Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Mogger

Hipsteranka
Re: Fanboys, finns de?

Arvidos said:
Jag köper inga uttalanden om vagt definerade kategorier.
Jag vet att det under en tid på järnringen.nu fanns en attityd som innebar att det officiella materialet var heligt* och ifrågasättande uppfattades som kontraproduktivt och hämmande för spelet. Spelet ser ut som det gör (på gott och ont visserligen) men det blir inte bättre av att gnälla, bygg ut istället (men gör det i den sanna Mutantandan). Det var en lite märklig attityd kan jag tycka idag, och har gjort mig skyldig till en bunt sådana inlägg. Hos vissa var tendenserna tydligare än hos andra och jag tror inte att jag var den största syndaren, men det får andra uttala sig om. Det var iaf så forumkulturen såg ut. Detta gällde f.ö endast settingmaterialet och var svar på frågor som "varför finns rubbitar", "talande djur är töntiga" men efter en tid även "jag tycker att det ska finnas elefanter", "revolvrar är coolare än flintlås" och inte minst "jag har en teori om hur katastrofen gick till."

Alltså, fanboys finns. Case closed! :gremsmile:

*För egen del var det av ren lättja, eftersom jag inte orkade skriva om världsinfo och förklarade det med argument som "det finns ju saker jag inte gillar i den riktiga världen, det är ju bara coolt om det finns sådant i MUAs värld med." Jag förstod att det var lite snett, men det var den enklaste lösningen, tyckte jag då.

G

Guest

Guest
Re: Fram med giljotinen

Men hur ser det ut om man skulle satsa på en utlandslansering? Typ ett ganska generiskt fantasyrollspel, fast med lite nya, innovativa och spännande regler. Är denna "lågkonjunktur" global?

Mogger

Hipsteranka
Del 2

Ok, rollspel säljs inte på tillräckligt många ställen.

Vad kan vi göra åt det? Vad krävs för att spel ska säljas på BR, eller andra leksaksaffärer? Mer brädspelslika? Vad krävs för att spel ska säljas i bokhandlar? Där har det talats om en uppgång. Kan vi underlätta eller snabba på den trenden?

Finns det andra möjligheter? Kortspelet Spank the monkey säljs på Designtorget. Kan rollspel hamna där med? Ett snyggt rollspel som ser lite intressant ut, designmässigt och som är lite speciellt, innehållsmässigt?

Jag tror att det här är den enda vägen. Är den framkomlig?

Eggnot

Veteran
Re: Del 2

EB Games/Tradition är/var väl runt 20 butiker eller så. Om det är 50% av marknaden, vad innebär det inte om tio eller tjugo nya säljkanaler tillkommer? Uppenbart är det värt grymt mycket.

En annan sak är tillgänglighet. Kan rollspel bli något en bredare grupp spelar? Jag är tveksam till att säga ja då hobbyn varit liten länge men ponera ett lättlärt spel med kul twist - kanske helt utan SL för att mer vara som "vanliga" spel - som tar 3-4h att spela igenom från det att man öppnat lådan. Simpla tärningsrull för utfall, gott om utrymme för kul konflikter som snabbt griper personerna och vips har man några nya rollspelare. Ett spel som försöker attrahera dem som spelar Wii på festen. Teman som roar. Ragga på krogen med vansinniga konsekvenser. Fuska dig till ett OS-guld. The Office - the RPG. Packetera det snyggt och locka med det på tex Designtorget mfl ställen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Måns said:
Vad krävs för att spel ska säljas i bokhandlar? Där har det talats om en uppgång. Kan vi underlätta eller snabba på den trenden?
Vettefan om det är nåt att gå på, men den enda fysiska bokhandel jag snackat rollspel med och köpt rollspel från var lite impade av Oktoberlandet. Det formatet kändes bra, tydligen. De tog dock aldrig in nånting i större upplagor för de trodde inte att det skulle sälja.

Själv tror jag att nu när bokhandlarna tar in en massa manga och hur-man-ritar-mangagrejor så står dörren öppen för ett snabbt, enkelt mangabaserat rollspel där man spelar halvgulliga, angsty tonåringar med superkrafter och coola kombos. Varför finns det inte fler som nappat där? Jag skulle skrivit ett själv, men då måste jag få färdigt EB först.

