Två exempel
Okej, här är två rätt personliga historier i ämnet:
Historia ett - Mötas via rollspelsgruppen och vänner - Rindlöws
När jag pluggade i Linköping hade jag en sambo som till att börja med var ointresserad av rollspel, hon hade testat nån gån goch inte fastnat. Men jag spelledde hemma och efter att hon oftast hörde bitar av roligt rollspel, blev hon mer intresserad. Det började med recentioner av om det varit roligt att lyssna på, men efter en två år ville hon vara med i nästa kampanj... Och så blev hon med bland klicken av spelare.
Åren gick, vi flyttade till Stockholm, rollspelandet fick en extra variant med rollspelhelger där vänner från Linköping kom upp och spelade rollspel en längre helg och självklart deltog även min sambo som spelare.
Men någonstans på vägen hade vi tappat glöden i förhållandet och bestämde oss att bryta, men gjorde det som vänner och hon fortsatte och vara med på spelhelgerna. Och med tiden spirade de upp något mellan henne och en av våra rollspelskompisar. Det var lite konstigt första gångerna efter de blivit ett par, men nu är det naturligt att de är med och nästa kampanj har vi diskuterat att hålla cirkulerande mellan städer så de det ska vara enklare för dem att vara med och att deras lilla son inte ska vara något hinder.
Historia två - Konventsflörten - SedinSöderberg
Så när jag blev singel ändrades inte mycket av mitt rollspelande. Men mitt rollspelande kom på sitt sätt att ändra mitt liv. På ett GothCon är det en tjej som visserligen spelat en del i rollspelsbaren tidigare, men en gång kom vi att börja småprata lite också. Hon spelade ett par olika scenario och ett tillfälle lägger hon upp sin fot i mitt knä medan vi spelar (något som jag tar som en flört, men hon senare har förnekat att det skulle varit en planerad sådan).
Vi ses åter på LinCon och åter spelar hon och hennes gäng ett par pass i rollspelsbaren. Till saken hör också att det är sånna spelare som jag som sl "klickar" medm vi har jättekul och efter scenariot postar jag något om roliga grupper jag gärna skulle ha kontakt med på Sveroks forum. Via ett PM får jag svar från en som är bekant med dem och flickan i frågas mailadress.
Jag skickar ett mail om helgkampanj (på den tiden sökte jag fortfarande efter fler spelare till rollspelshelgerna och skickade liknande frågor till lite bekants bekanta), jag brukar förneka att det skulle funnits någon extra flörtighet i mailet, men hon har sparat det för att alltid kunna motbevisa mig.
Vi börjar mailväxla och stundom höras över telefon. När jag är till Göteborg och hälsar på med en kompis är hon med och äter med vänner. Hon kommer upp nån sväng till Stockholm och hälsar på. Vi strular till saker men kommer fram till att bara vara kompisar.
Jag åker ner till Göteborg och hälsar på och vi kommer fram till att vi inte är ihop utan bara har 60 timmars dejter.
Efter ett par sånna dejter och att vi kommit in i vanan att alltid ringa varandra åtminstone att och säga godnatt, så började vi ana något mer förhållandlikt. Så när jag åker till BSK med två kompisar från rollspelbaren (ena för övrigt killen från anekdoten ovan) och hon åker dit med en av sina medspelare inser alla andra att vi är ett par (vi har väll anat det i några veckor) och vi slår ihop grupperna och har ett härligt konvent tillsammans.
Nu bor vi tillsammans i Göteborg, var för ett och ett halvt år sedan tillsammans på det andra parets bröllop och de kommer förhoppningsvis på vårt i sommar.
Så rollspel och kärlek funkar fint i min värld
Fast jag tror samtidigt det varit en hel del tur och slump. Känner mycket fler par som bildats via andra former av föreningsliv.