Jag har återupptagit mitt B5-tittande igen. Och nu fick jag höra att
Jerry Doyle (som spelade Michael Garibaldi) har dött.
Så nu vill jag ha ett rollspel baserat på
Babylon 5. Jag vet, det har funnits förut (det från Wireframe/Chameleon Eclectic, det d20-baserade från Mongoose och det Traveller-baserade också från Mongoose), men inte nu längre.
Skulle jag göra det själv så skulle det vara en utmaning att få in rymdstrid i Järn (eller för den delen Hjältarnas tid), och även skjutvapenstrid, men jag har vissa idéer där och jag tror de kan plugga in i varandra. Det skulle kunna likna en del av det jag har gjort för att anpassa Järn till Blå Himmel, till exempel. Telepati blir också något att titta på‚ men jag skulle kunna tro att det blir någon form av social konflikt istället.
Utöver det tror jag att Järn är en rätt bra grund att utgå ifrån: låt spelarna definiera en bit rymd som de har inflytande i. I "sektorschemat" eller vad nu motsvarigheten till klanschemat kommer heta, sätt in saker som Earth Alliance, Psi-kåren, Narn, Centauri, Minbar, League of Non-Aligned Worlds, någon form av First Ones (Vorlons, Shadows, Walkers, Great Machine på Epsilon 3), det stora kriget (Minbari-kriget, Dilgar-kriget, Narn-Centauri, Inbördeskriget eller något annat). Låt spelarna fördela eller ta viktiga roller i sektorn, typ guvernören, säkerhetschefen, andreofficeren, jaktchefen, telepaten, forskaren, ambassadören etc.
Karaktärsdragen bör ta rätt mycket plats, för det är trots allt det som Babylon 5 handlar om. Garibaldis "nykter alkoholist", Ivanovas latenta telepati, G'kars religiösa tro och hans bakgrund i Narns motståndsrörelse, Sheridans krigshjälteskap och hur andra sidan ser på det, Sinclairs försvunna timmar vid Battle of the Line, etc. Jag har en mekanism på "karaktärsdragsstory" i gamla Blå Himmel som jag tror jag kan återanvända: det går ut på att man introducerar, fördjupar, utmanar och avslutar någon annan spelares karaktärsdrag, och tvingar den andre spelaren att ta karaktärsdraget till nästa steg genom att fråga vad det handlar om eller "låna" spelledarmakt för att skapa ett miniäventyr om karaktärsdraget.
…fan att jag inte kan få licensen.