Nekromanti Riots bomb

Arfert

Facit
RipperDoc said:
Jag är inte konservativ. Jag är övertygad om att rollspel kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat. Frågorna är förstås: "är nu rätt tidpunkt?" och "har Riotminds vad som krävs för att göra det?". Jag är tveksam till båda svaren.

Samtidigt måste någon gå först. De som går först kommer sannolikt inte vara de framgångsrika, men någon måste göra misstagen som andra kan lära av. Nyckelfaktorn för att rollspel ska funka digitalt tror jag är användarvänligheten samt att man utnyttjar det digitala mediet (inte bara för över text från ett medium till ett annat). Det kräver helt nya kompetenser som ett rollspelsförlag normalt inte har. D.v.s. istället för bara författare krävs folk som kan interaktiv media och programmering. Å andra sidan dräller det av unga som gått diverse "flumskolor" som lär ut precis sånt, så det är inte en omöjlighet.

Det finns dock extremt mycket att lära av den pågående eBook-trenden med iPad i spetsen. De vanliga bokförlagen sitter i exakt samma sits. De kommer behöva brottas med problemen hur man utnyttjar det digitala mediet och hur man prissätter. Men då ska vi komma ihåg att rollspelsböcker redan är något betydligt mer interaktivt än en roman - jag menar, något så enkelt som en regelbok med hyperlänkar, så man slipper bläddra så förbannat :gremsmile:
"kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat".... det vet jag inte. Snarare kommer en del rollspel vara digitala, en del inte, och en del både och. Ska de vara digitala måste de erbjuda ett mervärde mot bokvarianten.

Jag tror på iPad-rollspel (eller valfri annan platta efter smak. Speciellt för små, korta spel a la My life with Master.

Sen kan feta spel, som D&D4, som ständigt uppdateras, men inte egentligen kräver att man LÄSER allting, lämpa sig för att uppdateringar sker digitalt. Som en digital databas. Men där tror jag grundregler ändå kommmer komma ut i bokform ganska länge.

Men i så fall måste spelen skrivas för den nya plattformen, tror inte det funkar att bara ta ett befintligt bokrollspel, och sedan flytta det till laptop-skärmen.

...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare?

För att de inte bara vill ha effektiva sökfunktioner, de vill ha nåt inspirerande att bläddra i!

Botulf

Hero
Arfert said:
...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare?

För att de inte bara vill ha effektiva sökfunktioner, de vill ha nåt inspirerande att bläddra i!
Kan bara hålla med om detta. Sedan när blev bokhandlarna tomma? Har folk slutat spela schack och poker för att detta även gör att göra online idag? Svaret är givetvis nej. Jag avskyr dessa argument om "konservatism/traditionalism" för det är i grund och botten inte för att vara hippa och inne RM gör detta utan som ekonomisk lösning(sedan att något är "nytt" betyder inte att det är bra vilket vem som helst förstår), inget annat. Och ja företag måste tänka ekonomiskt men här tycker jag man gått på tok för långt och antingen kunde svalt stotlheten och gjort produkter tillgängligt via lulu-tryck och pdf eller lagt ned alltihop och låta Drakar och Demoner få leva vidare utan respirator i form av labtop, abonemang och uppkoppling.

Och om det nu är problematiskt med fortsatt utgivning i den vanliga formen så finns det ju andra alternativ också. Det kryllar ju av självpublicerade lulu-tryck spel och böcker på e-bok så vad är problemet? Varför inte print-on-demand? Om man i alla fall hade anständigheten att göra det möjligt att faktiskt kunna köpa och ladda ned pdf:er, som man också faktiskt kan skriva ut, så hade det för mig i alla fall kunnat vara en nödlösning.

Arfert

Facit
jag gissar att Riotminds lite har målat in sig själva i ett hörn med sina för Sverige höga produktionskostnader... dyra boxar, dyra illustratörer, fyrfärg rak igenom osv... de vill nog inte backa till svartvitt och billigare produktion. deras glassigare production-values har ju varit, utöver varumärket Drakar och Demoner, som särskiljt dem från andra svenska fantasyrollspel. Även om jag inte är nån Eon-spelare så kan jag till exempel inte säga att innehållet i Riotminds böcker är bättre än det Neogames presterar. Skillanden är att Riotminds grejer har vart snyggare.

Digitala rollspel kommer slå igenom när de är BÄTTRE än tryckta. Erbjuder konsumenten en bättre helhetsupplevelse. Så enkelt är det.

