Re: Jag tror att du missar poängen
Du kan seriöst inte mena att du tycker att termen gameism är lika lätt att förklara för en oinvigd som ordet hit points?
"Du spelar för att vinna" - "När de tar slut så dör man"
Jo, det var ungefär lika lätt.
Båda är dock dåliga förklaringar, vilket jag redan elaborerat.
Summa summarum: En oinvigd kan alltså delta i en diskussion om erfarenhetspoäng, nyskapande rollpersonen och challange ratingar, men inte en diskussion angående spelstilar.
Nej, snarare tvärtom. För att kunna diskutera erfarenhetspoäng måste man läsa om hur erfarenhetspoäng fungerar, och jag kan enkelt diskutera features som finns i regelsystem bara jag läser reglerna. Jag behöver inte spela dem. Men jag
måste läsa dem - det finns ingen chans att jag kan förstå en spelterm utan att jag först läser dem noggrannt.
Att skådespela, att spela för att vinna, och att berätta en historia tillsammans; det är betydligt mer intuitiva begrepp. De förstår vem som helst innan de ens vet vad en T12 eller en SL är för något. Man behöver inte ha
namnen problemlösning, rollgestaltning och samberättande för att kunna diskutera dem.
Visst är dom krångliga, därför är det så jädrans dumt att krångla till det ytterligare med terminologier.
Snarare tvärtom. När ska man dela ut XP? Det är en krånglig fråga, men den
underlättas av att man tar till termer såsom Encounters och Challenge Rating.
Samma sak med spelstil-terminologin. Jag lovar dig; även om "problemlösning" är den mest vilseledande termen av de tre jag kommit på, så är det ändå klart färre missförstånd nu för tiden, än när jag försökte använda vanliga ord. Jag skrev saker som "amen den här tråden riktar sig till dem som försöker spela så framgångsrikt som möjligt" så svarade alltid folk med; "ja, jag försöker leva ut min rollpersons känslor så framgångsrikt som möjligt".
"Jag menar framgångsrikt såsom i ett spel, där det finns ett uttalat mål"
"Ja? Mitt uttalade mål är att leva ut min rollpersons homosexualitet så trovärdigt som möjligt - inom spelet"
"Jag menar att
man som spelare har en brädspelsmålsättning, där man försöker överkomma hinder och vinna konflikter"
"Min rollperson har konflikter han försöker vinna. Såsom den med hans konservative fader"
"Jag menar utmaningar som försätter en i ens rollpersons situation"
"Ja men det är ju det jag pratar om! Jag försöker leva mig in i min rollpersons känslor!"
"Jamen din rollperson är ju inte medveten om att du försöker gestalta hans känslor. Det jag talar om är när ens utmaning är samma utmaning som ens rollpersons. Såsom att man försöker lösa en mordgåta lika intensivt som din rollperson."
"blu blu blä"
osv.
Det är asjobbigt, just för att ord som "konflikt", "mål", "regler", "framgångsrikt" är så godtyckliga, och kan användas både om det sociala spelet såväl som det systemhanterade.
Så
även om "problemlösning" är den jobbigaste termen, så bedömer jag det ändå såsom att jag ägnar mindre tid åt att klargöra missförstånd nu för tiden än vad jag brukade göra.
Så personligen ser jag stora fördelar med att ha en klart begränsad term, just för att det blir mindre krångligt på så vis.