Det är roligt att läsa. Många designdilemman som jag känner igen från både Monster och Människor och Kopparhavets hjältar.
Går igenom lite olika bitar:
- Avgränsning mellan yrken. I Kopparhavets hjältar gjorde vi om Hjältarnas tids "Ädling" till den lite krigiskare "Riddare". I ROLLSPEL har du både "Adel" och "Riddare" - det känns som lite överlapp. Samma med Munk och Lärd. Jag skulle nog köra färre, mer tydligt definierade yrken.
Min personliga designfilosofi går nog mer åt hållet att försöka skala av, slå ihop, komprimera.
Vindsjäl har bara fem arketyper och jag har haft svårt att komma på några vettiga tillskott utöver det. I det här fallet tycker jag dock att det finns en poäng i att inte skala av, och kan känna att det finns en poäng i att få välja mellan olika karaktär. “Riddare” har andra konnotationer än “Adel”, “Munk” har andra konnotationer än “Lärd”, och “Pirat har andra konnotationer än “Rövare”.
- Grundegenskaper vs Färdigheter. En klassiker. Om GE kan användas aktivt konkurrerar de ju med Färdigheter. I både M&M och HT/KH löses detta genom att sära på de två - i M&M genom att Ge-slag inte repeteras i färdigheterna - "akrobatik" är t.ex.ett smi slag. HT/KH löper ju hela linan ut och gör GE till färdigheter rakt av. Jag förstår logiken i din uppdelning av Färdigheter för aktiv användning och GE för räddningsslag. Men tycker ändå de blir en konstig duplication med tex både Styrka och Ta i. Och är gränsen mellan ett aktivt FVslag och ett passivt räddningsslag verkligen så glasklar?
Jag upplever absolut att det finns en ganska tydlig gräns mellan aktiva handlingar och passiva räddningar. Men man kan helt klart argumentera även här för finessen att skala ned grejer. Den minsta beståndsdelen är ju att skala ned till GE istället för till färdigheter. Alla bildningsfärdigheter skulle kunna vara ett INT-slag, alla sociala färdigheter skulle kunna vara ett KAR-slag.
Men jag upplever att det är mer tidig DoD att ha både GE och färdigheter – och att ambitionen verkar ha varit att dela upp systemet i aktiva färdighet-handlingar och passiva GE-räddningar – så det är den linjen jag har kört på.
- Sedan även mer allmänt i färdighetslistan
Behöver man verkligen separata färdigheter för Språk, Skrift och Bildning? Kan också hålla med lite om namnen - tror mer klassiska vore bra!
Ja, man skulle definitivt kunna baka in dem i samma. Men det skulle också göra att bildningsyrkena blev ännu mer lika varandra, vilket skulle kunna kännas lite plattare.