Nekromanti Rollspel.nu's filmklubb 2013 v9

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:
Varken Anth eller Übereil har postat recensioner. De är nära deadlinen för tävlingen... Kommer de hinna skriva nåot innan midnatt? Stay tuned dear listeners! :gremlaugh:
I min räkning har jag även tagit med saker som postats på måndagen, ska sägas. Därmed inte sagt att du måste göra samma sak, men ska du vara hårdare än mig kan du inte lita på kryssen i gdocs.
Du är ju officiell räknare och vi går efter dina kryss så då antar jag att de har en dag till på sig :gremsmile:

It does not matter! I will still crush them! There can be only one!

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/T6raKT-ERK0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/T6raKT-ERK0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Übereil

Swashbuckler
God45 said:
Varken Anth eller Übereil har postat recensioner. De är nära deadlinen för tävlingen... Kommer de hinna skriva nåot innan midnatt? Stay tuned dear listeners! :gremlaugh:
Please, jag har sett nästan alla mina filmer på söndag kväll och recenserat dem på måndag kväll.

Du kommer, som vanligt, att få en recension imorgon kväll (om jag inte börjar titta ovanligt tidigt).

Übereil

God45

#PrayersForBahakan
Übereil said:
God45 said:
Please, jag har sett nästan alla mina filmer på söndag kväll och recenserat dem på måndag kväll.

Du kommer, som vanligt, att få en recension imorgon kväll (om jag inte börjar titta ovanligt tidigt).

Übereil
Jag hade fel och trodde det var söndag som gällde. Sorry :gremblush:

Du förvirrar mig som The Ultimate warrior förvirrar Hulk Hogan

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/78XbX5tVFeY"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/78XbX5tVFeY" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ja, på grund av klubbens ursprungliga korta fönster att posta så vart måndagar typ okej, sen har ju fönstret utökats, men att förskjuta allting nu skulle kännas taskigt, så jag anser helt klart att måndagsposter räknas till veckan innan.

Det var ju trots allt jag som i början ville ha det så :gremwink:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
Ja, på grund av klubbens ursprungliga korta fönster att posta så vart måndagar typ okej, sen har ju fönstret utökats, men att förskjuta allting nu skulle kännas taskigt, så jag anser helt klart att måndagsposter räknas till veckan innan.

Det var ju trots allt jag som i början ville ha det så :gremwink:
Ja, ungefär så tänker jag också. Fast egentligen skulle jag vilja vara mer strikt. Men det är jag för snäll för.

Däremot skulle ju Übereil kunna åtgärda detta genom att se två filmer någon vecka, och därmed helt enkelt skriva sina veckorecensioner på måndagarna direkt när de nya veckotrådarna kommer...

daflum

Veteran
Okey så denna vecka har jag sett något riktigt weird, som för en del säkert är något av en gammal goding

Sweden, heaven or hell. En italiensk dokumentärfilm från 1968 som behandlar Sverige under 60-talet och gillar inte alls vad den ser. Sverige är åt helvete rent ut sagt, kvinnor har sex med alla överallt och på alla möjliga sätt. Något som är farligt för dem då de garanterat kommer bli våldtagna av "raeggare" som enligt filmen verkar bestå av motorcykel-gäng som drar runt i trakterna mellan Stockholm och Göteborg, ala mad max. Om du spöar upp personen som försöker sno din bil så kommer snuten och burar in dig för att du misshandlade personen, vilket inte är bra. I Sverige har man dessutom magen att få parkeringsböter, de som delar ut böterna går dock efter arbetet till sin andra arbetsplats, som nakenmodeller. Bara en liten smak av det fördärv filmen presenterar, frågan är dock om det bara varit i dokumentärt syfte de har visat så många nakna kvinnor, eller om hyckleri finns på lur? filmen går dock på tomgång på slutet och 20 minuter är mest bara spejsade montage.

6 av 10 på imdb för sin awsummnes, men seg emellanåt

Och just det ja, glömde nämna att det är ifrån denna film mupparna snodde "Mahna Mahna"... Seriöst den specialskrevs för filmen.

