Nekromanti Rollspel, försäljning och den tappade manteln

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Re: Del 2

Bengt Petter said:
Kom ihåg var ni läste det först
Japp.

Här, till exempel =)

Och lite tidigare här.


OK, du var bara sen med några timmar, men ändå, rätt ska vara rätt.
 

Karlakarlen

Veteran
Joined
11 Oct 2008
Messages
63
Re: Del 2

Bengt Petter said:
Jag kom nyss hem från besök hos min nästan-granne SF-Bokhandeln i Malmö. Pratade lite med dem om vad som säljer. Något förbluffad fick jag höra att manga står för 1/4 av försäljningen. Det gav mig en idé: någon borde göra ett mangarollspel på svenska. Kanske delvis i serieform. Optimalt vore att knyta en hyfsat känd (eller åtminstone bra) mangatecknare till spelet och sedan låta produktionslinjen rymma både rena seriealbum och diverse kampanjmoduler. Lite som kommande Mouse Guard RPG.

Själv har jag ingen relation alls till manga, så jag kommer inte att göra det här spelet. Men det vore kul om nån annan gjorde det. Kom ihåg var ni läste det först!
Är inte skymingshem andra imperiet ett manga inspirerat spel? Det är vad de själva säger iallafall
 

Oscar Silferstjerna

Sjunger i duschen
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Re: Del 2

krank said:
Bengt Petter said:
Kom ihåg var ni läste det först
Japp.

Här, till exempel =)

Och lite tidigare här.


OK, du var bara sen med några timmar, men ändå, rätt ska vara rätt.
Oj, här går det undan. Konstigt att vi tänker samma tanke nästan samtidigt. Det gör ju inte idén sämre.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Del 2

Karlakarlen said:
Är inte skymingshem andra imperiet ett manga inspirerat spel? Det är vad de själva säger iallafall
Absolut. SHI2 är manga, bland mycket annat. Men gillar man manga, skulle det kunna vara en inkörsport till rollspel.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Re: Del 2

Jag har uppfattningen att japanska rollspel (jRPG?) är uppbyggda kring att det ska vara lätt att sätta igång ett spel och spela klart det på en rast, typ. Min Google-fu är låg idag så jag hittar ingenting att backa upp detta påstående (kan det ha funnits en artikel om japanska rollspel i någon gammal Fenix, Codex eller Sverox?) Hur som helst, tänker jag tipsa om att kolla in några japanska titlar. Diggar man hur mangapocket ser ut, tja, då kan det mycket väl vara ett smart drag att låta rollspelet lika dessa i dess utformning.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Vad kidsen vill ha

Yaaraer said:
Jag har uppfattningen att japanska rollspel (jRPG?) är uppbyggda kring att det ska vara lätt att sätta igång ett spel och spela klart det på en rast, typ. Min Google-fu är låg idag så jag hittar ingenting att backa upp detta påstående (kan det ha funnits en artikel om japanska rollspel i någon gammal Fenix, Codex eller Sverox?) Hur som helst, tänker jag tipsa om att kolla in några japanska titlar. Diggar man hur mangapocket ser ut, tja, då kan det mycket väl vara ett smart drag att låta rollspelet lika dessa i dess utformning.
Det kan det säkert vara. Med förbehållet att svenska manga-intresserade tolvåringar inte är japanska nördar i gymnasieåldern. (En annan sak är att en del japanska spel verkar härligt udda på ett bra sätt, men det är min uppfattning som gammal svensk stofil.)

Gällande utseendet så stämmer det säkert. Jag menade mest i utförandet av själva spelet. Och jag tänker inte gissa på vad kidsen vill ha, eller förstår, eller tycker är häftigt, för jag vet inte. Jag är en trettiosjuårig mangafan som inte gillar de vanligaste formerna av mangaserier typ Dragon Ball och Naruto såååå mycket; jag är fel person att uttala mig.

Erik
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,270
Location
Rissne
Re: Vad kidsen vill ha

Nightowl said:
Jag är en trettiosjuårig mangafan som inte gillar de vanligaste formerna av mangaserier typ Dragon Ball och Naruto såååå mycket; jag är fel person att uttala mig.
Och jag är ett tjugosjuårigt gubbskrälle som avskyr nästan all manga (utom typ Akira och såna grejer), gillar anime som Neon Genesis och RahX och Lain men avskyrt typ ALLT vad dragonball/naruto/whatever heter.

