ceruleanfive
Bläckfisk
Jag ser det nog egentligen mer som bakgrunder än som yrken. Och även i förlagorna handlar det ju om vad man ägnade sig åt innan man blev äventyrare, och vilka förutsättningar det har gett en. Att införa sociala stånd är absolut ett alternativ, men jag känner inte att det fyller tillräcklig funktion i retroklonen för att motivera det.Adel som yrke sticker lite i ögonen , adel är ett socialt stånd inte ett yrke i min värld . Skrota adel som yrke inför sociala stånd som man får slå för under karaktärsskapandet vilka kan sträcka sig ifrån löskefolk vilket gör att man endast kan välja yrken som tjuv pirat rövare och upp till adel och sätt adel som ett krav för att kunna vara riddare .
Tilläggen adel och bonde kommer egentligen från ett stadie där jag försökte kombinera DoD85/87 med Mutant 84 (där de heter aristokrat och arbetare). Det visade sig för svårt att balansera, men jag tyckte att det var kul med den ökade valfriheten, så jag behöll de yrkena.
Topp, tackar. Det är precis det som åsyftas, så jag förtydligardet.Människors folkslagsförmåga potential behöver en djupare förklaring så som den är skriven att människor fritt får välja sitt yrke så antyder det att det finns folkslags restriktioner på att välja yrke tex att alver inte får vara munkar eller dvärgar inte får vara magiker osv men detta återkommer inte under sektionen om yrken .
Om det ist åsyftas att människors förmåga potential betyder att hen får välja yrke utan att behöva slå ett yrkesslag så bör detta förtydligas