Nekromanti Rollspel + alkolhol is teh shit

Cissi

Up to no good.
Elmrig said:
Cissi said:
Tror du att jag, som aldrig dricker till fylla, skulle haft kul med er?
Nej.
Så hela det här bygger på att alla är fulla för att kunna dela spelupplevelsen? Det stänger således ut mig och andra med mig som inte dricker eller dricker väldigt lite. Hur kan du då säga att det är en helt igenom god och positiv spelupplevelse?

Och hur vet du att det är spelupplevelsen på fyllan som är positiv och inte bara fyllan som lurar er att tro att spelet var bra?

Man kan ha jättekul på fyllan, men är det sann glädje? Eller är det glädje och kul som upplevs just för att man är full?

Jag ifrågasätter inte din upplevelse men tycker du förenklar den lite. Jag moraliserar inte heller över folk som dricker för att bli fulla, så länge de inte ger sig på mig för att jag inte dricker. :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Cissi said:
Man kan ha jättekul på fyllan, men är det sann glädje? Eller är det glädje och kul som upplevs just för att man är full?
Vad är skillnaden mellan "sann" glädje och annan glädje? Rimligen är ju glädje upplevelsen av en känsla, och då är det väl samma grej oavsett varför man upplever den?

EDIT: Ett förtydligande: Jag tycker alltså inte själv nödvändigtvis att det är roligt att vara full. Tvärtom, generellt. Men jag är lite skeptisk till det här med "sanna" känslor...

RasmusL

Champion
Cissi said:
Elmrig said:
Cissi said:
Tror du att jag, som aldrig dricker till fylla, skulle haft kul med er?
Nej.
Så hela det här bygger på att alla är fulla för att kunna dela spelupplevelsen? Det stänger således ut mig och andra med mig som inte dricker eller dricker väldigt lite. Hur kan du då säga att det är en helt igenom god och positiv spelupplevelse?
Jag dubbelpostade lite, du kan se ovan. Ett spelmöte där vi tänkt dricka är nog ganska dåligt lämpat för en som inte vill dricka, då kan vi spela på annat sätt vid annat tillfälle. Det viktiga är att agendan är tydlig, det är spelet som är det viktiga och drickan en katalysator.
Cissi said:
Och hur vet du att det är spelupplevelsen på fyllan som är positiv och inte bara fyllan som lurar er att tro att spelet var bra?

Nu blir det väldigt filosofiskt om vi ska ge oss in på vad "sann glädje" är och det kanske behövs. Jag har lite tight om tid men jag kan ge en förklaring om hur jag ser på "sann glädje" som en upplevelse i nuet under kvällen!
Cissi said:
Jag ifrågasätter inte din upplevelse men tycker du förenklar den lite. Jag moraliserar inte heller över folk som dricker för att bli fulla, så länge de inte ger sig på mig för att jag inte dricker. :gremsmile:
Nej, jag förstår det. Jag hoppas att jag inte framstår som att jag bashar allt spel som inte blandar in alkohol (jag spelar 90% alkoholfritt och det är bra skit det med). Jag ifrågasätter dock den, som jag upplever det, rådande uppfattningen att alkohol är objektivt dåligt för rollspel.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Elmrig said:
Har du testat<? Ja g men ar veerkligne teastat med människor som vill samma sak som du? Nått djupare djup? Hårdare hårt? Nähä<? Varför finnns det ett motstånd?
Kul inlägg :gremsmile: Mitt korta, och kanske lite fega, svar är att jag gärna tar ett par bärs när vi spelar, men jag vill inte vara full. Någon gång har det blivit en halv öl för mycket, och då blir det inte lika kul, tycker jag. Därför föredrar jag folköl framför starköl vid spelbordet.

Sodivra

Champion
Cissi said:
Det är väl upp till de inblandade att besluta vad de vill göra tillsammans? Är det en person som inte vill dricka och spela medans de andra vill det, så kan man antingen strunta i det, eller göra det i en annan konstellation.

Brynolf

Dum fan
Cissi said:
Kul som kul, skulle jag säga. Dock är det så klart trist om inte alla runt bordet är med på noterna. Om någon sitter och irriterar sig på hur fulla de andra är, drar det ju ner helhets-kulet även om fyllona har skitkul.

Rent anekdotiskt har vi i mina gruppkonstellationer dragit i oss både det ena och det andra runt spelbordet genom åren utan att tappat fokus. Visst, spelet blir något mer "höhö" och "oseriöst", men vi hamnar inte i off topic och tappar intresse av spelet i högre grad än när vi spelar nyktra.

Radioaktiv

Hero

Eh... skulle man inte kunna uppleva "sann" glädje på fyllan? Menar du att "sann" glädje bara kan upplevas när man är nykter? Blir allt kul man har på fyllan mindre värt än det kul man har som nykter?

Hur menar du?

Cissi

Up to no good.
Radioaktiv said:

Eh... skulle man inte kunna uppleva "sann" glädje på fyllan? Menar du att "sann" glädje bara kan upplevas när man är nykter? Blir allt kul man har på fyllan mindre värt än det kul man har som nykter?