Så att jag skulle skapa ett sånt här spel är egentligen bara nonsens.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Vad kidsen vill ha

Det ska naturligtvis tilläggas att man inte behöver tillhöra en målgrupp för att kunna göra grejer åt dem.

Ungdomsförfattaren Douglas Foley är ett bra exempel: hans böcker skildrar och riktar sig till svensk invandrarungdom, och Foley är varken svensk, kommer från "traditionella" invandrargrupper eller är nån ungdom direkt, men han har blivit mycket väl mottagen (av kidsen, inte bara en massa bibliotekarier och sådan skit) eftersom Han Har Koll. Jag tror det är fullt möjligt för en svensk spelskapare att skaffa sig eller till och med redan ha sådan koll att det går att göra ett spel av det här slaget som i alla fall inte slår fel för att kidsen vill ha något annat.

Erik
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Re: Del 2

Bengt Petter said:
Säkert, men det jag saknar är ett spel som känns som manga hela vägen. Inte bara lite grann.
Största problemet med det är ju att manga faktiskt betyder "tecknad serie". Allt tecknat i japan är väl manga, som jag ser det. Så ett mangarollspel blir... Tja... En tecknad serie i rollspelsformat?

Ett rollspel baserat på manga, där folk redan känner igen karaktärer och värld tror jag skulle slå mycket, mycket bättre än ett helt nytt spel som inte grundar sig på något redan känt.
Se på Yu-Gi-Oh till exempel, det skulle aldrig slå om det inte varit att folk redan läst mangan och sett animen (Sen att Kazuki Takahashi kom på spelet i mangan och inte tvärtom hör inte hit).

Oj.. Nu babblar jag bara helt meningslöst...

Iallafall, min poäng är, som tidigare nämnts, att ett mangaspel som inte grundar sig på en redan existerande manga kommer förmodligen inte sälja...
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
4,796
Location
Stockholm
Re: Del 2

Min gissning är att kidsen vill ha taktiska utmaningar i en cool förpackning. Speliga system där man kan hitta på balla power-combos, snygga illustrationer osv. Tänk hur stort WoW och YuGiOh blivit, tex...

D&D4 torde vara det närmaste man kan komma i dagsläget.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Re: Del 2

Kanske kan man till och med göra ett spel där kort är en del av det? Att bara sitta i en soffa och prata kanske inte är tillräckligt spännande? Anima tror jag har något åt det hållet, både kort- och rollspel i ett.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Del 2

Tror du slog huvudet på spiken där.. coola bilder (helst massor med färg), balla powers och prylar, tuffa "monster"/fiender/bossar.. mycket action. Så ska ett spel som tilltalar unga spelare idag göras.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Re: Del 2

Jag skulle gärna vilja se ett spel som är riktat mot folk som inte är ungdomar och som inte redan spelar rollspel. Folk i 30+-åldern spelar ju bara rollspel om de började när de var 17. Jag skulle vilja se ett såpoperaspel, till exempel. Eller ett enkelt ståryspel om kändisar, eller The Office, om någon föreslog, och få ut spelet ur nördkretsen. Jag är beredd att jobba på ett sådant projekt, men jag orkar inte dra hela lasset ensam -- jag är bra på att sätta igång och spruta idéer, men inte så bra på att ro projekten iland. Är det någon som vill slå sig ihop med mig och skapa ett spel för barnfamiljer och medelålders kvinnor?
En erfarenhet som kanske kan vara intressant i sammanhanget är att storygames-terminologin, som den gamla rollspelaren i mig först uppfattade som en lite choserad trend, har gjort hela grejen mycket mer tillgänglig för mina kompisar som till exempel är teaterfolk. När spelets centrala byggstenar är karaktärer, relationer, drivkrafter, antagonister med mera istället för BP, GE, FV, KP och så vidare, så är det igenkännbart för andra sorters människor än spelfreaksen. Det har aldrig varit så enkelt att förklara vad vi höll på med som när jag började kalla det för story games.