Storuggla

Champion
Jag är... skeptisk. Jag utgår från att Riotminds har tänk över saken väl och länge och att de anser att det kommer fungera - och jag har inte tillgång till deras kunskap eller resonemang varvid jag enbart spekulerar när jag gissar mig fram i hur det ska gå till och är tänkt och faktiskt funderar. Jag har dock två frågetecken.

1. Internet går ner. Det händer allt som oftast. Mitt i spelmötet. Plötsligt kommer du inte åt de där tabellerna eller regeln för att baka bröd. I ett mobilt bredband, säg via iPhone eller så, är det fint att ha en slimmad och grafiskt lättuggad sida så det går snabbat att ladda.

2. En fysiskt bok finns kvar i hyllan efter att förlaget lagt ner eller konkursat (nu säger jag inte att detta kommer ske men rent teoretiskt) - vad händer med siten och dess innehåll? Kaputt? Inga mer spel och regler?

3. Okej jag ljög, jag hade en fråga till - ser sidorna ut som de kan skrivas ut för er? Många verkar tycka att det handlar om pdfer, jag tycker det mer ser ut som vanliga websidor som knappast gör sig för utskrift via.... word eller något?

Storuggla, Norm McDonald får inga bra jobb

Arfert

Facit
Storuggla said:
3. Okej jag ljög, jag hade en fråga till - ser sidorna ut som de kan skrivas ut för er? Många verkar tycka att det handlar om pdfer, jag tycker det mer ser ut som vanliga websidor som knappast gör sig för utskrift via.... word eller något?
Nej, de ser inte speciellt utskriftsvänliga ut. Neg text på svart bakgrund? Inte alls skulle jag snarare säga. Frågan är om det ens går att copy/paste från dem till ett vanligt textdokument. Nån som vet?

Storuggla

Champion
"Frågan är om det ens går att copy/paste från dem till ett vanligt textdokument. Nån som vet?"

Tja... om det är en helt vanlig html-sida med vit text och svart bakgrund är det ju bara att copy/paste, markera allt och sedan ändra teckenfärg (funkar för mig iaf).
Om det är ett "script" som kidsen pratar om nuförtiden eller har något ovan så man inte kan markera och därmed inte kopiera... då blir det svårare än vad jag skulle orka med.

Storuggla, vem springer i skogen

Arfert

Facit
Att klippa och klistra 300 sidor regler (eller vad det kan handla om i trudvang) enbart för att ha dem i ett format man orkar läsa, går bort.

hakanlo

Hero
Jag ÄR konservativ, iallafall i avseendet rollspel. Är en sporadisk spelares, som nog skulle ha svårt att ta till mig något radikalt nytt. Av det skälet har jag lite svårt att tro att detta är något för mig. Hoppas ni andra är lite mer lättrörliga...

Ändå tycker jag det låter ganska intressant med rollspel i e-bok-format, och en och annan app eller webbstöd vore bra. Däremot, att ta perodiskt betalt på nätet för tillgång till onlinematerial. Hmm. Famous last words...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Hakanlo said:
Däremot, att ta perodiskt betalt på nätet för tillgång till onlinematerial. Hmm. Famous last words...
Ja, Wizards verkar ju stå på ruinens brant. Paizo också.
:gremwhistle:

Craygh

Swordsman
.....

Det är helvetes så mycket mer praktiskt att ha en bok att ta med sig till stugan än en trög laptop.

Arfert

Facit
Vitulv said:
Hakanlo said:
Däremot, att ta perodiskt betalt på nätet för tillgång till onlinematerial. Hmm. Famous last words...
Ja, Wizards verkar ju stå på ruinens brant. Paizo också.
:gremwhistle:
De säljer böcker. Wizards plockar ju inte bort böckerna, internettjänsten STÖDER ju enbart bokrollspelet. Och Paizo har väl ingen onlinetjänst vad jag vet? Inte "nu dumpar vi allt tryckt och spelar bara på dator"-tjänst? Som dessutom kräver att man är online...

Misstänker att du kanske missuppfattat Riots satsning, det är alltså mer en tjänst i stil med FantasyGrounds (om man får tro skärmdumparna på deras hemsida) än e-böcker. Texten ser t.ex. ut att vara vit text mot svart botten, som på en hemsida ungefär. Och inte speciellt läsbar.

