Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v9

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det finns lite olika format för 35mm filminspelning, men man får ut i runda slängar 10 megapixel, Så även 4k-skärmarna som kommer nu har hyffsad täckning av det gamla analoga filmformatet. Det är värre med saker som spelats in i den digitala eran.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Max Raven said:
Den här animen dryper av 80-tals-boomen, från stilen (hur människor avbildas, hur maskineri kärleksfullt ritas upp) till dess influenser (Star Wars! jätteaxelvaddar! jätterobotar!). Jag gillar't, jag är svag för den här erans anime, särskilt sci-fi:n. Blev lite sugen på mer 80-tals-anime. Kanske man skulle se Macross: DYRL till nästa vecka? :gremsmile:

Alternativt Akira, som jag har liggande, eller kanske något annat. Något med rymdskepp.
Alltså, den där filmen måste jag nog se. Får ta avbrott i mitt kollande på SDF Macross...

Akira borde jag också se, den ligger ju i den där delen av DVD-hyllan som fick mig att starta den här klubben...

krank

slanfan said:
Jag såg Sagan om ringen.

Handlingen i korthet.
En grupp vita män har en åsikt om hur världen ska vara (synnerligen konservativ). Deras idyll hotas, så de sänder ut en grupp vita män för att besegra sin fiende, ledda av en riktigt gammal vit man.

De dödar alla med avvikande politisk uppfattning och även vissa för att de bor i vägen. Någon kan tänkas dödas för att den är ful.

En av de vita männen har en flickvän, hon får vara med en aning (och är vit).

Betyg: 3 av 5. Helt ok rulle om man har 3 timmar över.
Bästa recensionen av LotR hittills =)

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Nice one, kiddo. :gremwink:

Men vad är det för satans skala du skaffat dig?! *S* Gå och köp en tolvsidig, pronto.

Lukas

Mannen i Gult
slanfan said:
Jag såg Sagan om ringen.

Handlingen i korthet.
En grupp vita män har en åsikt om hur världen ska vara (synnerligen konservativ). Deras idyll hotas, så de sänder ut en grupp vita män för att besegra sin fiende, ledda av en riktigt gammal vit man.

De dödar alla med avvikande politisk uppfattning och även vissa för att de bor i vägen. Någon kan tänkas dödas för att den är ful.

En av de vita männen har en flickvän, hon får vara med en aning (och är vit).

Betyg: 3 av 5. Helt ok rulle om man har 3 timmar över.
...

//Lukas som inte ens tänker bry sig om att kommentera det här

Lukas

Mannen i Gult
Igår kväll så var jag trött och orkade inte se någon bra film, utan valde något totalt hjärndött

Jag såg "Muppets treasure island" som var den sista klassiska Mupparna filmen innan de hoppade hajen.

Filmen börjar starkt med en av de Bästa piratsånger någonsin.

sedan så är det en klassik familje äventyrsfilm som följer boken "treasure island" filmen är rolig, charmig och förvånadsvärt välgjort för att innehålla handdockor.
alla skådespelar insatser är riktigt välgjorda speciellt Tim curry som " Long John Silver ", men Kermit gör också ett utmärkt jobb som skäppets kapten.

Problemet med filmen är att den är en barnfilm och det märks, det finns nämligen scener som är fåniga även med mupparnas standard. Men om man väljer att se på den ur det perspektivet så är det än riktigt bra barnfilm.

Kortsagt: Har du barn eller bara vill vara barnslig så tycker jag att den här filmen är ett bra val. annars så kanske man skall se på något annat istället.

Lukas

Mannen i Gult
slanfan said:
Lu-kaazh said:
//Lukas som inte ens tänker bry sig om att kommentera det här
Hur kunde jag? jag måste vara helt pantad.
Det sa jag inte
däremot så kändes det som en trollnig mot oss som gillar Tolkien och jag tänker inte bli upprörd över det.

slanfan

Hero
Ni som gillar Tolkien är förmodligen medvetna om kritiken mot honom. Att sedan Jackson väljer att göra en film (som jag såg, jag skriver inte om böckerna) som är jättetydlig med att vita är goda och ickevita är onda är det jag kommenterar. I den följande filmen ställer sig ju själva naturen på de vitas sida, men det kanske inte betyder något?

Ja, det är en trollning, men även vad jag såg när jag kollade på filmen för tredje gången.

För övrigt så gav jag den ett ok betyg.

Lukas

Mannen i Gult
slanfan said:
Ni som gillar Tolkien är förmodligen medvetna om kritiken mot honom. Att sedan Jackson väljer att göra en film (som jag såg, jag skriver inte om böckerna) som är jättetydlig med att vita är goda och ickevita är onda är det jag kommenterar. I den följande filmen ställer sig ju själva naturen på de vitas sida, men det kanske inte betyder något?

Ja, det är en trollning, men även vad jag såg när jag kollade på filmen för tredje gången.

För övrigt så gav jag den ett ok betyg.
Om det låter som om jag tagit ille upp så missförstår du mig, jag är bara trött på att alltid behöva försvara tolkien.
jag menar visst har han sina brister och de tänker jag inte förneka, men varför är det alltid dem som skall lyftas fram.
Ett exempel på motsatsten tycker jag vi har med Lovecraft som jag tycker var mycket värre när det gäller racism men det nämns typ aldrig, utan där pratar man bara om det positiva.

