Dagens film:
Dr No.
Nu har jag ju skaffat en box med alla Bond-filmer på bluray utom Skyfall (däremot med plats för den när den kommer på bluray), så det är ju dags att faktiskt se dem. Och då tänkte jag ta dem en i veckan, och gärna med den coola titelsekvensen.
Men eftersom den coola titelsekvensen i Dr No är en massa blinkande punkter och Monty Normans Bond-tema, så länkar jag till den "odödliga replikens" första yttrande istället.
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aA-W0R6IZJo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aA-W0R6IZJo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Så, Dr No, från 1962. Den är bra restaurerad, så bildkvaliteten kan jag inte klaga på. Ljud är uppmixat till härligt surround. Tekniskt sett
ser den inte gammal ut.
Men det
är en gammal film, och det märks på klipptempo, på repliker, på ljudeffekterna och på samhället som skildras. Det är också golden age-spionage, med vackra kvinnor, exotiska platser och infernaliskt onda skurkar i intrikata underjordiska baser. Och förstås amerikanska bilar som omotiverat exploderar om man knuffar ut dem för ett stup.
Jag slogs av tre saker när jag såg den. Det ena var just tempot, som var klart mycket lugnare än vad filmer är idag. Klippen är långa! Vi talar om en hel fajt i en och samma tagning, mer eller mindre.
Det andra är förstås specialeffekterna som mestadels är in-camera med att man antingen spränger saker på riktigt, eller kör med back projection. Det förra ger en fysisk närvarokänsla som saknas idag. Det senare har jag svårare med, för det syns så tydligt. Men jag ler mest och tittar vidare.
Det tredje är att det är väldigt lite uttalad exposition. Saker händer helt enkelt. Exempelvis följer Bond en ledtråd från ett kvitto, om labbundersökning av några stenar från en viss ö. Han får ett svar och ler lite grand. Sen får han en geigermätare (som han tydligen beställde out of camera) och mäter radioaktivitet i en båt. Först då får vi reda på att han misstänkte att labbet ljög och att stenarna var radioaktiva.
Eller i lufttrumman (det måste finnas en lufttrumma), där hemskhet efter hemskhet inträffar. Ingen gång stannar Bond upp och säger "ajfan, elektricitet", eller "ajfan, stekhett golv" eller "ajfan, vatten" för att informera oss tittare om vad han drabbas av - han mest löser problemet och ploddar på.
Jag tyckte om det greppet. Det dumskriver inte mig som tittare.
Det är över huvud taget ont om Chekovs pistoler, eller planteringar som vi säger här. Ni vet, det hänger ett gevär på väggen = det kommer att skjutas någon med det geväret. Det finns en, bokstavlig, när Bond får sin berömda Walther med orden att man kan sätta på en ljuddämpare utan att det bromsar kulan nämnvärt. Mycket riktigt kommer ljuddämparen på senare. Men det är en av de ytterst få. Det blir mer vanligt i senare Bond-filmer, om jag minns dem rätt, så till den grad att det blir en plot device.
Det finns förstås en klase Bond-brudar i filmen:
Honey Ryder (Ursula Andress) har ingen funktion alls utom kuttersmycke. Den lilla exposition som hon har kunde lika gärna ha kommit genom Quarrel eller Felix Leiter.
Miss Taro (Zena Marshall) är en kul sidoplott, om än klichéig. Hon har faktiskt en funktion, om än väldigt sextitalsagentigt feminint antagonistiskt. Det vill säga, hon använder sex för att lura Bond i en fälla, och sen en till. Men hon gör något i alla fall.
Sylvia Trench (Eunice Gayson) förekommer i introduktionen ovan. Hennes funktion är att presentera Bond och etablera honom som en gentleman och kvinnotjusare. Återigen gör hon något.
Miss Moneypenny (Lois Maxwell) är enbart en tease. Har hon en funktion så är det bara att visa att alla faller för Bond.
Trivia: Ursula Andress och Eunice Gayson är båda dubbade av samma kvinna, Nikki van der Zyl.
Jag ger inte Dr No något betyg. Istället konstaterar jag att det får en tredjedels Bechdel. Den klarar det första villkoret av
Bechdel-testet: det finns två eller fler namngivna kvinnor i filmen, men de pratar inte med varandra.
---
Nästa vecka kommer Bond tillbaka i
From Russia With Love!
Edit: Lade till Moneypenny och lite trivia