Hade det vart en snygg ebok-satsning, och sedan att det skulle se ut mer som böckerna på Ipad hade jag inte vart negativ. Men nu ser det mer ut som en sajt med verktyg.

ripperdoc

Myrmidon
Arfert said:
"kommer behöva gå över till digitala medier som allt annat".... det vet jag inte. Snarare kommer en del rollspel vara digitala, en del inte, och en del både och. Ska de vara digitala måste de erbjuda ett mervärde mot bokvarianten.
Jag pratar förstås inte om totalt svart eller vitt - böcker kommer alltid finnas. Men precis som LP-skivor lär de förr eller senare bli en nisch. Men som jag inledde inlägget - om det är dags just nu är jag helt klart tveksam till. eBook-trenden har precis börjat på allvar och det lär ta tio år (eller mer) innan förändringen är såpass långt gången att digitalt uppfattas som normen.

Arfert said:
Men i så fall måste spelen skrivas för den nya plattformen, tror inte det funkar att bara ta ett befintligt bokrollspel, och sedan flytta det till laptop-skärmen.
Helt rätt, min poäng var att rollspelsförlag kommer behöva leta efter nya kompetenser för att kunna ta hand om den här transformationen. Det är samtidigt en stark möjlighet att förnya branschen och hitta nya kundgrupper (något som vi är ganska dåliga på).

Arfert said:
...som jag skrev tidigare, varför köper folk mer och mer dyra
kokböcker, när det finns sajter som Tasteline, som rimligen är smartare?

För att Tasteline på inget sätt uppfyller alla de behov man har när man vill göra mat. Det betyder INTE att en kokbok är det enda mediet som KAN uppfylla dessa behov. En iPad skulle exempelvis kunna bli en jäkla bra kokbok. Eller snarare - nästa generation av ebook-verktyg, vad det nu blir.

Jag själv uppskattar mycket värdet i tryckta böcker och är skeptisk till om jag personligen kommer vilja ha en helt digital boksamling. Samtidigt räcker det med att titta på hur digitaliseringen totalt transformerat i stort sett alla andra analoga branscher så jag har väldigt svårt att hitta argument - annat än känslomässiga - för varför böcker kommer klara sig. Som sagt - många var de som menade att man kunde bläddra bland LP, att de hade bättre ljud, mer känsla, etc. Det har inte hindrat det från att bli ett nisch-medium för... hrm... excentriker.

CapnZapp

Myrmidon
Jag skulle inte ha något emot ett digitalt bibliotek.

Däremot vill jag inte ha det IDAG - ännu finns inga tillräckligt bra ebokläsare (och IPad räknas inte alls, med vanlig lysskärm)

rjonas

Hero
Arfert said:
rjonas said:
Jag tror nästan att det skulle gå bättre att sälja grundegenskaper som skraplotter och sedan ge ut reglerna gratis.
Tror du är nåt på spåret..
Ja, någonstans måste man ju identifiera sina USP:er och det är ju svårt på en marknad som inte "behöver" några produkter. Vi kan ju spela rollspel utifrån ett flingpaket om vi vill.

Den delade upplevelsen tror jag är viktig. Att man som spelare delar en upplevelse med en massa andra spelare man inte ens träffat. Jag spelade UA mycket för att få bli en del av rörelsen.

Förankring kan också vara viktig. En skraplott med sanktionerade, vattenmärkta, grundegenskaper skulle kunna legitimera din rollperson mer än om du slagit fram de själv ("helt ärligt, jag lovar").

Illustrationerna är givetvis mycket viktiga. Hela det grafiska uttrycket gör ju att du kan uppleva spelet till och med utan att spela det.

Vad har vi mer... Språket förstås... Poängen är att de faktiska key selling points kanske ser helt annorlunda ut när vi inte längre bakbinds av den teknologiska begränsning som en inbunden bok utgör.

Guendolin

Veteran
Drakar och Demoner tycker jag har levt på att det är ett svenskt rollspel som funnits i tryckt form, det var spelets styrka. Att riotminds nu tänker ta bort den fördelen och börja konkurrera mot internets alla gratis alternativ känns som en konstig handling. Är "Drakar och Demoner" varumärket så stark att de tror sig locka nya spelare? Jag tror att nya spelare som letar rollspel på internet kommer se ett rollspel som kostar och flera som inte gör det. Vad komemr de välja?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Seminariet - 的 Filmklipp!

