Faehrengaust
Hero
Njah. Lite OT, men det är faktiskt rätt mycket tur inblandat i kunskapsfärdigheter också. Det finns flera anledningar till det:Om någon har en arkitektur-färdighet i verkligheten så är det sällan tur som avgör ifall man kan identifiera den sortens saker om en byggnad. Har man färdigheten över en viss nivå så förväntas man kunna sånt, som i Delta Green. Om man har den färdigheten och blir jagad av en ormbjörn så kan det avgöras av tur om man hinner snappa upp relevanta detaljer.
Sen kan man avgöra med tur om byggnaden har identifierbara detaljer, men ifall man ska låta spelvärlden avgöras av tärningsslag eller inte är en annan diskussion.
- Man glömmer random saker. I alla fall funkar min hjärna så. Trotts en lång utbildning inom mitt område så har jag vissa luckor som andra med samma utbildning inte har (men de har andra). Det kan vara bara för att jag var lite bakfull på den föreläsningen eller satt och tänkte på nästa rollspelsäventyr. Eller så har jag bara rätt och slätt glömt det.
- Man missförstår random saker. Det kan vara av ovan nämna orsaker eller så råkade man läsa något på ett forum som var felaktigt men som någon argumenterade för på ett övertygande sätt så man trodde på det.
- Vissa random saker har man lärt sig fel för att läraren eller boken man läste hade fel.
- Random kunskap förändras. En hel del av det jag läste på universitetet är föråldrad kunskap, men vilken? Det är säkert flera saker som jag fortfarande tror är rätt som dock har ändrat sig.
- Man snappar upp random saker. Ibland kan man detaljer om saker som ligger långt över ens egentliga kunskapsnivå. Kanske bara för att man råkade sitta bredvid någon på tåget som på ett engagerande sätt berättade om det. Eller så råkade man nyligen läsa en bra artikel om det.
När det kommer till en ruin så kan det finnas 1000 orsaker till att man drar fel slutsatser. De flesta större äldre byggnadsverk har byggts i omgångar med olika arkitektur. Många byggnader är också av en blandtyp. Dessutom är det ju en ruin, dvs sönder vilket gör det än lättare att dra felaktiga slutsatser.
I de flesta lägen så kommer nog inte SL be om ett slag i ett sådant läge. Det är helt enkelt inte tillräckligt intressant och de flesta spelledare är nog bara glada för att de får chansen att berätta mer om världen. Men, nog finns det en turfaktor med i att bedöma dylikt (om det nu inte rör sig om en grundtyp).
Det var som sagt OT, men jag tycker inte det är fel att använda slump för kunskapsfärdigheter... om man orkar. Jag skulle skippa i de flesta fall