötesgenerator för vandrande monster, touch-interaktiv & kopplad till de två ovanstående..."
..."med valfri VR-hjälm och fem-sinnen-ryggradskoppling som finns på marknaden kan du bygga 3D-äventyr åt dina vänner med fullt stöd för procedurell terränggenerering; AI och motivgenerator för SLP-interaktion; och fritt val av instansierat eller globalt spelläge; allt med full röststyrning"
Japp, men då kan jag bara skylla på mig själv; en bok kan jag skydda och hålla koll på.Magnus Edlund said:För det första så känns kritik av typen "tänk om internet är nere" och "servrar kan krascha" inte direkt relevanta. Vanliga böcker är inte immuna mot missöden; de kan glömmas kvar på gymmet, bli vattenskadade eller ätas upp av hunden.
Absolut. Det är en extremt relevant fråga. Tyvärr handlar den mer om ideologi än spelbarhet och lär därför hamna i skymundan.krank said:Däremot tycker jag kritik av typen "man betalar för något man sedan inte på minsta vis äger" är MER relevant.
Jag tror det.. lät så i en kommentar på Riotminds forum.. typ "dina böcker finns där när du börjar prenumerera igen" eller nåt i den stilen.Magnus Edlund said:Dessutom: Vad händer med de böcker jag köpt via microbetalning? Förlorar jag tillgången till dem om jag slutar prenumerera?
Deras analys var att kidsen av idag inte längre tar sig sträckan till en butik - vad de testar på är vad de har tillgång till på internet, därför är böcker ute.Arfert said:Ja, det var också en grej jag tänkte på... hur ska de rekrytera nya? Genom sitt boardgame? Annonskampanjer? De kommer ju inte synas i hyllan på SF-bok till exempel.Dimfrost said:Hur då? Själv känner jag att det här tvärtom är en barriär som hindrar nya spelare från att upptäcka hobbyn.Ymir said:Avsikten med det hela är ju god liksom, och förhoppningsvis kan det locka nya spelare till hobbyn vilket vi alla vill ska ske, så även jag som bashat Riotminds hur mycket som helst tyckte de var värda en liten applåd här.
Problemet är ju att dom tar bort böckerna helt och hållet, istället för att försöka locka nya grupper genom att göra böckerna tillgängliga digitalt samtidigt som dom har det irl.Bearnie said:Som en allmän kommentar:
Vi wrnu:are är definitivt inte målgruppen för detta, och egentligen inte trogna veteran-DoD:are heller. Riotminds målsättning är, lite krasst, här liksom i alla andra marknadsföringsval att rikta sig mot gruppen "nya rollspelare". Det är således analysen av dem som vägleder dem. Därav internet.
Ja, när det kommer till resurser så är det väl enbart Riotminds bland svenska speltillverkare som över huvud taget har den finansiella västen och rätt sorts know-how att sjösätta något sådant här. Med tanke på Theo och kopplingen Riot-Paradox. De har nog sina kanaler.Arfert said:Förvisso kan de ha en viss poäng där.. men frågan är ändå: Hur rekrytera nya? Bara för att man finns på Internet betyder det inte att nån bryr sig. Det kräver en hel del marknadsföring. Mer än att sälja via rollspelsbutiker till en redan etablerad målgrupp.
Sedan Riot skaffade sig DoD-licensen har de väl "betett sig som as" mot spelets gamla kundkrets flera gånger om. Levels, ny "fornnordisk" spelvärld, repaketering. Nä, de har tvärt om visat sig kapabla att skaffa sig nya kundkretsar. Som de sedan kan "svika".Paxen said:Problemet är ju att dom tar bort böckerna helt och hållet, istället för att försöka locka nya grupper genom att göra böckerna tillgängliga digitalt samtidigt som dom har det irl.
Kommer dom locka in nya grupper? Kanske.. Kommer dom att tjäna in mer pengar? Visst, det tror jag.. Kommer det bli fler som spelar Riots spel? Det tror jag inte.
Tror du Fredrik skulle slänga in pengar i det här? Kanske, vem vet...Bearnie said:Ja, när det kommer till resurser så är det väl enbart Riotminds bland svenska speltillverkare som över huvud taget har den finansiella västen och rätt sorts know-how att sjösätta något sådant här. Med tanke på Theo och kopplingen Riot-Paradox. De har nog sina kanaler.Arfert said:Förvisso kan de ha en viss poäng där.. men frågan är ändå: Hur rekrytera nya? Bara för att man finns på Internet betyder det inte att nån bryr sig. Det kräver en hel del marknadsföring. Mer än att sälja via rollspelsbutiker till en redan etablerad målgrupp.
Jag skulle vara betydligt mer skeptisk om det var Kim Vässmar som stod och presenterade den här idén. Inget ont om honom, men Visby är inte Los Angeles.