Ezping Orm

Hero

Men eftersom inte ens Drakar och Demoner går så starkt att Riot kan ha en person på heltid, så har jag svårt att se att någon annan skulle lyckas med det.
Neogames lyckades med det under ett par år (om jag inte har misstagit mig helt?), så varför skulle inte någon annan klara av det nu?

Visst att branchen har tappat en hel del sen traditions dagar, men just därför finns möjligheten för ett nytt rollspel att slå. Får man till det rätt (och framförallt har möjligheten/resurserna att satsa) så är jag övertygad om att det går att komma tillbaka till hyfsade försäljningssiffror.

/Jonatan

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Ezping Orm said:
Neogames lyckades med det under ett par år (om jag inte har misstagit mig helt?), så varför skulle inte någon annan klara av det nu?
Med risk för att upprepa det samtliga rollspelsproducenter och frilansare sagt i denna tråd; för att marknaden inte är densamma nu, och för att kunderna inte finns där.

Ezping Orm said:
Visst att branchen har tappat en hel del sen traditions dagar, men just därför finns möjligheten för ett nytt rollspel att slå. Får man till det rätt (och framförallt har möjligheten/resurserna att satsa) så är jag övertygad om att det går att komma tillbaka till hyfsade försäljningssiffror.

/Jonatan
Go for it. Jag skulle vara den första att erkänna att jag har fel.

Jag har sällan fel när det gäller rollspelsmarknaden, så det kan jag kosta på mig för en sådan exceptionell händelse som att ett nytt rollspel etablerar en så stark kommersiell plattform att skaparen kan försörja sig enbart på den skapelsen.

Samtidigt har du absolut rätt inställning; se möjligheter där andra bara ser problem. Endast då kan man förändra verkligheten.

Så kör hårt.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Lexx said:
Men hur ser det ut om man skulle satsa på en utlandslansering? Typ ett ganska generiskt fantasyrollspel, fast med lite nya, innovativa och spännande regler. Är denna "lågkonjunktur" global?
Det är kört. Då konkurrerar du med D&D och WotC, och det är hopplöst. Om inte du har en massa pengar att bränna, det vill säga. :gremlaugh:

Och om vi bortser från D&D, så tyvärr, ja, denna lågkonjunktur är global för rollspel.

/M

Pom

Swashbuckler
Nytt namn?

Jag undrar om vi inte behöver ett nytt ord för rollspel om vi skall kunna få leksaksaffärer och liknande nyfikna igen.
Jag får intrycket att en del har försökt genom åren att få sådana butiker att ta in rollspel, men att det helt enkelt inte har gått. Från Kultaffären ("det där vill vi inte associeras med") till "säljer för dåligt", "är för likt böcker - gör en box", "jaha, en box, vi vill ändå inte".
Som vi alla vet är begreppet rollspel väldigt brett och svårdefinierbart även för oss som är så insyltade att vi hänger reggar oss på fora bara för att få prata om det. I samhället i stort får "rollspel" ännu fler betydelser.

Folk som inte spelar rollspel associerar till helt andra saker, affärsidkare som hört termen förr i "vår" betydelse får negativa vibbar.

Kanske behövs det alltså att ett rollspel måste kalla sig något helt annat för att få kommersiell framgång. (En bieffekt skulle bli att vi kanske får en smidigare term än den horribla "bordsrollspel" för att beskriva vår fetisch.)

Eksem

Champion

"Själv tror jag att nu när bokhandlarna tar in en massa manga och hur-man-ritar-mangagrejor så står dörren öppen för ett snabbt, enkelt mangabaserat rollspel där man spelar halvgulliga, angsty tonåringar med superkrafter och coola kombos. "

Ja! Det är så jäkla uppenbart! Jag trodde först att det var lite så Tysta Stadens Hjältar skulle vara (fråga mig inte varför jag trodde det, men jag fick väl nån slags Akira Toriyama-vibbar nån minut där) och blev väl lite besviken när det inte var så.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Eksem said:
Ja! Det är så jäkla uppenbart!
Visst är det!

Jag tror att det skulle behöva vara lagom speligt, dvs det skulle gärna kännas som ett Magickkortspel fast utan att man har en kortlek, dvs ett generativt system som gör att man kan skapa egna kombos som kanske eller kanske inte är bättre än motståndarens utifrån ganska enkla medel och korta listor.

