+ till Möllers kommentar om att vi behöver fler som spelar.
När jag tittar mig omkring i de kretsar där jag rollspelar har jag två nära vänner som fick mig att börja spela, för att dom spelar. Dom började spela, den ene för att den andre invigde den, och den andre för att han rollspelat Vampire med sina gamla kompisar i norrland. Och dom har antagligen också blivit invigda av andra rollspelare.
Jag tror huruvida rollspelen är tillgängliga eller inte, är av mindre effekt för hur hobbyn växer. Betydelseful, men inte övervägande. Om rollspel blir mer tillgängliga, utökar sig till målgrupper som inte är "Rollspelare", och blir regellättare och inte så dyra, kommer fler människor som blir initierade att vara bekväma, och så småningom bli inbitna rollspelare och spelledare.
Jag tror att det är en väldigt, VÄLDIGT begränsad mängd nya spelare som kommer från gruppen "Jag hittade en bok i en bokhandel, och samlade ett par kompisar för att börja spela.", för jag tror att om man hittar en intressant rollspelsbok är chansen större att få spelare och spelledare om man söker sig till en etablerad förening eller spelgrupper, eller att man frågar runt på facebook bland sina andra och tredje stegets vänners vänner.
Jag tror att det är viktigt för rollspelens utveckling och allmänna överlevnad att.
- De som är etablerade spelare fortsätter inviga sina vänner.
- De som är etablerade spelare inte ger upp och slutar spela.
- Föreningsverksamheten och organisationsengagemanget är fortsatt högt och aktivt, för att ordna med lokaler, dyrare rekvisita, och föra samman spelare och spelledare.
Sen tror jag att spelandet kan öka, möjligen om:
- Spel, Vissa inte alla, riktar in sig på "Gateway" spel, att fånga in nya spelare. Det fins två sorters företag. Såna som gör nya produkter för gamla kunder, ochsåna som gör gamla produkter för nya kunder. Rollspelsindustrin har varit väldigt fokuserad på det förstnämnda, men bör inte utesluta sig från att skapa produkter enbart med syfte att föra in folk i hobbyn, eller sälja spel till folk som inte vill lägga hjärta och själ i rollspelen.
- De engagerade föreningar och spelgrupper som fins fortsätter kommunicera med de som inte är rollspelare. PR är.. Vessäntligt. Vessantligt. Väsent... Viktigt. Om föreningar fortsätter att visa sig, bjuda in nytt folk till "Prova på" rollspel, anordna one-shots för upptagna föräldrar som bara hinner rollspela 1 gång varannan månad, osv.
- De människor som är av attityden "Nej, jag kan inte" innan de har prövat, slutar med det och slappnar av och har kul. Det som sätter en propp i luftrören för mina spelgruppers växande, är hur många som blir erbjudna att spela som hög första meningen av reglerna och säger "Nej, jag kan inte, punkt. " och sen blev det inget mer med det. Tyvärr är många tjejer som vi bjudit in av den här naturen, vilket gör det hela ännu mer frustrerande. Så länge det ligger en allmän känsla av att man måste vara bra på rollspel för att kunna rollspela, och så länge attityden fins kvar, hos båda killar och tjejer, att tjejer inte kan rollspela, kommer rollspelshobbyn att antingen vara djupfryst, eller aktivt sjunka i popularitet.
Nu när jag tänker på det kanske det är ett återkommande fenomen, att man bara "Får" hålla på med det man är bra på. Har inte funderat på det ycket i andra sammanhang. Men jag vet att det sätter stopp för många lovande spelare och spelledare.