krank said:
Det har jag också gjort.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gt3oQN0cAv0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/gt3oQN0cAv0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Kickern börjar med stölden av en rymdfärja, varefter M undrar var Bond är. "He's on his last leg here" svarar Moneypenny, och klipp till Bonds hand rätt högt upp på en flygvärdinnas lår. Därefter ägnar sig Bond och Jaws åt luftakrobatik, och sedan blir det cirkus. Sedan kommer en lite halvmjäkig introlåt med Shirley Bassey och mängder med silhuetter av svävande flickor.
Bond drar till ett vykort i Kalifornien - ja, det ser ut som ett vykort när helikoptern närmar sig Drax residens - och dricker te, är misogyn mot filmens Bond-brud, åker karusell, pippar pilot, fotograferar hemligheter, och jagar småvilt innan han drar till Venedig.
I Venedig återser han filmens Bondbrud som är hemlig agent för CIA. Dessutom är det någon som inte uppskattar Bonds närvaro, så en rätt meningslös men kul båtjakt vidtar. Det gör ju inte Bond mindre misstänksam, så han bryter sig in i ett nervgiftslabb. Sedan blir det glaskross och kendo. När han ska visa labbet för sina överordnade så har Drax redan städat. Förödmjukad tar Bond semester och åker till Rio.
I Rio blir det karneval och en tredje rendez-vous med filmens Bond-brud. Bond återser sin gamle bekante Jaws och åker linbana, Jaws blir kär, och Bond och Bond-brud snos av skurkar utklädda till sjukskötare, men Bond kommer undan. Därefter går Bond i kloster.
I klostret hittar man karatemunkar, exploderande bolas, lasergevär, Moneypenny, Q och M. Man listar ut att nervgiftet är växtbaserat och kommer på att det bara finns vid en flod. Eller var det den andra? I vilket fall tar Bond båten dit, och det sprängs, mineras, torpederas, flygs hängglidare, springs efter kjolflöte och brottas med anakondor. Eftersom Drax tydligen tycker mer om sina djur än människor, för det är hans underjordiska bas i gamla Maya-tempel, så blir han lätt sur, och får för sig att steka Bond (och Bond-brud - deras fjärde rendez-vous) hel medelst raketmotor. Det uppskattar inte Bond, så han och Bond-brud spränger sig ut, kapar en rymdfärja och åker ut i rymden.
Väl i rymden berättar Drax sin onda plan, och sen sprängs det och skjuts en jävla massa.
---
Moonraker är ett barn av sin tid. Den kom 1979 istället för For Your Eyes Only, eftersom Star Wars och Close Encounters of the Third Kind råkat spela in massor med pengar. Så For Your Eyes Only knuffades på framtiden och man gjorde Moonraker istället.
Och eftersom hela USA hade rymdfärjenojja vid tillfället - rymdfärjeprototypen Enterprise hade turnerat över världen och var aspoppis bland rymd- och science fiction-intresserat folk vid tiden - så var det rätt naturligt att låta Moonraker handla om rymdfärjor. Det är ju inte vad boken Moonraker handlar om - det som är gemensamt är typ namnet Moonraker och skurken Hugo Drax. Men i boken är Hugo Drax en övervintrad infiltrerad nazist ("graf Hugo von der Drache") som jobbar i brittisk försvarsindustri med att bygga kärnvapenmissiler, och nu planerar att sätta en sovjetisk atombomb på raketprototypen och ge London vad han tycker att stadsjäveln förtjänar. Även om jag förmodligen hade tyckt att bokens ståry var bättre så passade den nya ståryn bättre för 1979 än bokens ståry, som är väldigt 1950-tal.
Om vi tycker att vi känner igen temat med skurkar som tänker utrota hela mänskligheten och bygga upp en ny värld i ruinerna, så kan det bero på att regissören
Lewis Gilbert också gjorde You Only Live Twice och The Spy Who Loved Me.