Så min kommentar mot dig var mer av en suck över att samma sak som tagits upp 100gånger förut kommer upp igen.

Med det sagt jag så skall jag säga att jag inte tagit illa upp och ber om ursäkt om du gjorde det

krank

Lu-kaazh said:
Alltid? Really? Du menar att trilogin inte fått en enda renodlat positiv recensiuon som prisar foto, effekterna, Gollums rörelser och hobernas tår? Att filmerna inte fått så bra betyg att de hamnat anmärkningsvärt högt på IMDB's topplista.

Eller att böckerna inte älskats av massor av generationer av fantasyälskare, och omhuldats och lyfts till skyarna i typ 60+ år?

Men du har nog rätt, det är inte som om Lord of the Rings är den näst mest sålda romanen någonsin eller så. Alla som köpt den har bara gnällt.

Det är riktigt att en del kritik riktats mot den, men kritiken drunknar mer än väl i hyllningarna.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Lu-kaazh said:
Alltid? Really? Du menar att trilogin inte fått en enda renodlat positiv recensiuon som prisar foto, effekterna, Gollums rörelser och hobernas tår? Att filmerna inte fått så bra betyg att de hamnat anmärkningsvärt högt på IMDB's topplista.

Eller att böckerna inte älskats av massor av generationer av fantasyälskare, och omhuldats och lyfts till skyarna i typ 60+ år?

Men du har nog rätt, det är inte som om Lord of the Rings är den näst mest sålda romanen någonsin eller så. Alla som köpt den har bara gnällt.

Det är riktigt att en del kritik riktats mot den, men kritiken drunknar mer än väl i hyllningarna.
Fast det här tycker jag är något som förändras mycket de senaste åren, Idag så känns det som precis allt som skrivs om de böckerna och filmerna är kritik.

Ja filmerna fick mer beröm än de förskränade under en tid men nu känns det som om myntet har vänt och det endast publiceras kritik.

krank

Lu-kaazh said:
Fast det här tycker jag är något som förändras mycket de senaste åren, Idag så känns det som precis allt som skrivs om de böckerna och filmerna är kritik.

Ja filmerna fick mer beröm än de förskränade under en tid men nu känns det som om myntet har vänt och det endast publiceras kritik.
Om det är kritik som saknats tidigare ser jag inte riktigt problemet.

Eller, om det är ett problem att det mest är kritik nu så tyckier jag att det isåfall bör betraktas som ett lika stort problem att böckerna och filmerna hyllades till skyarna helt okritiskt tidigare.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Lu-kaazh said:

Om det är kritik som saknats tidigare ser jag inte riktigt problemet.

Eller, om det är ett problem att det mest är kritik nu så tyckier jag att det isåfall bör betraktas som ett lika stort problem att böckerna och filmerna hyllades till skyarna helt okritiskt tidigare.

jag håller med dit eller, borda är problem. men jag tycker att det gör det hela bättre.
för det känns som om de som är emot tolkien ger igen med samma mynt vilket bara är omoget.
jag vill tro att de flesta Tolkien fans har börjat inse problemen som finns (det är iallafall den känslan jag får när jag diskuterar på tolkien forum), och det känns så fel att när Vi gör vad vi kan för att förbättra oss så blir vi bara fullkomligt påhoppade.

slanfan

Hero
Lu-kaazh said:
Om det låter som om jag tagit ille upp så missförstår du mig, jag är bara trött på att alltid behöva försvara tolkien.
jag menar visst har han sina brister och de tänker jag inte förneka, men varför är det alltid dem som skall lyftas fram.
Ett exempel på motsatsten tycker jag vi har med Lovecraft som jag tycker var mycket värre när det gäller racism men det nämns typ aldrig, utan där pratar man bara om det positiva.

Så min kommentar mot dig var mer av en suck över att samma sak som tagits upp 100gånger förut kommer upp igen.

Med det sagt jag så skall jag säga att jag inte tagit illa upp och ber om ursäkt om du gjorde det
Jag tog inte illa upp. Jag bara såg en film och skrev något om den. Det är fullt förståerligt att du är trött på att försvara Tolkien, det skulle jag också vara.

Återigen, jag syftar endast på filmen. Jackson har som jag uppfattar det tagit sig en hel del friheter med originaltexten. Därför kritiserar jag det faktum att han inte tog en till, och lade till EN ickevit god eller kanske bara viktig person.

(jag har inte läst boken)

God45

#PrayersForBahakan
Holy shit nej han kan inte bara lägga till en karaktär. Fuck no, no fuck.

Men han skulle kunna ha nativ american Aragorn som i den tecknade versionen eller något:

slanfan

Hero
Exakt, kan man skriva ut figurer så kan man även skriva in att den här är svart/brun/grön.

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
Exakt, kan man skriva ut figurer så kan man även skriva in att den här är svart/brun/grön.
Jag tror inte ens att folks hudfärg beskrivs i böckerna och om det görs så är deti förbifarten. Förutom folket som bor i söder vars skin ska vara grått. Så man hade kunnat haft alla karaktärerna spelade av asiater eller afrikanska skådespelare. Det är inte det viktiga liksom.

Det viktiga är att han lade till alver vid Helsm kyfta och förstörde ett av de största temanen i boken. Det var bullshit.

Å andra sidan ingen Tom Bombadil så hipp hipp hurra för det :gremsmile: