Re: Mangaläsare har *full* koll på rollspel. Har vi?
Jag tror dock att det är mer troligt att man på webben kan få besökare som vill ha rollspelandet som en del av en annan upplevelse, och inte som den primära anledningen till att besöka en sajt.
Fast Det finns ju många sidor på nätet som först och främst är PBF-sidor.
Hogwarts Extreme, till exempel. Så det där är inte direkt något jag oroar mig för. Den höga aktiviteten på sidor som mafiascum.net tycker jag talar sitt tydliga språk om att folk gillar forumsspel och att man inte behöver lura dit dem som en del av någon annan upplevelse. Verkligheten visar tydligt att folk kan komma för forumsspelen i sig.
Problemet är hur man ska kunna tjäna pengar. Jag tror om jag ska vara helt uppriktig att det bästa sättet att starta en sådan här tjänst är på följande sätt:
1. Någon indiemakare gör sitt spel som en gratistjänst via ett forumsspel istället för att bara trycka upp det på Lulu. Inget avancerat, och inte med särskilt höga anspråk. Det viktiga är att han får en massa eyeballs och uppmärksamhet. Det är ju ändå vad man som indiespelmakare helst vill ha, inte sant?
2. Medlemmarna kommer med idéer på ytterligare funktioner och spelvarianter. Sålunda expanderar ens sida organiskt och man får känna lite på detta nya spelsätt och testa sig fram för att se vad som funkar och vad som känns konstlat.
3. Utifrån kunskaperna om vad som funkar och inte funkar så skapar andra spelmakare sina egna spel. Ingen har än så länge några ambitioner om att ens spel ska bli direkt lönsamma, men det känns bra att få göra spel som hittar sin publik och att få veta att de faktiskt spelas.
4. Olika spel slås samman i portalsidor, så att besökarantalet blir större och att man får mer communitystämning (samt förstås att man hjälps åt att dra till sig spelare till varandras spel). Först
då tror jag att det här initiativet faktiskt når goda möjligheter att kunna dra in några pengar, och att man kan börja tänka mer businessmässigt.
---
Det är så jag förutspår att den här evolutionen enklast kan utföras. Först något i stil med
Mountain Witch: The PBF - sedan lite fler spel av samma karaktär - och därefter en fräck PBF-portal som blir den naturliga samlingsplatsen för den nya sortens rollspelare i Sverige, och då först kan man börja titta på affärsmöjligheter på allvar.