Nekromanti Rollspel.nu-pris till spelskapare: Hall of Fame?

Ond bråd död

Swashbuckler
Jo, det är nog bra med lite variation, men det ska vara prestige i att få plats i juryn. Så vem som helst duger inte. Hur permanent ska medlemmarna vara då? 5-10 år kanske räcker?

Hur blev man medlem förresten?

tull

Hero
µnvlll said:
Jo, det är nog bra med lite variation, men det ska vara prestige i att få plats i juryn. Så vem som helst duger inte. Hur permanent ska medlemmarna vara då? 5-10 år kanske räcker?

Hur blev man medlem förresten?
Skicka ett PM till Solvebring!

Eksem

Champion
Jag föreslog ENnies i tråden som ledde till den här tråden, och det är helt klart mer "Årets bästa...", publikpris, Oscars, etc. Jag tror att förhoppningen här är att spegla Nobelpriset.

Eksem

Champion
Om juryn består av alltför många framstående personer så finns det ju inte heller några kvar att ge priset till. Såvida de inte får ge priset till sig själva förstås.

tull

Hero
Det betyder, om jag minns rätt "spotta inte på golvet" .

Edit: om youtube-klippet, fan vad heta serber är.

Edit 2: vilket är ett valspråk/ordspråk som (typ, om jag minns rätt) innebär att ledare ska stå tillsvars inför felaktigheter inte arbetarna/folket/medarbetarna som utfört felet i sig.

Lukas

Mannen i Gult
Jag skulle älska att vara medlem i vitterhetsakademin.

//Lukas som bara vill visa sitt intresse av att vara jurymedlem (Meritlista skickas på efterfrågan)

Genesis

Ni dés ni maître
Jag vill inte ha någon sorts mossig "livsverk"-trofé som man ger åt gamla stofiler som influerat hobbyn men som tappat sin relevans för tio år sedan. Ett sådant pris är ju fint och skulle ge uppskattning åt rollspelssveriges gamla hjältar. Ibland kanske det skulle ges åt nyare talanger som skapat stora produktlinjer med fräcka bilder och innovationer som "T10 plus färighet" istället för "T20 under". Ett oscarspris.

Jag skulle hellre se ett pris som lyfter fram folk som skrivit två indiespel som bara spelats av deras kompisar. Inte (bara) för att jag själv tillhör den kategorin, utan snarare för att ett sådant pris faktiskt skulle kunna göra skillnad. Det skulle tjäna till att lyfta fram innovationer och nytänkande inom hobbyn, det skulle hjälpa massan att få upp ögonen för pluralismen inom rollspel, det skulle motivera folk som jobbar i skymundan och det skulle röra om i grytan litegrann. Naturligtvis skulle man inte ge priset till snubben som skrivit en egen DoD-heartbreaker, utan man skulle lyfta fram folk som utforskar och innoverar, och som gör det på ett sätt som inte bara känns fräscht, utan som ger genuint roligt spel.

Jag vill ha ett pris som Rising skulle kunnat vinna. Mekanurg är en fantastisk snubbe som gjort mycket för vår hobby och jag ser inget fel i att hylla honom, men jag ser inte riktigt vad det skulle tjäna till. Det skulle solidifiera status quo och hämma nytänkande.

Om vi kan ha två pris tycker jag att vi gott kan göra båda, för visst finns det gott om gamla rävar som förtjänar att uppskattas. Men jag ser hellre ett djärvt och kontroversiellt pris utan "lifetime award", än ett "lifetime award" utan det djärva och kontroversiella.

Sodivra

Champion
Vimes said:
solvebring said:
Jag tycker man bör ha olika kategorier som:
Årets spelmakare
Årets supplementmakare
Årets illustratör
Osv.

Kanske inte funkar så bra, med tanke på att det kan bli tvetydigt mellan spel och supplement, men i alla fall...

Kanske bara Årets rollspelsfrämjare - så kan det vara en spelkreatör liksom supplementförfattare eller illustratör?
Det görs ju redan överrallt. Nej: det som ska belönas är själva konstnärsskapet. Inte "årets bästa [whatever]" utan "ett konstnärsskap inom svenskt rollspelsmakande som är värt att uppmärksamma och hylla".

Jag vill att det ska vara som en paralell till Nobels litteraturpris. Inte någon blek award-show bland 5369 andra.
Vad sägs om att vidga begreppet ännu mer: Insatser för den svenska rollspelsscenen som förtjänas att uppmärksammas.

-Spelens Hus.
-Fantasy!, pionjärskapet att skriva ett svenskt Old School-spel.
-Indierummet.
-Teresa Axners nördfeministiska arbete.
-Jens Nordbergs insats som Dr. Evil i Verbal Combat.

Prov på vision, mod, talang eller envishet som förtjänar att lyftas upp, för att de har en positiv och berikande effekt på den svenska rollspelsscenen. Noir kanske inte kommer vinna några priser som bästa rollspel, men kanske som rollspelet som förändrade vår syn på sex i rollspel. Ni vet, sådant som är bra och kan uppmärksammas.

Även utländska initiativ skulle ju kunna få pris om de förändrade den svenska rollspelsscenen.