Hur menar du?
Jag tar ingen ställning. Jag frågade Elmrig om hans upplevelse.

Ärligt talat, jag tillhör den här lilla gruppen människor som aldrig upplevt glädje på fyllan för att jag aldrig blir full så jag förstår verkligen inte tjusningen med det. Jag försöker få lite svar på det här genom att ställa frågor.

MIN subjektiva upplevelse är att fylla aldrig gör saker bättre. Jag har varit full kanske tre gånger under mitt liv och det har inte varit något som jag skulle kalla "roliga upplevelser". Därför så blir jag konfunderad när Elmrig i sitt startinlägg säger att spelupplevelsen blev så mycket bättre på fyllan.
Och nu försöker jag få förklarat varför det är så.

Brynolf

Dum fan
Om frågan är "varför har man kul på fyllan", kanske ett av de möjliga svaren är "för att man blir dum och sänker sina krav på vad som räknas som kul". Det förklarar också varför en nykter person inte alltid har så kul i packat sällskap.

Zorbeltuss

Hero
RipperDoc said:
En potentiell fördel av lätt berusning i rollspel, om man vill spela med lite mer agerande, är ju att hämningar släpper och man låter sig själv gå längra.

En uppenbar nackdel är ju tendensen att vilja spåra ur och skämta - något som vår spelgrupp i alla fall har mer än tillräcklig förmåga att göra i nyktert tillstånd.
Vi drack en hel del i våran vampire kampanj, det var kanske ett halvår efter att jag kom med i den och därmed ett år efter att den börjat, vad vi märkte var att för spelarna, var det endast en positiv upplevelse, viljan att spåra ur och skämta kom oftast när vi var lite smått obekväma i att spela ut våra karaktärer, spelledaren däremot, var det lite sämmre för, när han förlorade hämningarna gav han ut för stora belöningar och en hel del slp's blev mer stereotypa, detta märkte vi ganska tidigt, och då bestämde vi att vi bara drack på möten om vi skulle festa efteråt så sl kunde haka på.

Att vi skulle vara lite sådär salongsberusade bröts dock väldigt väl ner på offperioderna då vi vinglade ner till butiken, vi var dräggfulla.

/Zorbeltuss som tror att fokus borde ligga på att om rädslan att spela ut sin karaktär och viljan att spela ut sin karaktär är de två största grejerna then go ahead, annars bör man nog spela chronopia eller liknande.

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
Troberg said:
Face it, hjärnan funkar sämre när man är berusad. Man tappar fokus och koncentration, man blir trögare och man blir oseriösare. Det funkar inte.
Nu hoppades jag på lite faktiska argument, "Face it" håller IMO inte måttet som diskussionsunderlag. Jag gissar att vi inte kommer så myeekt längre här och jag får dra slutsatsen att jag har hittat specialfall vad gäller de jag spelar med i och med att vi inte lider av problemen som listas.
Inlägget fortsätter efter första kommat.

RasmusL

Champion
Troberg said:
Elmrig said:
Troberg said:
Face it, hjärnan funkar sämre när man är berusad. Man tappar fokus och koncentration, man blir trögare och man blir oseriösare. Det funkar inte.
Nu hoppades jag på lite faktiska argument, "Face it" håller IMO inte måttet som diskussionsunderlag. Jag gissar att vi inte kommer så myeekt längre här och jag får dra slutsatsen att jag har hittat specialfall vad gäller de jag spelar med i och med att vi inte lider av problemen som listas.
Face it, på kvällen går solen ner, då blir det mörkt och man ser inte sina rollformulär. Det funkar inte.

Varför upplever du att de faktorer du lyfter fram skadar spelet? Möjligen blir man trögare, det kan jag köpa, men bristande fokus och oseriösa spelare är ignet vi lider av så länge agendan är tydlig.

Rörande tröghet: Lider man som grupp av detta även när alla dricker i samma takt? Finns det någon lösning på problemet?

Svarte Faraonen

ром и смерть
Vitulv said:
Elmrig said:
Har du testat<? Ja g men ar veerkligne teastat med människor som vill samma sak som du? Nått djupare djup? Hårdare hårt? Nähä<? Varför finnns det ett motstånd?
Kul inlägg :gremsmile: Mitt korta, och kanske lite fega, svar är att jag gärna tar ett par bärs när vi spelar, men jag vill inte vara full. Någon gång har det blivit en halv öl för mycket, och då blir det inte lika kul, tycker jag. Därför föredrar jag folköl framför starköl vid spelbordet.
Ungefär samma som jag. Ett par folkisar under kvällens lopp gör att man kommer i lagom schvung, men jag brukar inte dricka mer än så. Undantag har visserligen förekommit -- minns framför allt (fläckvis) en omgång fylle-DoD med Lycan som spelledare.

Troberg

Sinister eater
Elmrig said:
Troberg said:
Elmrig said:
Troberg said:
Face it, på kvällen går solen ner, då blir det mörkt och man ser inte sina rollformulär. Det funkar inte.

Varför upplever du att de faktorer du lyfter fram skadar spelet? Möjligen blir man trögare, det kan jag köpa, men bristande fokus och oseriösa spelare är ignet vi lider av så länge agendan är tydlig.