Radioaktiv

Hero
Denna har jag sett. Bara för att jag kunnat. Resan till månen:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/0FyP2HP4gUI"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/0FyP2HP4gUI" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Tio av tio. Helt otroligt att den ens finns.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fanny Hill (2007)

Jag såg BBCs tolkning av Fanny Hill. Det var en långfilmsadaption av en tvåavsnitts tvserie, gissningsvis klippte de bara bort rulltexterna ur episod 1 och introt i episod 2.

Den var bra, fina kläder, helt ok skådespeleri, budgeten var uppenbart för en TV-produktion och inte en filmproduktion.

Jag slår till med en fyra. Kanske borde den fått en (stark) trea, men Rebecca Night gör riktigt bra insats och knuffar upp hela filmen ett snäpp.

Lukas

Mannen i Gult
daflum said:
Okey så denna vecka har jag sett något riktigt weird, som för en del säkert är något av en gammal goding

Sweden, heaven or hell. En italiensk dokumentärfilm från 1968 som behandlar Sverige under 60-talet och gillar inte alls vad den ser. Sverige är åt helvete rent ut sagt, kvinnor har sex med alla överallt och på alla möjliga sätt. Något som är farligt för dem då de garanterat kommer bli våldtagna av "raeggare" som enligt filmen verkar bestå av motorcykel-gäng som drar runt i trakterna mellan Stockholm och Göteborg, ala mad max. Om du spöar upp personen som försöker sno din bil så kommer snuten och burar in dig för att du misshandlade personen, vilket inte är bra. I Sverige har man dessutom magen att få parkeringsböter, de som delar ut böterna går dock efter arbetet till sin andra arbetsplats, som nakenmodeller. Bara en liten smak av det fördärv filmen presenterar, frågan är dock om det bara varit i dokumentärt syfte de har visat så många nakna kvinnor, eller om hyckleri finns på lur? filmen går dock på tomgång på slutet och 20 minuter är mest bara spejsade montage.
jo det var den filmen tillsammans med Mai Zetterling´s dokumentär vid namn "The Prosperity Race" som gav sverige en hel del av de fördomar som än idag lever kvar om oss.

//Lukas som tycker borda är vedervärdiga filmer

God45

#PrayersForBahakan
Lu-kaazh said:
daflum said:

jo det var den filmen tillsammans med Mai Zetterling´s dokumentär vid namn "The Prosperity Race" som gav sverige en hel del av de fördomar som än idag lever kvar om oss.

//Lukas som tycker borda är vedervärdiga filmer
Vi har ju de bästa fördomarna i världen! :gremlaugh: Folk tror att vi alla är heta blondiner som har orgier var och varannan dag :gremlaugh: Det är inte heller dåligt att saken vi är näst mest kända för är Nobel priset :gremsmile:

Sedan har vi självmords myten men den tycker jag vi kan leva med :gremtongue:

anth

Vetefan
God45 said:
You wish! :gremsmile:

I skräckens skugga (1994)
Eng. orig: In the Mouth of Madness

Det här är en av filmerna i John Carpenters Apokalypstriologi. De två andra filmerna är The Thing från 1982 och Mörkrets furste (Prince of Darkness) från 1987. Gemensamt för de tre är att slutet på filmerna förebådar jordens undergång.

Handling: filmen börjar med att John Trent (Sam Neil) iklädd tvångströja tas in på dårhus. En doktor kommer in till John Trents cell för att försöka få honom att berätta vad som hänt - eftersom man tror att han kan förklara det kaos som sprids över världen. Resten av filmen är en återberättelse av vad John varit med om de senaste dagarna.
John Trent är en mycket duktig försäkringsagent som är expert på att avslöja försäkringsbedrägerier. Under en lunch när han ska få ett nytt uppdrag hoppar en galen yxman genom restaurangens fönsterruta, höjer yxan för att sätta den i Johns huvud och säger "läser du Sutter Cane?" Sedan skjuter polisen ihjäl yxmannen.
Johns nya uppdrag går ut på att hitta en försvunnen person, världens mest lästa skräckförfattare. I filmen säger de att författaren säljer mer än Stephen King. Tydligen har författaren försvunnit precis innan deadline för den nya boken och förlaget, Arcane Press, har redan bestämt utgivningsdatum och sålt filmrättigheterna. Författaren heter Sutter Cane och den nya boken heter "I skräckens skugga". Tydligen är Herr Cane en mycket tillbakadragen person och ingen utom hans agent vet var han bor. Johns första reaktion är att man ska höra efter med agenten - men det går inte alls. Agenten var nämligen den yxman som överföll John på lunchen.
Man bestämmer att John och Sutters redaktör, Linda Styles, ska resa till den plats där man tror att Sutter befinner sig - långt ut på New Englands landsbygd.
John är helt övertygad om att "försvinnandet" är ett reklamtrick från förlagets sida för att öka försäljningen av den nya boken och är fast besluten att avslöja dem som bedragare. Han läser på om Sutter Cane och får reda på att många av dennes läsare har börjat bete sig underligt: blivit psykotiska o.s.v. Han läser själv ett par att Sutters böcker vilket resulterar i att han börjar drömma mardrömmar.
John och Linda ger sig av för att hitta Sutter. På natten när Linda kör och John sover i passagerarsätet händer det konstiga saker. Det hela slutar med att hon kör in i en tunnel för att femton sekunder senare köra ut i fullt dagsljus i en liten småstad, Hobb's End, som Sutter skrivit om och som därför inte borde finnas i verkligheten.
John ställer Linda mot väggen för att få henne att erkänna att det hela är ett bedrägeri iscensatt av förlaget. Hon bryter ihop och erkänner: ja, förlaget har lurat John - det är bara et problem: under natten körde hon vilse och hon tror att de nu befinner sig i Sutters senaste roman: "I skräckens skugga". John tror inte på ett ord av vad hon säger utan bestämmer sig för att gå till botten med det här bedrägeriet - men ju mer han gräver ju konstigare saker händer. Konstigat av allt är att det inte går att lämna staden.

Omdömme: filmen har lånat mycket från H.P. Lovecraft och som Lovecraft-fan kan jag inte annat än att tycka om den här filmen:
- Filmen bygger på att en galning berättar sin historia från dårhuset.
- Förlaget som ger ut Sutters böcker heter Arcane Press - jämför med det riktiga förlaget Arkham House som ger ut Lovecraft.
- Det hela utspelar sig i New England, Lovecrafts favoritlandskap.
- Originalets titel, In the Mouth of Madness, liknar namnet på Lovecrafts novell: At the Mountains of Madness.
- Jorden och människorna är dömda till undergång och att det finns betydligt mäktigare varelser som vi bara kan ana.
o.s.v.
Hela filmen har ett skräcktema som mer liknar en Lovecraft-berättelse än en modern skräckfilm. Huvudtemat är inte att skrämma åskådaren utan låta åskådaren följa John Trents väg mot totalt vansinne när denne upptäcker att det finns saker som inte var menade för människan att känna till.

Betyg: den här filmen får :t6b-5: :t6r-5: på en skala mellan :t6b-1: :t6r-1: och :t6b-6: :t6r-6: .

Krille

Super Moderator
Monsters vs Aliens

Ja, jag har sett den igen. Den har en gullig bullig tecknad stil i sin design, en härligt ond utomjordisk fiende (som faktiskt inte bara är vår fiende, han är här helt av affärsmässiga orsaker, och de av oss som inte dör kommer att användas i experiment), en klase bisarra monster, en modig president ("Kapten! Gör något våldsamt!") och en kul humor som driver med ungefär alla monster- och invasionsfilmer hittills. Dessutom erbjuder den hisnande kameraåkningar bara för att den ursprungligen gjordes i 3D, och mängder med VETENSKAP!!! (Muahahaha!)

Inte vetenskap, utan VETENSKAP!!! (Muahahaha!) Viss skillnad.

Ploten är ungefär: Susan och Derek ska gifta sig, Susan får en massa kvantonium i sig och blir sisådär trettio meter hög. Hon blir infångad, inskyfflad i ett labb, konfronterad med andra monster, och hade väl blivit kvar där om inte Galaxar hade gett sig fan på att få tillbaka sitt (!) kvantonium. Monstren kallas in för att smiska utomjordingar och Derek och Susan gifter sig inte. Istället drar Susan och monstren till Paris för att stoppa en snigel.

Max Raven

T12-kultist
Denna vecka (9 då) har jag sett på Five Star Stories. Jag kom precis från en långsession med Mass Effect 3 (blev precis klar) och tänkte "mer rymd? why not?" :gremwink:

Handlingen är, er, enkel. Eller enkel i ett komplext sammanhang. Låt oss börja med settingen, dock, så ska jag återkomma till handlingen.

Det är en fjärran framtid, i en fjärran galax bestående av fem stjärnor (nej, de förklarar inte det heller, och de använder det och konstellation utbytbart, så anta konstellation, även om det inte är vettigt ur någon verklig rymdsynpunkt). I Joker-galaxen har man gått över till något slags semi-feodalt samhälle, där man kommit fram till att traditionell krigsföring (m a o orbital lances och annat bös) förstör för mycket resurser och man har gått över till något som gör mindre åtgång på de territorier man slåss om: Jätterobotar styrda av genetiska övermänniskor och deras superandroider. :gremlaugh:

Onödig bakgrundskunskap:
Robotarna kallas Mortar Headds, piloterna Headdliners, androiderna(som har inslag av kött och blod) kallas Fatimas. Ganska logiskt, ja? Fatima hjälper till att styra Mortar Headds, kompenserar system och annat sådant bös. Borde nämna Mortar Headd Meisters också, som designar/bygger Mortar Headds - eftersom vår manliga huvudperson, Ladios Sopp, är en sådan.

I vilket fall, den här animen baserar sig på mangans första del, vilket i mangan är mycket setup inför "den riktiga storyn". Den kvinnliga huvudpersonen Lachesis är Fatima, och hon och hennes syster (Clotho) blir kidnappade från sin skapare av den onde greven. Denne håller dem fångna men måste följa intragalaktisk lag och ge dem en chans att paras upp med headdliners vid ett event. Men hon och systern har inte utsatts för sinneskontroll, så de har fri vilja(!) vilket betyder att de inte har någon "herre". Ladios Sopp (som har väldigt feminint utseende för en man) är Lachesis barndomscrush som sagt att hon vill gifta sig med honom, och han ger sig dit för att rädda henne. Typ. Så riddare räddar prinsessa. Fast i rymden. :gremsmile:

Bechdel-testet klaras - Lachesis och Clotho pratar om något som inte handlar om potentiell partner. Fast det är väldigt mycket "din brud" hit och "mäster" dit vid ett par tillfällen.

Är man sån där synth-hatare så gillar man nog inte den här filmen. Robotarna framställs överlag i positivt sken, och de som är i strid är antingen värnlösa, verktyg för ondare människor eller hjältar. I framtiden kanske den här framställs som äckligt PK. :gremwink:

Den här animen dryper av 80-tals-boomen, från stilen (hur människor avbildas, hur maskineri kärleksfullt ritas upp) till dess influenser (Star Wars! jätteaxelvaddar! jätterobotar!). Jag gillar't, jag är svag för den här erans anime, särskilt sci-fi:n. Blev lite sugen på mer 80-tals-anime. Kanske man skulle se Macross: DYRL till nästa vecka? :gremsmile:

Alternativt Akira, som jag har liggande, eller kanske något annat. Något med rymdskepp.

I vilket fall: Betyg: 4 jedi-styrda jätterobotar av 5. För de som inte är sålda på estetiken eller SF så lär den ligga på 3 eller 2(den kan kännas lång om man inte intresserar sig för karaktärerna, men den är bara 70 minuter)

slanfan

Hero
Jag såg Sagan om ringen.

Handlingen i korthet.
En grupp vita män har en åsikt om hur världen ska vara (synnerligen konservativ). Deras idyll hotas, så de sänder ut en grupp vita män för att besegra sin fiende, ledda av en riktigt gammal vit man.

De dödar alla med avvikande politisk uppfattning och även vissa för att de bor i vägen. Någon kan tänkas dödas för att den är ful.

En av de vita männen har en flickvän, hon får vara med en aning (och är vit).

Betyg: 3 av 5. Helt ok rulle om man har 3 timmar över.