(Exemplen är just exempel, inte vad jag tycker är årets viktigaste händelser för rollspelsscenen)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arvidos MC said:
Vad sägs om att vidga begreppet ännu mer: Insatser för den svenska rollspelsscenen som förtjänas att uppmärksammas.
Jag gillar det. Det är absolut något som ska finnas med i diskussionerna.

Min förhoppning är ju att det ska vara prestige att få priset, och prestige kommer om vi väljer bra mottagare.

/M

Caligo

Swashbuckler
Arvidos MC said:
Vimes said:
solvebring said:
Jag tycker man bör ha olika kategorier som:
Årets spelmakare
Årets supplementmakare
Årets illustratör
Osv.

Kanske inte funkar så bra, med tanke på att det kan bli tvetydigt mellan spel och supplement, men i alla fall...

Kanske bara Årets rollspelsfrämjare - så kan det vara en spelkreatör liksom supplementförfattare eller illustratör?
Det görs ju redan överrallt. Nej: det som ska belönas är själva konstnärsskapet. Inte "årets bästa [whatever]" utan "ett konstnärsskap inom svenskt rollspelsmakande som är värt att uppmärksamma och hylla".

Jag vill att det ska vara som en paralell till Nobels litteraturpris. Inte någon blek award-show bland 5369 andra.

-Spelens Hus.
-Fantasy!, pionjärskapet att skriva ett svenskt Old School-spel.
-Indierummet.
-Teresa Axners nördfeministiska arbete.
-Jens Nordbergs insats som Dr. Evil i Verbal Combat.

Prov på vision, mod, talang eller envishet som förtjänar att lyftas upp, för att de har en positiv och berikande effekt på den svenska rollspelsscenen. Noir kanske inte kommer vinna några priser som bästa rollspel, men kanske som rollspelet som förändrade vår syn på sex i rollspel. Ni vet, sådant som är bra och kan uppmärksammas.

Även utländska initiativ skulle ju kunna få pris om de förändrade den svenska rollspelsscenen.
Riktigt bra sammanfattat. Dock skall man nog vara försiktig med att nominera väldigt nya företeelser - bättre att nominera bedrifter som "bevisligen" varit storslagna/nyskapande/framåtdrivande. Lagom nytt?

anth

Vetefan
#8495 said:
BTW: Skulle inte underlaget (gärningar) och jury må bra ifall det utvidgades till att bli ett nordiskt pris? Då skulle man rimligen kunna ge ut priset varje år eller vartannat.
o_O Nordiskt?

Finns det norska och danska rollspel???

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Kan vi inte bara välja en jury sen får den bestämma vem/vilka dom vill belöna, kan vara vadsom.
Sen ska ju såklart jurymedlemmarna sitta på livstid

Sodivra

Champion
anth said:
#8495 said:
BTW: Skulle inte underlaget (gärningar) och jury må bra ifall det utvidgades till att bli ett nordiskt pris? Då skulle man rimligen kunna ge ut priset varje år eller vartannat.
o_O Nordiskt?

Finns massor av cutting edge rollspel i Norge, Danmark och Finland: Norsk friform, Knudepunkt och finska lajv. En sådan prisutdelning skulle verkligen vara intressant och lärorik (för iaf jag vet inte ett skit om norsk friform, Knudepunkt och finska lajv)

Det skulle dock vara långt bortom rollspel.nu's scope, hade behövts ett samarbete med skandinaviska communities.

(Finns det inte redan något sådant här?)

Möller

Hubert Hortlax
Hans E Magnusson said:
Sen ska ju såklart jurymedlemmarna sitta på livstid
Jag håller inte med. Jag tycker det skulle främja mossigheten samt minska antalet möjliga kandidater, då profiler blir uppbundna i juryn.

Nä, jag skulle hellre se ett roterande schema.

Juryn består av säg 6 personer, varav en är ordförande. Medlemmar i juryn sitter i högst 8 år eller fyra pris, men minst en jurymedlem byts ut mellan varje prisutdelning. Ordförande väljer både nya jurymedlemmar, sin egna ersättare samt, om det behövs, vem som tvingas lämna juryn.

Kanske nått sånt.

Lukas

Mannen i Gult
Arvidos MC said:
anth said:
#8495 said:
o_O Nordiskt?

Finns massor av cutting edge rollspel i Norge, Danmark och Finland: Norsk friform, Knudepunkt och finska lajv. En sådan prisutdelning skulle verkligen vara intressant och lärorik (för iaf jag vet inte ett skit om norsk friform, Knudepunkt och finska lajv)

Det skulle dock vara långt bortom rollspel.nu's scope, hade behövts ett samarbete med skandinaviska communities.

Nu har jag fått ett intresse av att söka upp danska rollspel forum.

Sodivra

Champion
Magnus Seter said:
Arvidos MC said:
Om det finns, tycker jag att vi ändå kör på. Jag vill se rollspel.nu sätta agendan!

/M
En fördel är ju att "scandinavian" och "scandinavian freeform" redan har en image internationellt, iallafall på Story Games. Amerikanarna verkar veta mer om skandinaviska spel än vad vi gör.

En nackdel är att Sverige redan har en image i skandinavien, som storebror vet bäst. :gremwink:

http://satwcomic.com/mixed-feelings