Nekromanti Rollspel är skrivna för de som gillar att plugga.

Arfert

Facit
Re: Rollspel är skrivna för ... tilllägg

Nu tycker jag inte att man ska utrota spel med feta regelböcker, för då missar man ju en stor målgrupp, som även egentligen är den ursprungliga målgrupp... vi kan kalla dom "studenter". Som sannolikt fortfarande är en förkrossande majoritet av rollspelarna.

Men för att hitta hitta nya målgrupper, såna som kanske gillar WoW men tyckt att det vart för hög tröskel med text-rollspel, tror jag att det behöver vara mycket mer plug-and-play. Fast sen ska man ju göra intressant och utvecklingsbart så att det inte bara blir ett grottröjar-boardgame a la Heroquest av det.

Arfert

Facit
Re: Rollspel är skrivna för de som gillar att plug

men vad sägs om att säg 20 sidor är regler, och ca 80-100 kampanj? funkar det för dig?

Krille

Super Moderator
Re: Bra påpekande...

Så sant! Dessutom finns det en subkultur bland rollspelare - gamla AD&D-stötar och fans av generiska spel sm GURPS och HERO är ofta medlemmar - för vilka det här skapandet är det riktiga sättet att spela och som fullt ärligt kan säga att de bara inte fattar hur man kan vara så trist att man spelar i "någon annans värld".
Till stor del beror det nog på att den sortens spelande var totalt dominerande under rollspelens barndom, då ett nytt rollspel var två tunna regelhäften (varav en för spelledaren) i en box. Det tog ju som bekant något i stil med fyra år innan det fanns en spelvärld till Drakar&Demoner. På den tiden så hade man i princip två val: spela färdiggjorda äventyr utan någon som helst sammanhang, eller skapa en egen värld, kampanj och egna äventyr. Möjligen kunde de två kombineras genom att man knökade in de färdiga äventyren nånstans i ens egen värld där det passade.

En subskola av dessa var de tidiga skräckspelen, exempelvis Chock/Chill eller Call of Cthulhu, där världen var underförstådd och/eller beskriven i form av en klase monster som hotade att äta upp rollpersonerna.

krank

Går ondskans ärenden

Fast sen ska man ju göra intressant och utvecklingsbart så att det inte bara blir ett grottröjar-boardgame a la Heroquest av det.
Det är det här som är anledningen till att jag inte alltid ser nya spelare i hobbyn som något positivt. Fler grottröjare innebär fler som köper grottröjsprodukter, och ju större del av målgruppen som vill ha grottröjsböcker, desto större blir det utbudet - vanligen på bekostnad av mer "udda" produktioner. Jag har inget som helst intresse av att vi får in fler grottröjare i hobbyn. Jag är inte emot de som finns - de får väl göra som de vill - man jag själv känner inte att jag kommer att vinna något på att aktivt leta efter nya potentiella grottröjare och introducera dem.

Stora delar av MMORPG-generationen lider av det här problemet - de har väldigt underlig uppfattning av vad det innebär att "rollspela", och de överför gärna den uppfattningen även när de sätter sig och ska spela bordsrollspel.

Arfert

Facit

jag har köpt massor med rollspelsböcker bara för att läsa... ... Senast Eon, Trudvang, Oktoberlandet, En Garde!, Noir och Noctum... (fast ibland blir det ju spel av det i alla fall.. ) men så ÄR jag ju en nörd som gillar att läsa. Herregud, när jag började med D&D så gick jag ju på 4-årig teknisk linje på gynmasiet med teleteknisk inriktning! ;-)

Arfert

Facit

funderar ständigt på modeller för att göra ett nybörjarspel som även funkar i längden... och inte känns så låsta som många (inte alla) forge-spel där kampanjerna är för fastlåsta.

vet fanken HUR bara... kanske man ska köra Oktoberlandet-modellen, med bra "romandel" kombinerat med en något mer lättilgänglig översikt av kampanjen + snygga, tajta, regler, kanske 20 sidor max... men i en mer säljande förpackning grafiskt.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Det här är inget problem.

"Jag håller med dig om att My Life With Master är ett fantastiskt spel, men det är det i kraft av att spela roll och beröra snarare än genom att vara kort och sit-and-play."
Men du får det trots att det var ett kort sit-and-play-spel. Tvärtemot vad du befarade här: "Vad jag är rädd för i ditt resonemang är att det ska leda bort från rollspelets förmåga att spela roll: Lätt att plocka upp och köra, men lika lätt att lägga ifrån sig och inte ägna vidare tanke."

