Jag antar att det som var "fel" här är att SL givit SLPn "plot armor" vad gäller att ändra uppfattning, för att det skulle ske vid dramatiskt rätt tillfälle.
Nja.
Den biten är något som jag skulle klassa som ett harmlöst "dåligt tips" och skulle själv välja att hantera det på ett annat sätt, men det är ju inte mer komplicerat än
don't prep plots, så det handlar ju mycket mer om "to each their own" än att det på något sätt är "fel".
Problemet jag har med hela artikeln (alltså inte enbart de specifika tipsen i isolation från varandra, utan även anslag, motiv och syfte som personen anger i artikeln) är att det rör frågor som gäller:
players with some anxiety or neurodivergence
Som person tillhörande bägge dessa grupper (ångestproblematik och neurodiversitet) blir, för mig, sättet och syftet det tipsas om väldigt väldigt fel. Varför jag ser det som problematisk blir ju en diskussion som både hamnar enormt mycket inom kategorin
känsligt ämne och som jag därför är väldigt osäker på om man skall ha på ett sånt här forum, och dessutom blir det långt utanför trådämnet.
Kontentan dock är ju att man hade (i det fallet) kunnat undvika hela situationen som ger upphov till behovet av att skriva den typen av artiklar med det fokuset från början, om man helt enkelt undvek att ge NPCs plot armor.
Men då kanske vi kan gå vidare till din kritik mot narrativism? Jag har frågat några gånger men inte fått något svar.
Det går väldigt fort på det här forumet har jag märkt!
Folk skriver väldigt mycket, trådarna sticker iväg och innan man hunnit blinka är det mängder med diskussioner igång om allt möjligt. Särskilt att reda ut definitioner verkar vara en stor grej, eller så är det bara jag som inte rört mig i wrnu-kretsar i någon relevant utsträckning och har en annan användning av saker/inte massa bakgrund av diskussioner inom det här forumet som gör att massa "vad menas med detta?" måste redas ut innan diskussionen kommer vidare. Det var heller inte jag som
startade tråden, utan skrev en lite off-hand kommentar i en tråd om ett annat ämne (specifika åsikter om ett specifikt spel).
Men ja, jag har egentligen hela tiden främst haft ambitionen att ta den vidare därifrån, men det försvann lite i bruset och jag sitter mest bara korta stunder vid datorn. Det var många år sedan jag läste om GNS nu, så jag får fräscha upp minnet på definitionerna och komma med mer utvecklade resonemang kring hur jag ser på de 20 år som gått sedan Forge och hur mycket av det tagit sig i uttryck i rollspelsdesign sedan dess.
Det var inte avsikten att ignorera diskussionen, eftersom jag (en imo ganska intressant tråd till trots!) egentligen är mer intresserad av att prata om det än att reda ut vad en berättelse är, eller vad man lägger i begreppet "traditionell". Men jag återkommer i det ämnet!