Yu-Gi-Oh är skitstort. Kidsen kan läsa statsblock som vilken d20-snubbe som helst. Allt som behövs är som sagt enkla regler, gärna ganska speliga regler, men ändå med inslag av att systemet på ett samberättande sätt tillåter (och uppmuntrar) att man beskriver på intressanta sätt.

Jag måste fan börja jobba på ett sånt. Jag lovar, så snart EB är färdigt... (Vilket i sin tur betyder att jag måste börja jobba på EB...)

Mogger

Hipsteranka

krank said:
Jag måste fan börja jobba på ett sånt.
Du har blivit kallad, och det är forumets skyldighet att hjälpa dig så gott det går. Iaf tänker jag göra det.

Mogger

Hipsteranka
Re: Nytt namn?

Jag det tror jag, iaf till en början. "Spel" borde räcka. Jag vaknade f.ö inatt med en skitskön idé till ett "spel" med tydliga brädspelstendeser, och även efter lite nykter reflektion på morgonen verkar den hålla. Nu är det så klart svårt för dig att veta vad som finns i mitt huvud men om man lägger in lite rollspel i typ Spank the Monkey eller drar bort lite rollspel från 3:16 så hamnar man i samma county iaf. Något sådant tror jag på.

Mogger

Hipsteranka

Eggnot said:
En annan sak är tillgänglighet. Kan rollspel bli något en bredare grupp spelar? Jag är tveksam till att säga ja då hobbyn varit liten länge men ponera ett lättlärt spel med kul twist - kanske helt utan SL för att mer vara som "vanliga" spel - som tar 3-4h att spela igenom från det att man öppnat lådan. Simpla tärningsrull för utfall, gott om utrymme för kul konflikter som snabbt griper personerna och vips har man några nya rollspelare. Ett spel som försöker attrahera dem som spelar Wii på festen. Teman som roar. Ragga på krogen med vansinniga konsekvenser. Fuska dig till ett OS-guld. The Office - the RPG. Packetera det snyggt och locka med det på tex Designtorget mfl ställen.
Precis så!

Genesis

Ni dés ni maître

Magnus Seter said:
Och om vi bortser från D&D, så tyvärr, ja, denna lågkonjunktur är global för rollspel.
Fast, tja, lyssnar man på alla "GenCon wrap-up"-avsnitt av podsändningarna som finns av rollspelare, så låter det inte så. GenCon hade 26 000 besökare i år, till exempel. Indievågen har slagit igenom, också, och de flesta rollspelare har hört talas om och ofta spelat några av dem. Det verkar inte råda någon krisstämning där, inte.

Fast å andra sidan, jag har ingen jävla aning.

I övrigt: Intressant länk: The Cafe Game Exchange.

Jag skulle gärna vilja se ett spel som är riktat mot folk som inte är ungdomar och som inte redan spelar rollspel. Folk i 30+-åldern spelar ju bara rollspel om de började när de var 17. Jag skulle vilja se ett såpoperaspel, till exempel. Eller ett enkelt ståryspel om kändisar, eller The Office, om någon föreslog, och få ut spelet ur nördkretsen. Jag är beredd att jobba på ett sådant projekt, men jag orkar inte dra hela lasset ensam -- jag är bra på att sätta igång och spruta idéer, men inte så bra på att ro projekten iland. Är det någon som vill slå sig ihop med mig och skapa ett spel för barnfamiljer och medelålders kvinnor?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Genesis said:
Fast, tja, lyssnar man på alla "GenCon wrap-up"-avsnitt av podsändningarna som finns av rollspelare, så låter det inte så. GenCon hade 26 000 besökare i år, till exempel. Indievågen har slagit igenom, också, och de flesta rollspelare har hört talas om och ofta spelat några av dem. Det verkar inte råda någon krisstämning där, inte.
GenCon = WotC = D&D = ingen lågkonjunktur. GenCon är också White Wolf och alla andra stora aktörer i branschen, så det drar en del folk.

Försäljningssiffrorna i USA räknas ändock i hundratalet. Ett fåtal bolag räknar i tusentalet (som WotC och White Wolf).

Huruvda man ser sådana försäljningssiffror med en anstrukning av krisstämning är nog mer en indikation på personlig läggning än ett tecken på att branschen är sund och frisk. :gremgrin:

Om man är nöjd med att sälja några hundra, så är det helt okej. Men det är där de flesta som det går bra för ligger med sina upplagor.