Faktum är att jag nu är lite grann på väg att testa att dra igång ett spel med ett par scenskolekompisar i trettioårsåldern som aldrig har varit intresserade av rollspel innan. Ska bli intressant att se hur det blir.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Re: Del 2

Problemet med "lösningen" att rikta in rollspel mot mangamarknaden är att jag är sjukt ointresserad av manga.

Alltså, om ditt intresse är att rollspel vilka som helst ska sälja mer, så kan ett mangarollspel vara någonting. Men om ditt intresse är att sälja fler av rollspelens klassiker, så är det ju helt meningslöst.

För mig ger det ingenting alls att diskutera rollspelsdesign om det vi designar är manga.

Så frågan är; går denna tråd ut på att öka rollspelsförsäljningen oavsett vilken typ?

Eller går den ut på att öka försäljningen av de rollspel som idag säljer dåligt?

Själv är jag huvudsakligen intresserad av den sistnämnda frågeställningen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,809
Location
Stockholm
Re: Del 2

Nightowl said:
Jag utgår kallt ifrån att ingen tror mig, eftersom fromma förhoppningar och lösa antaganden alltid slår beprövad erfarenhet och sådant trist i sådana här trådar ;), men jag vet att jag har rätt.
Alla som tänker kasta sig över denna revolutionerande och uppenbart rollspelsmarknadsfrälsande idé, bör som första uppgift titta på redan existerande spel på andra marknader (som USA, t.ex.), och identifiera de faktorer som gjort att dessa inte har vållat någon revolution av den art som önskas.

/M
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,191
Location
Ereb Altor
Re: Del 2

Magnus Seter said:
Alla som tänker kasta sig över denna revolutionerande och uppenbart rollspelsmarknadsfrälsande idé, bör som första uppgift titta på redan existerande spel på andra marknader (som USA, t.ex.), och identifiera de faktorer som gjort att dessa inte har vållat någon revolution av den art som önskas.
Nu har du fört fram din pessimistiska ståndpunkt i inlägg efter inlägg. Du har rätt på många sätt och kanske är allt det här bara meningslöst. Men om det i slutändan bara blev ett idéfrö till ett mangaspel så räcker det. Det är ju mer än en grinigt "nej", eller hur. Jag kan iofs inte tala för alla i tråden, men jag är ingen naiv idiot. Behandla mig inte som en sådan.

Så, sudda bort din sura min, hoppa på en annan tråd eller var konstruktiv.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Del 2

CapnZapp said:
Problemet med "lösningen" att rikta in rollspel mot mangamarknaden är att jag är sjukt ointresserad av manga.

Alltså, om ditt intresse är att rollspel vilka som helst ska sälja mer, så kan ett mangarollspel vara någonting. Men om ditt intresse är att sälja fler av rollspelens klassiker, så är det ju helt meningslöst.

För mig ger det ingenting alls att diskutera rollspelsdesign om det vi designar är manga.

Så frågan är; går denna tråd ut på att öka rollspelsförsäljningen oavsett vilken typ?

Eller går den ut på att öka försäljningen av de rollspel som idag säljer dåligt?

Själv är jag huvudsakligen intresserad av den sistnämnda frågeställningen.
När vi har den här sorts diskussioner brukar folk genomgående rekommendera förändringar som går ut på att det borde finns mer bra spel, dvs spel som de själva gillar.

Folk som gillar friform och minimalistiska spel förklarar högljutt att spel är för tjocka och konstiga och att man bör göra små tunna rollspel som fokuserar på historieberättande.

Folk som gillar speliga spel förklarar lika högljutt att vad som behövs är spel som är kul att spela , gärna med plastpluppar och kort och i en box och så.

Folk som tycker, i stort sett, att det var bättre förr tycker att vad som behövs är att man inte har så konstiga och dåliga spel som man har idag, utan ett liten introduktions-fantasy-spel, typ ett par häften i en box med tärningar. Säg, som Drakar och Demoner...

kranks förslag var intressant just därför att han föreslog att lösningen på problemet "mer spelare" är att göra en sorts spel han själv erkänner att han är ointresserad av. Ditt inlägg är intressant eftersom du öppet säger att vad du är intresserad av är mer spelare som dig själv.

Det var allt.

Erik
 
Top