Nekromanti Rollspel.nu-pris till spelskapare: Hall of Fame?

Genesis

Ni dés ni maître
Ett nordiskt pris vore skitkul. Mer samarbete mellan brödrafolken! Vi har ju så ofantligt mycket bättre koll på vad som händer i USA än vad som händer i Norge att det är skamligt. Ett sådant pris skulle kunna utöka samarbetet en hel del. Som det känns idag så närhelst jag läser på utländska forum om nordiska spel känner jag alltid att "nordiskt" betyder typ "norskt, danskt och finländskt". Sverige är liksom inte ens med. En anledning till det är antagligen att vi åker på GothCon istället för till Knutpunkt, på grund av taskig tidsplanering (seriöst, någon borde fixa så att man kan åka på båda två om man vill).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast GothCon krockar väl inte med just Knutpunkt, det är väl med Fastaval det krockar.

2012 är Knutpunkt veckan efter påsk.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
µnvlll said:
Ser bra ut. Dock vill jag nog att vi håller det inom Sverige till att börja med.

Förslag på namn: "Rollspel.nus pris i rollspel till Alfred Nobels minne"
Kan riksbanken så kan väl vi. :gremtongue: Antar att "Nobel" är skyddat dock. :/
Det beslutades för länge sedan att det inte får instiftas några nya pris till Alfred Nobels minne, så att inte varenda förening med lite pengar över skulle kunna instifta något töntigt pris som skulle åka snålskjuts på Nobelpriset.

Förtydligande: Jag anser inte att ett pris till rollspelsskapare skulle vara töntigt, däremot anser jag att Riksbankens ekonomipris är det. :gremwink:

/tobias

Oldtimer

Slava Ukraini!
anth said:
Pilzeman said:
Vem är då Sarkath Han?
Wikipedia said:
Sarkath Hans gravvalv är ett äventyr till rollspelet Drakar och Demoner, utgivet 1984. Äventyret var en översättning från ett originaläventyr av Steve Perrin och är ansett som ett av de sämsta äventyr som gjorts till Drakar och Demoner.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkath_Hans_gravvalv
:gremlaugh:
Personligen kan jag inte förstå hur någon kan tycka att det är sämre än Bland alfer och troll, det äventyr som fanns med i regelboken till DoD 1. Anledningen att jag översatte Vault of Sarkath Han var ju just att jag tyckte att det var ett rejält snäpp vassare.

Men jag är +1 på namnförslaget i övrigt. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Wikipedia said:
Sarkath Hans gravvalv är ett äventyr till rollspelet Drakar och Demoner, utgivet 1984. Äventyret var en översättning från ett originaläventyr av Steve Perrin och är ansett som ett av de sämsta äventyr som gjorts till Drakar och Demoner.
Eller i klartext ...

Den som skrev artikeln till Wikipedia said:
Sarkath Hans gravvalv är ett äventyr till rollspelet Drakar och Demoner, utgivet 1984. Äventyret var en översättning från ett originaläventyr av Steve Perrin och jag tycker att det var skitdåligt och tror att min subjektiva åsikt är så representativ att jag skriver på Wikipedia som om den åsikten vore fakta.
:gremgrin:

/M

Björn den gode

Swashbuckler
* Vad som helst som har anknytning till svenska rollspel kan få priset: personer, föreningar, konvent, rollspelsprodukter...
(det ska vara pristagare som lämnat bestående avtryck på den svenska rollspelsscenen, inte rookies eller senaste rollspelsläppet)
Jag tycker det här är en småkul idé, men enligt mig så bör man begränsa sig till att ge priset till personer. Det skulle kännas så märkligt med en Hall of Fame om tio år om den innehöll två personer, två konvent och en produkt, om man nu vill ge priset till en produkt kan man inte ge det till skaparen (och kanske inte bara för den produkten heller utan just för lifetime achievement). Jag kan köpa att det skulle kunna gå till en förening men saker eller fenomen tror jag blir för abstrakt, särskilt om vi bara ska ge ut priset vartannat år eller så.