M spelas för sista gången av
Bernard Lee, Moneypenny spelas som vanligt av
Lois Maxwell, Q av
Desmond Llewwlyn och Jaws spelas av
Richard Kiel. Vi ser också ett litet inhopp av
Walter Gotell som den ryske general Gogol, som om möjligt är ännu mer gubbsjuk än Bond.
Den roligaste kvinnliga rollen i filmen är Dolly (
Blanche Ravalec), Jaws stora kärlek, och det utan några som helst talade repliker. Holly Goodhead (
Lois Chiles) är härligt nedlåtande mot Bonds misogyni och utnyttjar den efter bästa förmåga till sin fördel när det behövs. Jag fnissade rätt högt när Bond går igenom hennes CIA-kit och Holly urskuldande rycker på axlarna.
Men ingen av kvinnorollerna pratar med varandra. Närmast att lyckas är Holly och Dolly (fniss) som är i bild samtidigt, men Dolly har inga repliker. Därefter kommer Holly och Corrine Dufour (
Corinne Cléry), som nästan är i bild samtidigt.
Jag har redan nämnt att jag tyckte att introlåten var halvmjäkig, trots Shirley Bassey. Resten av temat är ett väldigt typiskt John Barry-tema som väldigt mycket förde tankarna till Det svarta hålet. Utöver det så finns lite musikalisk referenshumor. Kodlåset till det hemliga labbet i Venedig är den utomjordiska melodin från Närkontakt av tredje graden och när Bond rider in till klostret spelas temat från Sju vågade livet. Bland annat.
Jag är till skillnad från krank inte så imponerad av effekterna. De praktiska effekterna sitter som en smäck, förstås. Däremot syns det fortfarande vad som är back projection och vad som är folk på plats, och inflygningen till Drax residens ser som sagt var ut som ett vykort. Rymdmodellerna är okej och rymdsprängandet är okej. Däremot har man problem med raketflammor som inte riktigt ser ut som raketflammor, utan som något fyrverkeripjäs-aktigt som används på samma sätt som kassare japanska science fiction-filmer. Rotoscopade lasereffekter är rätt kassa - de ger inget som helst djup, utan ser mest ut att vara ett tvådimensionellt lager ovanpå filmen som här och var maskas.
Som rymdnörd finns det en massa fakta som jag måste stänga av, som att när rymdfärjorna dockar med rymdstationen så ansluter dockningsarmen strax bakom luckan - man ser fortfarande luckan framför dockningsarmen.
Eller den simulerade konstgjorda gravitationen som är jefligt skum: "neråt" är inte alls utåt mot rotationsplanet, utan åt rotationens sydpol. Så istället för att klätta uppåt mot ett viktlöst centrum så går man plant mot mitten, och istället för att sväva bort till radarstöraren längs med en tyngdlös axel så klättrar man neråt. Och här och var finns spontant gravitationslösa områden. Nåt är seriöst weird med gravitationen.
Eller att när rymdfärjan kapas i filmens inledning så tänder man huvudmotorerna - vilket torde vara omöjligt om man inte har en stor bränsletank, vilket man inte har.
Jag stör mig också på rymdlaserljudet. Inte att de låter i rymden, utan att de låter så fantastiskt fjantigt! Det är ett sjuttitals-synth-pjupp!
Mitt slutomdöme är att den här filmen inte kan bestämma sig. Ska den vara en campig komedi, eller en high-life internationell spion-action-rulle, eller en science fiction-film? Jag gillar den bäst som high-life internationell spion-action-rulle, men sen kommer komedin och science fiction-grejset och sabbar skiten. Det känns verkligen som att den rusades genom produktionen utan någon som helst eftertanke för att det behövdes en Bond-film med rymdfärjor just då.
Nä, Moonraker är inte min favorit-Bond-film.
Ett litet plus i kanten, dock, för att Bond flög till Rio med Concorde. Därigenom har jag ju faktiskt färdats med ett Bond-fordon!
---
James Bond är tillbaka nästa vecka i
For Your Eyes Only.