Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?

Rising said:
Och antalet besökare du får kan du sedan omvandla till pengar; dels via annonser, och dels via kringprodukter av olika slag.
Och hepp, så har vi formulerat en Web 2.0-idé. Huruvida den är rimlig som affärsidé låter jag vara osagt på detta forum, men du kan få min analys på tisdag.

Jag tror dock att det är mer troligt att man på webben kan få besökare som vill ha rollspelandet som en del av en annan upplevelse, och inte som den primära anledningen till att besöka en sajt.

T.ex. som Stardoll.

/M

rjonas

Hero

Okej vad sägs om:

"Sagospelet" - Ett samberättarspel för en vuxen och några barn.

Målgruppen är ensamma mammor/pappor med dåligt samvete för att de inte ägnar ungarna tillräckligt mycket tid. Man lockar outtalat med "så får du reda på hur dina barn tänker".

Fullt med trevliga fyrfärgsbilder på trollkarlar, riddare och prinsessor. Spelet är enkelt och använder en färgkodad tärning.

Innehåller råd från leg. psykiater om hur ofarligt det faktiskt är med rollspel och hur spelet är till för att roa barnen - inte uppfostra dem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

rjonas said:

Målgruppen är ensamma mammor/pappor med dåligt samvete för att de inte ägnar ungarna tillräckligt mycket tid. Man lockar outtalat med "så får du reda på hur dina barn tänker".

Fullt med trevliga fyrfärgsbilder på trollkarlar, riddare och prinsessor. Spelet är enkelt och använder en färgkodad tärning.

Innehåller råd från leg. psykiater om hur ofarligt det faktiskt är med rollspel och hur spelet är till för att roa barnen - inte uppfostra dem.
Ingen dum idé alls. Passar nog bättre för den amerikanska marknaden än den svenska, dock.

/M

P Lex

Warrior

rjonas said:
No offence men om jag som förälder (jag är inte bara förälder, jag är även spelnörd) var i behov av ett sådant spel så skulle jag nog hellre läsa Vi föräldrar eller liknande istället för att köpa ett rollspel skrivet av några nördgrabbar.

rjonas

Hero

P Lex said:
rjonas said:
No offence men om jag som förälder (jag är inte bara förälder, jag är även spelnörd) var i behov av ett sådant spel så skulle jag nog hellre läsa Vi föräldrar eller liknande istället för att köpa ett rollspel skrivet av några nördgrabbar.
Jag har två barn själv (5 och 3 år) och vi brukar spela rollspel. Det går till så att jag tar ett papper och ritar lite slott och så. Sen får barnen berätta vilka de är. Pojken brukar vilja vara riddare eller orch och flickan vill alltid vara prinsessa.

Jag spelar alla SLP och det brukar börja med att en gammal trollkarl ber de göra det ena eller det andra. Sen sätter de igång och berättar tillsammans vad de gör. Jag har lärt mig att deras fantasi är långt större än min och det leder till high-fantasy (även om jag föredrar grisodlarspel). Det är bara att rulla med och försöka hålla berättelsen vid liv. Ett par timmar håller det.

Jag har ett tänt ljus för att skapa stämning och ibland ber jag dem slå en tärning och berätta vad de slagit. Om de läser av tärningen rätt lyckas de. Jag använder bokstavsklossar för att skapa situationer där de ska lösa något specifikt.

Brynolf

Dum fan

rjonas said:
Okej vad sägs om:

Kul idé. Lite som att ersätta traditionell sagoläsning med något mer interaktivt.

rjonas

Hero

Hade det funnits en produkt hade jag köpt den. Nu behöver jag ju ingen produkt (för det här kan jag ju). Men låt säga att någon släppte Barda - rollspelet för barn, så hade jag hängt på låset. Jag lovar att kvällstidningarna skulle skriva om det, så kåta på allt Harry Potter de verkar vara.

Rising

Vila i frid

Jag tror dock att det är mer troligt att man på webben kan få besökare som vill ha rollspelandet som en del av en annan upplevelse, och inte som den primära anledningen till att besöka en sajt.
Fast Det finns ju många sidor på nätet som först och främst är PBF-sidor. Hogwarts Extreme, till exempel. Så det där är inte direkt något jag oroar mig för. Den höga aktiviteten på sidor som mafiascum.net tycker jag talar sitt tydliga språk om att folk gillar forumsspel och att man inte behöver lura dit dem som en del av någon annan upplevelse. Verkligheten visar tydligt att folk kan komma för forumsspelen i sig.

Problemet är hur man ska kunna tjäna pengar. Jag tror om jag ska vara helt uppriktig att det bästa sättet att starta en sådan här tjänst är på följande sätt:

1. Någon indiemakare gör sitt spel som en gratistjänst via ett forumsspel istället för att bara trycka upp det på Lulu. Inget avancerat, och inte med särskilt höga anspråk. Det viktiga är att han får en massa eyeballs och uppmärksamhet. Det är ju ändå vad man som indiespelmakare helst vill ha, inte sant?