Jag filmade början på seminariet där bomben släpptes. Tyvärr visade det sig att min kamera bara kan filma typ åtta minuter i sträck (trots att minneskortet pallar typ hur mycket som helst), och jag var för puckad för att sätta på den igen och filma vidare, så jag fick inte med några av de bitar som ni förmodligen hade varit mest intresserade av. En kort stund efter att det här klippts av slängde föreläsaren hursomhelst DoD-böckerna i golvet och förklarade lite teatraliskt och uppgivet att 'det här (tryckta böcker), det är slut!'. Sedan följde presentationen av DoDs och Götters nya förpackning, och jag antar att det är det ni velat se egentligen, så jag beklagar att jag inte fick med det. Istället blir klippet mer av en liten betraktelse från Riotminds sida angående spelen de har producerat fram till nu, men det är förhoppningsvis också intressant för någon:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/csrN2XaRXW0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/csrN2XaRXW0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

- Ymir, lär sig till nästa gång

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
Nej, de ser inte speciellt utskriftsvänliga ut. Neg text på svart bakgrund? Inte alls skulle jag snarare säga. Frågan är om det ens går att copy/paste från dem till ett vanligt textdokument. Nån som vet?
Tja; det är ju lätt som en plätt att ha en annan stilmall för utskrift och skärm... Som jag förstått det skulle det här vara tämligen vanlig HTML-kodning, bara lagd bakom ett lösenordssystem.

krank

Går ondskans ärenden
Mina tankar:

Jag är inget Riotmindsfan; de slarvade bort Götter och DoD har aldrig varit min kopp té - plus då att jag inte gillar deras sätt att bygga regler...

Men:

- Micropayments och prenumerationer är tyvärr framtiden. Jag hatar det, men så är det. Jag vill ha konkreta saker att ha kvar i hyllan eller på datorn - vad händer när Riotminds lägger ner helt? Jag ogillar att betala för saker utan att ha dem kvar "resten av mitt liv" så att säga.

- Riotminds verkar inte riktigt vilja släppa sargen. De är djupt totade i boktänket och ett ganska konservativt tänk kring regler etc. En hemsida är inte en bok. Man läser dem inte på samma sätt, man använder dem inte lika. De verkar inte utnyttja hypertextmediets förutsättningar.

- Jag är oerhört skeptisk till den stängda lösningen. Inte ens en wiki att hjälpas åt med. Bara "vi bedömer och lägger kanske upp". Då orkar man inte riktigt skriva ihop saker, känner jag. Lägg upp allt, istället, automatiskt, och "uppgradera" vissa grejer till officiellt material.

- Det talades som hastigast om Print-on-demand. En kompletterande, automatiserad lösning som sammanställer aktuella versioner av artiklar och skickar som PDF till tryckeri vore awesome. POD är framtiden.

St. Brunibald

Veteran
Jag fattar inte vad Riotminds håller på med. De har hela tiden talat för den mysiga lilla spelgruppen med levande ljus, godisskål, filt och boktrave, också ska de helt plötsligt förkasta sin image till fördel för... det här? Ett pay-to-play system där man inte ens får ta del av riktiga produkter utan snarare knappt utskriftsänliga worddokument som ändå inte kommer att kännas äkta och värdefulla trots att man desperat försöker häfta ihop 300 kassa A4-papper i hopp om att de ska kännas som en riktig bok. Mina böcker är min skatt, de har ett stort sentimentalt värde för mig (och de var fan inte billiga heller), och material i form av en hemsida eller fula utskrivna papper kommer aldrig att kunna rivalisera med det. De har verkligen kommit bort sig i och med det här. Om de ser till att man kan få tag på ordentliga böcker via beställning (dyr om den måste, jag köper ändå) så ska jag inte klaga. Men så ser inte fallet ut just nu och jag är djupt besviken.

Usch.

Storuggla

Champion
Re: Seminariet - 的 Filmklipp!

Du som var där, Riotminds hävdar på sitt eget forum att nyheten möttes med stående ovationer, dock i en ironsk halvvolt:
Jag var inte på Gothcon men någon undrade vad som sades där. Enligt Magnus var det stående ovationer en hel del uppmuntrande ord och klappandes i händerna och ett stort intresse... men Magnus överdriver ju alltid :gremwink:
Ni som var där - hur reagerade folk?

Storuggla, min fru säger bara mrrrröp