Hej!
Jag har lite tankar om det här, men först ett länktips:
En tråd som diskuterar saken
Nå, det här är ungefär vad jag tänker:
- Det är inte bara för att vi inte finns i leksaksbutiker vi inte är lika stora längre. Vi har en helt annan konkurrens om ungarnas tid. För let's face it, vi konkurrerar med LoL och WoW och mobilspel. Vi kanske tycker att "det är inte samma grej", men det innebär inte att vi inte konkurrerar med dem. Och rollspel är hemskt tidskrävande - man måste träffas (gärna fysiskt), man måste lära sig reglerna, generellt behöver någon hitta på ett äventyr (och våga spelleda!) och så vidare. WoW finns där och gör jobbet åt en. Startsträckan och kraven på investerad tid är lägre; i WoW har man kul i princip direkt.
- Jag tror att en av anledningarna till att vi inte finns i leksaksbutiker är för att vi upplevs som böcker, inte spel. Och det beror på att vi ofta skapar stora böcker med oss själva som målgrupp, istället för lådor. Morwhayle som släpptes nyligen är i låda, och jag kan inte tänka mig att snubbarna bakom det projektet inte gör vad de kan för att få in lådan hos leksaksbutiker. Morwhayle är dessutom ett varumärke som eventuellt redan finns där tack vare förlagan. Jag är mycket nyfiken på att se resultatet av det hela.
- Det viktigaste:
krymper vi faktiskt? Jag är inte så säker på det. Jag har inga problem att tänka mig att vi åtminstone håller jämna steg med befolkningsökningen. Jag tror att vi gärna fastnar i ett pessimistiskt underdogtänkande, trots att (t.ex.) WRNU hela tiden får nya medlemmar, trots att det
aldrig producerats såhär många rollspel per år. Kanske inte i antal exemplar, men väl i antal spel. Vi rollspelsmakare som kommer i tryck är fler än någonsin.
- Det rollspelas en hel del som inte är bordsrollspel, och det är där jag tror vi har stora delar av våra arvtagare. Jag förstår om man gärna vill att bordsrollspelen ska finnas kvar för evig tid, men ärligt talat tycker jag att det är ganska ballt att vi också har en hel del som "lever sig in i rollen" i MMO's eller spelar forumspel där de låtsas vara Twilightvampyrer, Vildhästar eller Hogwartselever. De förra kör ju i princip med "elektronisk SL", och de senare har mer eller mindre spontanupptäckt spelledarlöst friforms-rollspelande via elektroniska medier utan att någonsin ha sett en t20. Och det är
jävligt coolt.
Okej, det här blev mer om "rollspelsdöden" i allmänhet, men ändå...