2. Medlemmarna kommer med idéer på ytterligare funktioner och spelvarianter. Sålunda expanderar ens sida organiskt och man får känna lite på detta nya spelsätt och testa sig fram för att se vad som funkar och vad som känns konstlat.

3. Utifrån kunskaperna om vad som funkar och inte funkar så skapar andra spelmakare sina egna spel. Ingen har än så länge några ambitioner om att ens spel ska bli direkt lönsamma, men det känns bra att få göra spel som hittar sin publik och att få veta att de faktiskt spelas.

4. Olika spel slås samman i portalsidor, så att besökarantalet blir större och att man får mer communitystämning (samt förstås att man hjälps åt att dra till sig spelare till varandras spel). Först tror jag att det här initiativet faktiskt når goda möjligheter att kunna dra in några pengar, och att man kan börja tänka mer businessmässigt.

---

Det är så jag förutspår att den här evolutionen enklast kan utföras. Först något i stil med Mountain Witch: The PBF - sedan lite fler spel av samma karaktär - och därefter en fräck PBF-portal som blir den naturliga samlingsplatsen för den nya sortens rollspelare i Sverige, och då först kan man börja titta på affärsmöjligheter på allvar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Rising said:
Problemet är hur man ska kunna tjäna pengar.
Helt rätt, om det är pengar man vill tjäna. Om man "bara" är ute efter att expander spelhobbyn och så vidare, kan det "räcka" med att hitta några sponsorer och förlita sig på ideellt arbete.

Som jämförelse, med risk för att någon blåser en toppventil ... EN World är en av världens största reklamfinansierade rollspelssajter, med över 70,000 medlemmar och hög aktivitet på forumen.

Det de drar in i intäkter täcker inte ens serverkostnaderna.

Så det du pekar på är ett väldigt reellt problem.

/M

Mogger

Hipsteranka

Det här är coolt. Jag ska fundera på det här. Hårt. Jag är inte så lockad av just PBF men jag tror att det finns massa annat kul man kan göra i samma anda.

Dimfrost

Special Circumstances
Ett okonventionellt (?) sätt att sälja nya spel vore ju för övrigt att lägga ut dem på Tradera.
Vi håller på och testar det där lite grand. Än så länge är det för tidigt att uttala sig om hur det funkar i längden.

KostaFriaLigan

Warrior
Re: Vad kidsen vill ha

Jag vet inte, men är någon verkligen sugen att göra ett mnagspel till 12 åringar eller ett the Office spel? Annars är ju diskussionen meningslös...

Rising

Vila i frid
Jaaa!

är någon verkligen sugen att göra ett mnagspel till 12 åringar eller ett the Office spel? Annars är ju diskussionen meningslös...
Jaaaa! *lyfter händerna i luften och jublar* Jag har tusen miljoner idéer på mangaspel till tolvåringar, och skulle jättegärna vilja ha ett sådant spel själv. Jag älskar ju Naruto, Pokemon och Yu-gi-oh. Det skulle äga så extremt otroligt mycket.

Och jag har nog ett par idéer angående ett The Office-rollspel också. Jag älskar ju kontorsintriger och skruvad humor, men jag tror att det skulle fungera bättre som rollspel om man var försäljare i någon sorts Glengarry Glen Ross-scenario än såsom det är i The Office. Den här idén har definitivt potential och jag har faktiskt klurat en hel del på sådana här spel - men ett drag jag gjorde för att få scenariot mer intressant var att "magifiera" det: Alltså på samma sätt som Harry Potter är en internathistoria med pålagd magi och fantastik, så förflyttade jag mina idéer kring kontorsrollspelet till en sagostad. Jag spelledde ett sådant scenario med ganska stor framgång och kan definitivt försäkra att skruvade kontorsintriger med pålagd fantasy är en väldigt intressant genre. Helt klart tillräckligt intressant för att bli ett rollspel. Jag lärde mig massor av det där scenariot jag spelledde om någon skulle vilja veta mer.

---

Själv är jag alltså inte direkt världens mest produktive person, men jag har iaf klurat på båda ovanstående typer av spel, och skulle definitivt vara villig att bidra med hjälp och respons till den som vill skriva någotdera. Dessutom är jag väldigt sugen på att spela bådadera.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Plix gief post

Rising said:
Jag spelledde ett sådant scenario med ganska stor framgång och kan definitivt försäkra att skruvade kontorsintriger med pålagd fantasy är en väldigt intressant genre. Helt klart tillräckligt intressant för att bli ett rollspel. Jag lärde mig massor av det där scenariot jag spelledde om någon skulle vilja veta mer.
Ge oss en tråd om saken. Det låter både roligt och superkul.

CapnZapp

Myrmidon
Re: Plix gief post

kosta said:
Jag vet inte, men är någon verkligen sugen att göra ett mnagspel till 12 åringar eller ett the Office spel? Annars är ju diskussionen meningslös...
Jag var inne på samma sak. "Varför diskuterar vi alls manga i en generell tråd om att rädda rollspel?" typ. Men fick inga svar...