Basenanji
Postd20modernist
- Joined
- 4 Nov 2002
- Messages
- 9,505
Så här vill jag helst att det ska vara, men kan rätta mig efter spelares krav.
Strid
Strider sköts med de regler som finns. Det som inte täcks av regler "finns inte" som mekanik, men kan för all del bli ett häftigt berättarelement (Svinga sig i ljuskronor, blåsa sand i ansikte, springa zick-zack).
(Sedan tycker inte jag att strid är så himla kul i sig: det är snarare en tröskel eller varningssignal. "För att få veta vem som döljer sig bakom järnmasken måste ni besegra skurken!" eller "Det går visst att ta en genväg genom Ödeträsken, men byborna varnar för att det lever monster i de sumpiga vattnen!")
Socialt spel
Visst är det kul att spela ut möten med slp:s "in person", men det som avgör om en rp lyckas övertala/bluffa/charma/genomskåda en slp är tärningsslag. Spelaren får gärna lägga fram argument som passar, men
ska oavsett argumentets kvalitet kunna övertala slp:s om "Övertala" el likn. finns som färdighet. Tips! Om du tycker att en social situation endast ska lösas med "Player skill" - säg det innan ni gör rollpersoner, annars är risken stor att spelare slösar bort dyra färdighetspoäng på färdigheter som ändå aldrig kommer komma i spel. Reaktionsslag kan användas om det finns i reglerna, men jag tycker ofta att det är svårt att acceptera tex hur läbbiga monster helt plötsligt blir hjälpsamma eller neutrala till rp.
Utforskande
Spelarna får beskriva var de letar och efter vad, men jag accepterar att de säger sånt som "ja, vi letar genom hela rummet grundligt, även om det tar tid!" och ger de då den info de kan tänkas få. Fällor måste spelarna säga att de letar efter aktivt och i vissa fall kan ett slag krävas.
Strid
Strider sköts med de regler som finns. Det som inte täcks av regler "finns inte" som mekanik, men kan för all del bli ett häftigt berättarelement (Svinga sig i ljuskronor, blåsa sand i ansikte, springa zick-zack).
(Sedan tycker inte jag att strid är så himla kul i sig: det är snarare en tröskel eller varningssignal. "För att få veta vem som döljer sig bakom järnmasken måste ni besegra skurken!" eller "Det går visst att ta en genväg genom Ödeträsken, men byborna varnar för att det lever monster i de sumpiga vattnen!")
Socialt spel
Visst är det kul att spela ut möten med slp:s "in person", men det som avgör om en rp lyckas övertala/bluffa/charma/genomskåda en slp är tärningsslag. Spelaren får gärna lägga fram argument som passar, men
ska oavsett argumentets kvalitet kunna övertala slp:s om "Övertala" el likn. finns som färdighet. Tips! Om du tycker att en social situation endast ska lösas med "Player skill" - säg det innan ni gör rollpersoner, annars är risken stor att spelare slösar bort dyra färdighetspoäng på färdigheter som ändå aldrig kommer komma i spel. Reaktionsslag kan användas om det finns i reglerna, men jag tycker ofta att det är svårt att acceptera tex hur läbbiga monster helt plötsligt blir hjälpsamma eller neutrala till rp.
Utforskande
Spelarna får beskriva var de letar och efter vad, men jag accepterar att de säger sånt som "ja, vi letar genom hela rummet grundligt, även om det tar tid!" och ger de då den info de kan tänkas få. Fällor måste spelarna säga att de letar efter aktivt och i vissa fall kan ett slag krävas.