Bra grej!När det gäller färdighetsslag och förbättring har jag alltid tyckt att det måste vara skarpt läge om man ska använda en färdighet och sedan få markera den som aktuell för förbättring. Alltså det måste finnas något som tvingar fram slaget, det är inte något jag själv väljer som spelare så att säga.
Ja, detta är viktigt. Eller jag tycker gärna en spelare kan få åkalla färdigheten så länge det finns en god motivation. En annan relaterad grej är att misslyckade slag skall ha en negativ effekt. Vilket oxå löser "slå och slå tills jag lyckas.När det gäller färdighetsslag och förbättring har jag alltid tyckt att det måste vara skarpt läge om man ska använda en färdighet och sedan få markera den som aktuell för förbättring. Alltså det måste finnas något som tvingar fram slaget, det är inte något jag själv väljer som spelare så att säga.
Min egna preferens hade definitivt varit att göra det. Men det blir ganska stora avsteg från DoD85/87, eftersom attacker och pareringar är en så pass central del i systemet.Förresten, @ceruleanfive har du funderat på att använda motsatta slag i strid, som t.ex. OpenQuest?
Ah, det är en miss efter en uppdatering. Det ska vara fem färdigheter.Vet inte om jag missat nått men när det kommer till yrken är en sak oklar för mig.
När rollpersonen skapas får hen automatiskt ett grundvärde i alla färdigheter. Standarden är att grundvärdet motsvarar en relaterad ge. För akrobatik, kraftprov och övertala är grundvärdet istället ge x 4. Så långt är allt klart inga problem .
Rollpersonens yrke berättar vad hen har sysslat med tidigare i livet. Det ger ytterligare poäng i sex färdigheter. Här blir det dock oklart då det inte frångår hur många poäng man får att lägga ut på sina yrkesfärdigheter .
Det enda jag kan hitta är följande
Expert. Två valfria av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 50.
Amatör. Tre valfria andra av yrkets färdigheter får ytterligare ge + 20.
Men det framkommer fortfarande inte hur många poäng jag har att höja mina yrkesfärdigheter.
Om det inte finns en parentes så är det väl ändå "36"-alternativet som är mest intuitivt (och korrekt)? Kanske är lättare att greppa om de bara kastas om till INT × 2 + INT så blir det ingen parentesförvirring.En till liten nitpick för att kvalificera sig som lärd skall man slå under int+int x 2 . Den formeln är bara omständig skriv den som int x 4 ist såtillvida att det inte är så att man skall räkna tex int 12 + int 12x2=36 . Men jag utgår ifrån att man skall räkna int 12 + int 12= 24x2=48
Titta gärna på hur jag gjorde i M&M. Där kan man antingen försvara sig aktivt (också en handling, kan göra skada på den som anfaller) eller passivt, vilket är svårare men gör att man kan spara sitt anfallMin egna preferens hade definitivt varit att göra det. Men det blir ganska stora avsteg från DoD85/87, eftersom attacker och pareringar är en så pass central del i systemet.
Aha jag blev Lost in translation . Jag tolkade det följande du har först en baschans = 1 x ge förutom där du har 4x ge sedan skall du få poäng att höja din yrkesfärdigheter och det tolkade jag som att du skall få en summa bp/sp/erf vad man nu vill kalla det att höja dina yrkesfärdigheter med sedan när du är klar med allt det så väljer du huruvida du är expert eller amatör och är du expert så får du lägga till +50% till två yrkesfärdigheter utöver det du redan fått genom baschans och bp och är du amatör får du +20% i tre färdigheter ist .Ah, det är en miss efter en uppdatering. Det ska vara fem färdigheter.
Inte? Det står ju att man väljer två yrkesrelaterade färdigheter som får ytterligare GE + 50, respektive tre stycken som får ytterligare GE + 20?
Det är lite intressant att äventyrare alltid är en andra karriär, aldrig en första.Det är ju vad folk har pysslat med innan de blir äventyrare, inte nödvändigtvis deras nuvarande sysselsättning.
Det är bara desperata galenpannor som får för sig att ge sig ut och leta skatter i farliga miljöer.Det är lite intressant att äventyrare alltid är en andra karriär, aldrig en första.
Ja exakt. Alla dessa "regler" säger ju något. Och får någon form av effekt. Är det ex. viktigt vilka ämnen Jack Bauer valde som tillval?Det är lite intressant att äventyrare alltid är en andra karriär, aldrig en första.
Visst. Men om Finansiär är viktigt är det kanske snarare det man bör trycka på framför status i världen bortanför Döda Skogen?Det kan väll vara så att hen är en rik dilletant som finansierat resan till dödaskogen/marsklandet
I det här fallet är det ju huvudsakligen tre saker som gör det relevant:Ja exakt. Alla dessa "regler" säger ju något. Och får någon form av effekt. Är det ex. viktigt vilka ämnen Jack Bauer valde som tillval?
Jag tycker inte nödvändigtvis att det är ett feltänk men man kanske isf ska fundera lite varför det är relevant?
Ja, jag har nog lämnat ROLLSPEL och är rätt OTI det här fallet är det ju huvudsakligen tre saker som gör det relevant:
- Yrket ger spelare en bild av rollpersonen.
- Yrkets färdigheter ger en viss differentiering av rollpersoner.
- Yrken ger nostalgiska känslor för svenska rollspelsrävar.
... och rollspelsmårdar, -björnar, -järvar, -älgar, -lodjur...
- Yrken ger nostalgiska känslor för svenska rollspelsrävar.
Tack! Den ligger typ färdiglayoutad för tryck på min hårddisk. Men det är aldrig speltestat eller något sånt.Otroligt snygg blåvitt-design! Finns den att beställa?
Tänker att drakar och demoner har speltestats i 40 år? Fick i varje fall ha-begär när jag såg denTack! Den ligger typ färdiglayoutad för tryck på min hårddisk. Men det är aldrig speltestat eller något sånt.