"kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat".... det vet jag inte. Snarare kommer en del rollspel vara digitala, en del inte, och en del både och. Ska de vara digitala måste de erbjuda ett mervärde mot bokvarianten.RipperDoc said:Jag är inte konservativ. Jag är övertygad om att rollspel kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat. Frågorna är förstås: "är nu rätt tidpunkt?" och "har Riotminds vad som krävs för att göra det?". Jag är tveksam till båda svaren.
Samtidigt måste någon gå först. De som går först kommer sannolikt inte vara de framgångsrika, men någon måste göra misstagen som andra kan lära av. Nyckelfaktorn för att rollspel ska funka digitalt tror jag är användarvänligheten samt att man utnyttjar det digitala mediet (inte bara för över text från ett medium till ett annat). Det kräver helt nya kompetenser som ett rollspelsförlag normalt inte har. D.v.s. istället för bara författare krävs folk som kan interaktiv media och programmering. Å andra sidan dräller det av unga som gått diverse "flumskolor" som lär ut precis sånt, så det är inte en omöjlighet.
Det finns dock extremt mycket att lära av den pågående eBook-trenden med iPad i spetsen. De vanliga bokförlagen sitter i exakt samma sits. De kommer behöva brottas med problemen hur man utnyttjar det digitala mediet och hur man prissätter. Men då ska vi komma ihåg att rollspelsböcker redan är något betydligt mer interaktivt än en roman - jag menar, något så enkelt som en regelbok med hyperlänkar, så man slipper bläddra så förbannat
Jag tror på iPad-rollspel (eller valfri annan platta efter smak. Speciellt för små, korta spel a la My life with Master.
Sen kan feta spel, som D&D4, som ständigt uppdateras, men inte egentligen kräver att man LÄSER allting, lämpa sig för att uppdateringar sker digitalt. Som en digital databas. Men där tror jag grundregler ändå kommmer komma ut i bokform ganska länge.
Men i så fall måste spelen skrivas för den nya plattformen, tror inte det funkar att bara ta ett befintligt bokrollspel, och sedan flytta det till laptop-skärmen.
...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare?
För att de inte bara vill ha effektiva sökfunktioner, de vill ha nåt inspirerande att bläddra i!