/Han som älskar att göra sådana här saker

Rosen

Myrmidon
Lajv?

Inlärningsstilar: Alla lär sig inte på samma sätt. Rollspel är skrivna för vissa grupper av människor. Kan man lära ut på andra sätt? Måste rollspel vara skrivna ens?

Under Sveroks andra batalj om förbundstidningen noterade vi att en majoritet av de sverokare som tyckte att Tove-Sverox var tungrodd och nedlusad med text (och att textmängden i efterföljaren var rätt trevlig och lagom) kom från lajv- och friformsgrupper. Och, omvänt, att de flesta som gillade Tove-Sverox och liknade efterföljaren vid en innehållslös varuhusbroschyr, främst var spelboksköpande bordsrollspelare.

Därav skulle man väl kunna dra en slutsats att lajvare inte gillar att läsa... det finns förvisso gott om exempel på motsatsen, men det är iaf en spelform som man som nybörjare kan ta sig in i med ett ganska modest tuggande av skrivna volymer.

--
Åke

Mattis

Swordsman
Vad är ett rollspel?

Ett rollspel på 32 sidor består antagligen av en ganska enkel spelmekanik med tärningar/kort, en världsbeskrivning och ett introduktionsäventyr. Hur nödvändiga blir sådana rollspel? Hur många varianter på BRP kan det finnas?

Kanske är det en förutsättning för att det ska kunna skrivas nya rollspel att det är lite större till sidomfånget, för det är då man har chansen att skapa något nytt?

Rosen

Myrmidon

Fler grottröjare innebär fler som köper grottröjsprodukter, och ju större del av målgruppen som vill ha grottröjsböcker, desto större blir det utbudet - vanligen på bekostnad av mer "udda" produktioner.

Nu är du där igen... Fråga: Om ett generellt växande utbud är en nackdel för "udda" produktioner, är ett generellt krympande utbud då en fördel för dem?

(Ser att jag glömde 'Desperate Housewives', förresten.)

--
Åke

Krille

Super Moderator
Re: Vad är ett rollspel?

Hur nödvändiga blir sådana rollspel?
Det beror på hur bra de görs. Görs de bra och klarar av sitt jobb så kan de vara nästan hur många som helst.

Hur många varianter på BRP kan det finnas?
Har det med saken att göra? Baron Munchhaussen, My Life With Master, Puppetland med flera verkligt nyskapande och små rollspel är inte BRP-baserade över huvud taget.

Kanske är det en förutsättning för att det ska kunna skrivas nya rollspel att det är lite större till sidomfånget, för det är då man har chansen att skapa något nytt?
Det tror jag faktiskt inte på. Jag tror mer på att avsaknad av något nytt beror mer på inkompetens alternativt stockkonservativitet (finns det ordet?).

Gamla Usagi Yojimbo RPG lyckades klämma in regelmekanik (baserad på Fuzion, inte BRP), sammanfattning av densamma, världsbeskrivning, stats på seriens huvudpersoner, spelledartips, tidslinje, uppslagsdel för japanska termer, personuppslagsdel, två introäventyr, rollformulär, en Usagi-serie, konverteringsregler till FUDGE, smutstitel, index och reklam för andra Fuzionprodukter på nittiosex sidor.

Inte nog med det, man lyckades också skapa en gelémässigt nyskapande mekanik med taktikkort av bara farten. Så visst fan går det att skapa nytt och matigt på få sidor, bara man vet hur man gör och ger sig fan på att inte ordbajsa i sin produkt.

Krille

Super Moderator
Sketfel

Jag trodde att du hade greppat det där, Åke: man kan ju inte vara unik och pretto om många sysslar med ens favvo-hobby! Då blir man ju bara en i mängden, juh! :gremgrin:

För övrigt tror jag att krank har sketfel. Smala spel för smala spelare leder till att det inte får plats lika många spel i hobbyn, och det leder till en tynande hobby och färre spelare att spela med. Inte ens i kranks subgrupp blir de fler, utan på sin höjd lika många.

Fler grottröjare innebär fler spelare, vilket i sin tur innebär mer plats för smala spel och större potential att konvertera grottröjare till "riktiga" rollspelare.

Nightowl

Champion
Re: Lajv?

men det är iaf en spelform som man som nybörjare kan ta sig in i med ett ganska modest tuggande av skrivna volymer.
Jupp! Däremot behövs ju här andra förberedelser - kläder, t.ex. Men om man gillar att tillverka dem... åssåvidare.