Annars gillar jag Magicvarianten (som visserligen är mer demokratisk men det är en annan punkt) där man inte blir invald i Hall of Fame om man inte får en kvalificerad majoritet av rösterna (och alla kan bara rösta på ett begränsat antal). Det innebär att det samma år kan bli flera, en, eller ingen som kommer med.

Genesis

Ni dés ni maître
wilper said:
Fast GothCon krockar väl inte med just Knutpunkt, det är väl med Fastaval det krockar.

2012 är Knutpunkt veckan efter påsk.
Såklart. Du ser, jag har så dålig koll att jag blandar ihop Fastaval med Knutpunkt!

Ögat

Hero
Ja, jag förstår din åsikt och delar den till viss del. Det är också därför som jag föreslår att det ska finnas två pris, inte bara ett.

Det finn en radda skäl till varför elitpriser är problematiska. Det främsta är kanske att de representerar just elitens smak, vilket gör det till en väldigt intern angelägenhet. Om vi jämför med Nobelpriset har det tagit ungefär hundra år att etablera litteraturpriset som en viktig händelse för allmänheten. Den tiden tror jag inte vi har på oss.

Den andra stora anledningen har att göra med prisets legitimitet. Om jag ska raljera finns det två kategorier. Den ena är en pöbel som bara vill belöna den produkt som har glansigast framsida. Den andra är en elit som bara vill belöna sig själv.

Jag menar inte att jag är emot ett jury-pris. Men jag menar att det är precis lika lätt att ogilla ett jury-pris som det är att ogilla ett folkets pris.

Ögat

Hero
Jag skulle vilja ha ett förtydligande.
Vad är prisets syfte? Vem är målgruppen? Vilken funktion ska det fylla?

...för jag tror att det är rätt ände att börja i.

Krille

Super Moderator
Olav said:
Ja, jag förstår din åsikt och delar den till viss del. Det är också därför som jag föreslår att det ska finnas två pris, inte bara ett.

[snippety]

Jag menar inte att jag är emot ett jury-pris. Men jag menar att det är precis lika lätt att ogilla ett jury-pris som det är att ogilla ett folkets pris.
Det finns dock ett problem med att ha två pris, och det är att det skapar och/eller förstorar en klyfta mellan "pöbeln" och "eliten". Jag vill helst inte ha ett kvantitetspris alls.

anth

Vetefan
Olav said:
Självklart ska det finnas flera priser - jag har inte sagt något annat; Fenix delar ut pöbelpriset och WRNU delar ut elitpriset. :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Olav said:

Så här tänkte jag i alla fall, även om det finns andra tankar:

Syfte 1: att hedra de individer som gjort de bästa insatserna för svensk rollspelshobby.

Syfte 2: att etablera rollspel.nu som den absoluta auktoriteten inom svensk rollspelshobby.

Vi ska inte sätta folk på piedestal, men vi ska hedra dem som hedras skall. Och om vi kan skapa ett pris som har tyngd inom svensk rollspelshobby, och i förlängningen kanske i Skandinavien och sen kanske utomlands så är det coolt.

Det är en långsiktig process.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Olav said:
Javisst! Och någon kommer alltid att högljutt ogilla vilket pris det än blir. Tyvärr är det ju så att vi aldrig kommer att ha klockrena pristagare.

Och jag tycker att en kontroversiell pristagare är roligare än en konventionell pristagare.

Men så är jag mycket ute efter att detta ska vara bra för rollspel.nu, i lika grad som det ska vara för pristagaren.

/M

anth

Vetefan
Olav said:

För mig ska det vara en Hall of Fame eller Lifetime Achievement Award inom svensk rollspelshobby.
För mig är alla ovanstående termer ("Hall of fame", "Lifetime Achievement Award" och "svensk rollspelshobby") väldefinierade - därför är prisets syfte glasklart för mig.
Eftersom syftet är glasklart för mig har jag lite svårt att förstå din fråga - så jag börjar i en annan ände: vilken av termerna är oklar för dig?