Rörande tröghet: Lider man som grupp av detta även när alla dricker i samma takt? Finns det någon lösning på problemet?
Alltså, det blir mycket att man får upprepa saker för att inte alla lyssnat, man får ta om saker för att folk glömt, det blir stökigt för att folk som inte har något att göra för ögonblicket flummar med andra, det blir långsamt för att det tar tid att få tillbaka flummande spelar på spåret, det blir soppigt för att spelledaren inte kommer ihåg vad han sagt eller vad han planerat och så vidare.

Tröghet går inte i samma takt för alla, eller ens i en jämn takt, så det blir påfrestande.

Jag har provat att spela på fyllan och jag har provat att programmera på fyllan. Ingetdera funkade något vidare.

Vill man dricka så föreslår jag något lättare, humoristiskt brädspel, tex Roborally eller Dixit.

RasmusL

Champion
Kan man tänka sig att olika spelstilar är olika kompatibla med alkohol? Vi spelar mest strukturerad friform och regellätta story games (ja, det finns regeltunga story games också) och det kanske är ett framgångskoncept?

chrull

Stockholm Kartell
Elmrig said:
Kan man tänka sig att olika spelstilar är olika kompatibla med alkohol? Vi spelar mest strukturerad friform och regellätta story games (ja, det finns regeltunga story games också) och det kanske är ett framgångskoncept?
Förslagsvis så passar de spelstilar som inte kräver någon form av hjärnarbete bäst för fyllespel. Eller de som inte kräver någon form av seriositet.

Precis som diskussioner på krogen med andra ord. Det är bara okej om de inte är allvarliga, eller om de behövs kommas ihåg dagen efter.

RasmusL

Champion
chrull said:
Elmrig said:
Förslagsvis så passar de spelstilar som inte kräver någon form av hjärnarbete bäst för fyllespel. Eller de som inte kräver någon form av seriositet.

Precis som diskussioner på krogen med andra ord. Det är bara okej om de inte är allvarliga, eller om de behövs kommas ihåg dagen efter.
Här håller jag inte riktigt med, vi har nämligen haft några av våra riktigt tunga spel tillsammans med rödvin i mängd. Inga problem finns så länge fokus och agenda är klar.

Jag vet inte heller riktigt hur du definierar "Hjärnarbete" men om jag tolkar dig extreeemt "snällt" så kan jag hålla med till den grad att spel med mycket regeloptimering och matte kanske inte är de bästa.

chrull

Stockholm Kartell
Elmrig said:
chrull said:
Elmrig said:

Här håller jag inte riktigt med, vi har nämligen haft några av våra riktigt tunga spel tillsammans med rödvin i mängd. Inga problem finns så länge fokus och agenda är klar.

Jag vet inte heller riktigt hur du definierar "Hjärnarbete" men om jag tolkar dig extreeemt "snällt" så kan jag hålla med till den grad att spel med mycket regeloptimering och matte kanske inte är de bästa.
Spelande som innehåller en del regler, matte, pussellösning, eller kräver gott detaljminne är väl det jag menar.

Sen förstår jag inte vad du pratar om riktigt. "Fokus" och "Hålla sig till Agendan" är inte riktigt saker jag förknippar med fylla. Men jag kanske värderar ordet "fylla" på ett annat sätt än dig.

RasmusL

Champion
chrull said:
Elmrig said:
chrull said:
Elmrig said:

Spelande som innehåller en del regler, matte, pussellösning, eller kräver gott detaljminne är väl det jag menar.
Då är jag med på tåget.

chrull said:
Sen förstår jag inte vad du pratar om riktigt. "Fokus" och "Hålla sig till Agendan" är inte riktigt saker jag förknippar med fylla. Men jag kanske värderar ordet "fylla" på ett annat sätt än dig.
Kanske det. Jag tänker mig att aktiviteten "fylla" passar ganska bra in på det du beskriver emedan agendan "rollspel" inte gör det. Om vi tänker oss en tydlig och gemensam målsättning att prestera bra rollspel och samtidigt dricka alkohol så upplever jag att det kan bli en vacker symbios snarare än en intern kamp. Det är lite som människor som kommer till spelmöten för att "umgås"; de kommer att störa/vara oseriösa/ofokuserade/fokusera på annat.

Totte

Warrior
Har provat att dricka lådvin under en lång spelhelg. men det kan bli lite si och så med spelarna fokus....

I ett Serenityäventyr spenderades flera timmar på en bordell där man skickade in både det ena och det andra till ett rum dit en av karaktärerna hade begett sig, inklusive en kamel...

I ett O:FR äventyr slutade det med att tre av karaktärerna som hämnd för oförätter under äventyret ollade den fjärde som för tillfället var medvetslös..

Men att dricka lite öl och vin och nån GT är ju inga problem, det är trevligt, men att spela med nån drängfull medspelare kan bli jobbigt i längden. Fick mig att tänka på Gothcon -81, när vi spelade i en lägenhet på kvällen och en kille satt och drack en stor mängd öl och utbrast var tredje minut "Jag slår honom med min mace...."