Erik, lajv där man inte klär ut sig finns förvisso. Jag brukar sololajva, t.ex.

krank

Går ondskans ärenden

Tja, jag skulle föredra mer, men det skulle fungera hyfsat. Fortfarande för mycket regler, dock. Beror på priset, såklart. Och på vilken typ av spel det rör sig om. Och vilka regler det rör sig om.

krank

Går ondskans ärenden

Nu är du där igen... Fråga: Om ett generellt växande utbud är en nackdel för "udda" produktioner, är ett generellt krympande utbud då en fördel för dem?
Grottröjardelen av utbudet ökar alldeles utmärkt av sig självt. Jag ser ingen anledning att kampanja för det. Om grottröjarutbudet ökar på bekostnad av det udda, så är jag emot det. Om grottröjarutbudet minskar till förmån för det udda, så är jag för det. Jag är för allt som ökar utbudet av det udda, och gör det möjligt för mig att komma i kontakt med och diskutera och rollspela med icke-grottröjare.

Rosen

Myrmidon

Om grottröjarutbudet ökar på bekostnad av det udda, så är jag emot det. Om grottröjarutbudet minskar till förmån för det udda, så är jag för det.

Många "om" där...
Hela ditt resonemang bygger alltså på att det ena skulle öka om bara det andra minskade; ett rätt märkligt antagande som också strider mot branschens erfarenheter. Jag har däremot inte sett nåt om hur det egentligen är tänkt att gå till, eller vad som skulle tala för en sån utveckling.

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Re: Sketfel

man kan ju inte vara unik och pretto om många sysslar med ens favvo-hobby! Då blir man ju bara en i mängden, juh!

Hah - om det var nånting som gamers i min generation visste så var det ju just det... och att de där Ä-jävvlarna förstörde alltihop när de började ge ut spel på svenska! Inte nog med att man blev en i mängden, det blev en mängd av småglin och skitungar, ju. Och mer och mer crap till deras bäbylir blev det i hyllorna...
Att jag inte håller med om kranks idéer betyder inte att jag inte känner igen dem. :gremlaugh:

Smala spel för smala spelare leder till att det inte får plats lika många spel i hobbyn, och det leder till en tynande hobby och färre spelare att spela med. //
Fler grottröjare innebär fler spelare, vilket i sin tur innebär mer plats för smala spel och större potential att konvertera grottröjare

Precis; det är också vad praktiken har utvisat under årens lopp.

--
Åke

Illern

koppariller
Re: Medhåll...

...det känns mycket mer logsikt och inbjudande med ett mindre startobjekt och sedan möjlighet till att läsa mer om man vill och har råd. Rejält med tillbehör tillfredställer ju dessutom den som kanske inte vill hitta på själv utan tycker det är skönt att någon redan skapat åt en.

Sedan beror det förstås även på vad sidorna innehåller; regler får mig att backa mer än världsbeskrivning.

krank

Går ondskans ärenden

Hela ditt resonemang bygger alltså på att det ena skulle öka om bara det andra minskade; ett rätt märkligt antagande som också strider mot branschens erfarenheter. Jag har däremot inte sett nåt om hur det egentligen är tänkt att gå till, eller vad som skulle tala för en sån utveckling.
Om en större procentandel av rollspelscommunityt blir grottröjare utan att motsvarande ökning sker bland de som spelar "udda" spel, så får jag mindre procentandel av rollspelscommunityt att välja bland. Det blir mindre chans att jag i en grupp slumpvist utvalda rollspelare hittar någon jag kan diskutera med.

Däremot kan jag ha fel. Jag spenderar därmed min tid med att försöka öka mängden spelare av smala spel, men ingen tid med att aktivt försöka hindra ökningen av antalet grottröjare. Jag skulle säga att det är en relativt konstruktiv lösning; jag hindrar ingen, utan arbetar helt enkelt åt mitt håll. Jag hjälper inte heller sidan jag inte betraktar mig som en del av, vilket jag inte heller ser något konstigt i.

Organ

Out of time, out of mind

Om en större procentandel av rollspelscommunityt blir grottröjare utan att motsvarande ökning sker bland de som spelar "udda" spel, så får jag mindre procentandel av rollspelscommunityt att välja bland.
Sant, men detta "om" är i detta fall VÄLDIGT hypotetiskt. Tvärtom så tycker jag att det snarare är så att mängden spelare av smala spel inte påverkas av mängden grottröjare, i alla fall inte negativt. Jag tror du gör ett misstag när du sätter likhetstecken mellan "ökning av grottröjare" och "minskning av spelare av smala spel". För det är ju inte så att grottröjarna stjäl folk från smalspelarna. Det är snarare tvärtom.

/Anders