adrian_of_arcane_lore
Swordsman
Jepp, det problem jag har med många (särskilt äldre, men absolut även vissa moderna) scenarion till Call of Cthulhu (och en del andra spel, exempelvis Vampire: The Masquarade minns jag hade jätteproblem med dessa) är att de har en handling som kan missas. Det är, i min mening, en grundläggande feldesign att skriva ett rollspelsscenario som en berättelse, där spelarna för att lyckas skall upptäcka rätt stycke information, träffa rätt person i rätt situation som säger en viss sak just då, ett klimax som sker på ett visst sätt, utskrivet i sekvens i scenariotexten etc.Många traditionella scenarion är lite för byggda kring att "straffet" bokstavligen är att missa handling
Helt enkelt, det finns redan i äventyret en mer eller mindre färdig berättelse eller historia, den kan missas eller inte missas beroende på vad spelarna gör, vad som blir utfallet av deras tärningsslag etc. Men det är en berättelse skapad av scenarioförfattaren (eller spelledaren) och som bara kan upptäckas av spelarna, berättelsen skapas inte i spelet, som en konsekvens av rollpersonernas handlingar och val i en specifik situation.
Om ett äventyr eller scenario inte har mer att erbjuda än en sekvens av händelser, och inte blir tillfredsställande att spela om denna sekvens inte följs, är det i min mening en grundläggande designbrist.
I kombination med ett spelsystem som lutar sig väldigt tungt mot just tärningsslag och slumpmoment (BRP), så blir det ju ännu värre. Men i grunden ser jag det inte som ett systemfel, utan som både en brist i äventyrsdesign (rollspelsäventyr än inte noveller eller berättelser) och/eller en brist i spelledarkompetens (en SL som förstår hur ett sådant äventyr byggs om till ett fungerande rollspelsäventyr kan göra det enkelt, men för en SL som behöver följa ett manus kan det bli väldigt problematiskt).
Jag har spelat flera Call of Cthulhu äventyr som är skrivna på det sättet, och det har gått jättebra och varit väldigt roligt även om saker som äventyrsskaparen hade tänkt sig skulle hände aldrig hände, eller skedde på ett väldigt annorlunda sätt från det som ansågs vara handlingen. Men jag föredrar att inte behöva köra mina äventyr genom vedflisen innan jag leder dem, helt enkelt för att det kräver mindre arbete av mig som SL.