WotC går det visserligen bra för, och i mångt och mycket ÄR väl WotC rollspelsbranschen, så det motsäger väl mina slutsatser en aning. Men jag tror inte det är riktigt en sådan marknad vi pratar om här, utan mer hur verkligheten ser ut för andra aktörer.

/M

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

Jag kom nyss hem från besök hos min nästan-granne SF-Bokhandeln i Malmö. Pratade lite med dem om vad som säljer. Något förbluffad fick jag höra att manga står för 1/4 av försäljningen. Det gav mig en idé: någon borde göra ett mangarollspel på svenska. Kanske delvis i serieform. Optimalt vore att knyta en hyfsat känd (eller åtminstone bra) mangatecknare till spelet och sedan låta produktionslinjen rymma både rena seriealbum och diverse kampanjmoduler. Lite som kommande Mouse Guard RPG.

Själv har jag ingen relation alls till manga, så jag kommer inte att göra det här spelet. Men det vore kul om nån annan gjorde det. Kom ihåg var ni läste det först!

Nightowl

Champion
Arfert said:
Vad får dig att tro att vi inte gör marknadsundersökningar?

/Tomas, marknadsekonom med mera...
Hur har dessa gjorts? För, just på grund av din bakgrund, antar jag att det inte är Bert Karlsson-undersökningar, då man ställer lite frågor till sina polare, sin frisör och den taxichaffis som skjutsar en till krogen, utan något mer genomtänkt och seriöst.

Erik

Nightowl

Champion

Bengt Petter said:
Jag kom nyss hem från besök hos min nästan-granne SF-Bokhandeln i Malmö. Pratade lite med dem om vad som säljer. Något förbluffad fick jag höra att manga står för 1/4 av försäljningen. Det gav mig en idé: någon borde göra ett mangarollspel på svenska. Kanske delvis i serieform. Optimalt vore att knyta en hyfsat känd (eller åtminstone bra) mangatecknare till spelet och sedan låta produktionslinjen rymma både rena seriealbum och diverse kampanjmoduler. Lite som kommande Mouse Guard RPG.

Själv har jag ingen relation alls till manga, så jag kommer inte att göra det här spelet. Men det vore kul om nån annan gjorde det. Kom ihåg var ni läste det först!
Jag tror krank beat you to it högre upp i tråden, och han har redan startat en egen designtråd om saken.

Jag är inte alls förvånad. Jag jobbar som bibliotekarie, och eftersom biblioteken oftast riktar sig särskilt till barn och ungdom (baserat på politiska mål) får man en ganska bra uppfattning om vad "folk" läser. Manga är skitstort och har varit på frammarsch i många år tillsammans med hela den kulturbiten, och jag måste säga att jag är lite förvånad att man kan vara nörd och ha missat det, oavsett vad man tycker om manga/anime :gremwink:.

Jag tror grundidén som såväl du som (först!) krank har är fullt solid, men problemet är följande:
Tro inte att du vet vad 'kidsen' vill ha

Allvarligt, återigen genom mitt jobb, kommer jag mycket ofta i kontakt med marknadsföring mot en grupp som den som marknadsför/missionerar inte är en del av . Det är i princip alltid dömt att misslyckas om man då inte faktiskt kollar vad det är kidsen vill ha genom att undersöka några faktiska kids. Även en äldre manga-fan har inte direkt samma smak som 12-åringarna som köper senaste pocketen av Mästerdetektiven Conan eller nya Yu-Gi-Oh-kort eller (som en bunt unga damer som jag har som kunder) tankar ned Naruto från nätet och squee-ar över Sasuke.

Så, om man ska pyssla med något sådant här med seriösa intentioner och något som helst hopp om att lyckas, så behöver man mer eller mindre samarbeta med kidsen.

Jag utgår kallt ifrån att ingen tror mig, eftersom fromma förhoppningar och lösa antaganden alltid slår beprövad erfarenhet och sådant trist i sådana här trådar ;), men jag vet att jag har rätt. För att uttrycka det krasst (som jag gjorde när jag och krank snackade om saken i vrållådan): Om man själv tycker att Pokemon är skräp och helst inte vill umgås med 12-åringar är chansen att man hittar vad som kan få dem att gilla ett Pokemon-spel densamma som en snöbolls i helvetet.

Erik